måndag 29 juni 2009

Detroit bekräftar: Johan Ryno och Dick Axelsson till Red Wings i höst

Det har snackats om det ett tag och redan för ett par månader sedan var det tal om att AIK-forwarden Johan Ryno och Färjestadsforwarden Dick Axelsson skulle till Detroit i höst.

"De är våra killar och har kontrakt, klart de ska komma över och spela nu" som en person med insyn sa redan då.

Jag vet att båda spelarna hade kunnat tänka sig utvecklas ett år till här hemma men nu verkar Detroits GM Jim Nill ha bestämt sig. Ryno och Axelsson ska över och det nu.

Det skriver The Macomb Dailyskribenten Bruce MacLeod i sin blogg redwingscorner. Här har ni en länk till texten http://redwingscorner.blogspot.com/

Enligt Mac Leod har Nill nu bekräftat att Ryno kommer över för spel i Nordamerika liksom "Hat trick Dick Axelsson".

Jag har inte fått tag på Ryno tyvärr men lyckades ringa Dick Axelsson mitt i hans tredje guldmiddag för säsongen. Den här gången firade han SM-guld i inlines med bland andra Linus Klasen och co i Stockholm Capitals.

Dick var lite förvånad över beskedet, hade nämligen inte fått höra det själv från klubben än men säger så här:
- Det ska självklart bli kul. Sedan är det bara försöka ta chansen (att spela i Detroit) när den kommer.

Hur stora är chanserna att du tar en plats i Detroit eller är det mest troligt med spel i Grand Rapids tror du?
- Ah, det är det (Grand Rapids).Det är inget jag räknar med, att slå mig in i Detroit alltså. De har ju redan en massa spelartyper som mig och Holmström, såna som brunkar framför mål, ha, ha. Nä men det är ett bra lag.En väldigt bra grupp att slå sig in i och man måste vara tillräckligt bra för att göra det. Jag tycker inte jag är det än.

Men du kan ju bli. Kolla på Justin Abdelkader som var på rookieläger förra året och nu fick spela slutspel fast han knappt varit med under grundserien..
- Jo men det är ju det jag siktar på, att bli tillräckligt bra för att slå mig in där, säger Dick.

Som alltså firade SM-guldet i Inlines med lite grillad mat.
Och var..
- Så jävla trött. Vi körde två matcher (semi och final) på en dag och det var inga lätta macher. Men som den gnuggare som man är så kör man på, he, he.

Vad kan du säga om semifinalen (14-8 mot Skövde)?
- En hård match. Vi spelade inte vår bästa inlines, jobbade inte tillräckligt men det löste sig ändå.

Hur många mål gjorde du?
- Fem tror jag... ha, ha.

Finalen mot Haninge (vinst 4-3) då?
- Då spelade vi lite bättre och de var väldigt bra men vi var lite bättre... som tur var.

Och Haninge hade Jhonas Enroth i mål. Hur är han på hjul?
- Han är kanonbra. Det är han faktiskt, avslutar Dick Axelsson.

Eller Hat trick Dick som han kallas på andra sidan pölen uppenbarligen...
Det smeknamnet kommer för övrigt från tiden så Dick spelade i Huddinge med division ett och gjorde hattrick två matcher i rad och då döptes om till Hat trick Dick av fansen.

Vilket år det blev för Dick föresten. Först dumpad av Djurgården (jag tycker fortfarande det var märkligt gjort av DIF), sedan en kanonvinter i Färjestad toppad med SM-guld, sedan VM och SM-guld i Inlines. Och om ett par månader drar han till Detroit. Ska bli kul att se vad han kan göra där.

Kunde Justin Abdelkader oväntat få chansen och överraska i Detroit så kan Dick. Det är jag övertygad om. Om inte annat så får ju Danne Larsson lite sällskap i Grand Rapids. Det lär han gilla.

1 kommentar:

Anonym sa...

maste kolla:)