söndag 28 juni 2009

Silly season DIF: Figren satsar på USA i höst

Finns ett roligt klipp på difhockey.se där forwarden Robin Figren och målvakten Stefan Ridderwall har en pingis och en brottningsfajt.

Och Robin, som var utlånad till DIF från NY Islanders den här säsongen, både har och kommer sommarträna med Djurgården (som för övrigt har en lägervecka kommande vecka).

Men nästa säsong blir det NHL eller AHL för "Figge", en riktigt rolig människa att ha i ett lag och alltid lika skön att intervjua.

Vi pratades vid idag om framtiden, det har väl varit mer eller mindre klart att han ska till USA i höst, bland annat då Islanders kallade över honom till sitt farmarlag Bridgeport när DIF missade slutspel, men det har inte varit uttalat. Det är det nu. Så här säger Robin om kommande säsong:

- Jag åker till USA, till Islanders först och främst till deras camp som alla andra, sedan får man se var det blir spel.

Men du är inställd på att stanna därborta oavsett om det blir NHL eller AHL?
- Ja, absolut, som läget ser ut nu och i det läge som Islanders är nu så är det helt rätt tid att åka. Islanders håller på och bygger ett väldigt ungt lag just nu, det är många unga spelare, som till exempel Josh Bailey som är 89:a, Kyle Okposo som är 88:a och Jesse Joensu, som är 87:a som plockats upp och fått chansen att spela. Och när man ser de andra lirarna som är i samma ålder, när man ser att de fått chansen så blir man riktigt sugen på att åka dit och försöka slå sig in. Det känns som alla, mer eller mindre, fått chansen att vara uppe och spela lite, det är kul.

Du hade ganska lite speltid i DIF på slutet, kanske är bättre ur den aspekten att åka också? Och om inte annat få spela mycket i AHL?
- Ja, precis, jag behöver mer istid än jag hade i vintras och det känns som att de (Islanders och Bridgeport) tror på mig. Jag tror jag kan få hyfsat med speltid i Bridgeport om inte annat, och det är väl det jag saknat i år.

Du var ju över en sväng till Bridgeport så fort DIF missat slutspel, kan du ha någon nytta av det nu?
- Ja, jag tyckte det var skönt att se hur allt var och hur allt funkade. Att lära känna lite folk, både i laget och i organisationen. Det kändes lite snopet att åka dit när vi spelat färdigt här så tidigt men nu vet man hur allt är där, det är bra. Det underlättar.

Det lät som du bodde skönt i Bridgeport när du var där? I ett hus vid havet. Får du bo där igen om det blir spel i farmalaget?
- Ja, ha, ha det tror jag, jag hoppas det i allafall. De har några hus där och det verkar som att de flesta andra hamnat där på stranden så.... det är skönt, ha, ha.

Och nära New York?!
- Ja, det är bara en timmes resa, med bil eller tåg, tar lika lång tid, in till New York. Det är skönt då kan man åka in någon dag när man är ledig, åka in tidigt och ta en dag där.....

Vad tror du att du har för chanser att slå dig in i NHL-laget Islanders då, vid tex försäsongscampen?
- Nä men jag ska väl åka dit och ge allt och göra allt jag kan, att göra en bra camp, när man väl är där kan ju allt hända... så det är bara att köra, avslutar Robin Figren som för övrigt har två år kvar på sitt kontrakt med Islanders.
--------
pingis/brottningsmatchen hittar ni på den här länken http://difhockey.se/videoflash.php?video=20090527&news=5788
På samma sajt hittar ni föresten bland annat "dokusåpa" Robin från i vintras.
Figren hälsar föresten att det var skönt att slå Ridderwall och att denna spelat med vänsterhand "hahahahaha det kan han ju glömma!"

Han är rolig Robin, bjuder på sig själv. Blir ett litet tomrum där. Vi gjorde en kul plåtning med honom i höstas till en inför elitseriestartenartikel där Robin med stort tålamod lekte med klubba och tomtebloss tills fotografen blev nöjd. Ett tomtebloss lossnade ur tejpen, åkte iväg som en projektil och landade sånär i min kalufs men allt gick bra och bilden blev kul. Den artikeln hittar ni på den här länken http://stockholm.city.se/sport/ishockey/elitserien/8776/robin_gillar_nar_det_glimmar_till

Själv hoppas jag det går bra därborta, Robin har i alla fall både erfarenhet av spel i nordamerika (juniorhockey) och rätt inställning för att passa där. Ska bli kul att följa honom.

Inga kommentarer: