tisdag 22 december 2009

Pär Mårts: "Killarna ska veta hur det fungerar i fiendeland"

Och här har ni text nummer tre som jag gjorde åt TT.



(Förbundskaptenen Pelle Mårts tänker utanför boxen och prövar nya vägar i jakten på guld. FOTO Marie Hallman)


En JVM-final i Kanada är mer än bara spelet på isen. Det fick Juniorkronorna lära sig förra gången.

Nu är svenskarna redo för både mentalt och fysiskt tuffa tag.

– Vi har jobbat mycket med strategier och annorlunda saker för att killarna ska veta hur det fungerar i fiendeland, säger förbundskaptenen Pär Mårts till TT.


Förra årets JVM beskriver han som ”ett gladiatorspel”


– Värre arbetsmiljö än de som var med då hade, det kan man inte ha. De åtta i dagens lag, som var med då, har varit med om det värsta som man kan uppleva när det gäller hätsk stämning. Jag tror att de hade önskat att se oss förnedrade och nertryckta. De njöt av att (målvakten) Jacob Markström blev tacklad. Visslade varje gång vi hade pucken. De som var med då har fått mycket med sig i ryggsäcken.


Men lagledningen fick också erfarenheter som man nu drar nytta av.


– Redan på väg av isen, så var mitt fokus på hur vi skulle dra lärdom av det här, säger Mårts till TT


Exakt hur vill han inte avslöja – än.

Men det har varit en hel mental träning med HV71:s psykolog Pär Pettersson:


– För att lära sig använda hjärnan rätt. Det spelar ingen roll hur stark man är annars, man måste få ner de hästkrafter man har i backen, inte bara skaffa nya, säger Mårts.


Juniorkronorna har dessutom tränat extra mycket på den kanadensiska specialiteten – kriget runt målburarna och bland annat lånat in både tränare och spelare från USA och Kanada:


– Vi är bäst i världen på passningar, mottagningar, skridskoåkning, det här tekniska. Men summerar man finalen senast så hade vi inte en målchans fast vi hade lika många powerplay och lika mycket puck som Kanada. Därför har vi försökt ha skymmare och returtagare runt målet istället för att spela runt och leta efter ett bättre läge som inte kommer.


Vad talar för att det äntligen blir guld nu då?

– Att vi har mer spelskickliga spelare, mer fart och teknik. Då var vi tyngre, nu är vi speedigare, säger Mårts.


Hans kontrakt går ut i vår och han har, från många håll, lanserats som kandidat till att ta över Tre Kronor.


Själv säger Mårts:

– Men det är media. Ingen har pratat med mig om det. Den enda förfrågan jag har fått, i september, var om jag vill fortsätta jobba inom förbundets väggar på något sätt och det har jag sagt att jag gärna kan tänka mig. Jag vill fortsätta med hockey men i vilken form det blir vet jag inte.


TT/ Marie Hallman

Inga kommentarer: