tisdag 8 december 2009

Saltbrist och blodtrycksfall - därför lämnade Gustaf Wesslau isen trots storspel och hållen nolla

Gustaf Wesslau gjorde en kanonmatch mot Skellefteå, höll nollan i två perioder och räddade 24 skott.

När han plötsligt klev av isen, åkte ut till spelarbåset och satt och hängde med huvudet och såg allmänt frustrerad ut.


Det händer ju minst sagt sällan att en målvakt kliver av frivilligt och det dessutom när han håller nollan men det var det ända rätta, säger han när vi hörs efter matchen.


Vad hände då?


– Det var det gamla vanliga – blodtrycksfall. Samma som mot Färjestad förra året. Jag började må dåligt i slutet av andra, fick lite flimmer, kramp i benen, fick lite ont i huvudet som när man är jättejätte trött. Var lite tveksam och kände att fan det funkar inte men det var ju paus snart så jag åkte ut och satte mig i omklädningsrummet, säger Wesslau och fortsätter:


- Jag fick lite att dricka, kände mig bättre och när jag kom ut på isen igen så kändes det bra men så fort det blev tryck runt och mycket skott på målet så började det igen. Då började det där flimret och krampen i benen. Jag ville inte ta risken att förstöra något. Det är inte bra att stå där när man inte är hundra. Då var det bättre att ta det säkra före det osäkra.


Surt att behöva kliva av när du inte hade släppt in några mål?


– Nä, det spelar ingen roll. Om jag känner den här situationen rätt så hade jag inte kunnat göra mitt bästa, då hade jag kanske släppt in en massa puckar, kastat in dem, ha, ha det hade inte varit bra, säger Wesslau och kostar på sig att skämta lite om händelsen och tillägger sedan:


– De var inget att hetsa upp sig över.


Men är det saltbrist igen alltså?


– Ja, samma som förra gången. Med blodtrycksfall, jag tar ju Dextrosol och så före matcherna men jag pratade med någon distriktssköterska som var där. Hon sa att jag har lågt blodtryck från början och att det inte krävs lika mycket för att det ska falla så där då.


Att varken han eller Ridderwall fick en nolla i statistikkolumnen spelade mindre roll, säger Wesslau:


– Det där spelar ju ingen roll. Det är ju en laginsats och vi fick tre poäng i alla fall!


I en sexpoängsmatch dessutom?!


– Ja, det var jävligt skönt. Det är tajt neråt och man ska väl inte säga att man har fått några gratis poäng men att åka till Luleå och Skellefteå på fyra dagar är inget kul, det är inga lag som tycker att det är lätta matcher. Så vi är verkligen nöjda, men vi har förtjänat poängen också. Det är inte så att vi har haft tur utan vi har verkligen fått kämpa. Vi har varit det bättre laget även om vi har torskat skotten i båda matcherna. Men vi har spelat bra styr och försvarsspel, bra boxplay och fått motståndarna att skjuta i dåliga lägen. Så det är bra, avslutar Gustaf Wesslau.

2 kommentarer:

Jimmie sa...

Fantomräddningen i 3mot5 var underbar att se (Och höra i radion :p)

Marie Hallman sa...

Jimmie: Ja, det var stort :)