torsdag 11 februari 2010

Marie möter: Andreas Holmqvist - del två.

Musik är en stor del av Andreas Holmqvist liv. Här har ni andra delen av intervjun, med tonvikt på just musiken:


(Andreas Holmqvist firar gärna med Queen. Foto: Daniel Pettersson)


Den som kliver in Djurgårdens omklädningsrum efter en match kan lätt få känslan av att det är värsta countryklubben.


– Det är Kyle (Klubertanz) och Mackan (Nilsons) ”fel”, ha, ha Nä. Det är ganska skönt att lyssna på country men kanske inte tio minuter före match. Då vill man ha något med bra fart i. Fast country är rätt soft annars. Alla gillar det, annars hade de äldre gått in och bytt cd, säger Andreas Holmqvist med ett skratt.


Vem är kung över cd-spelaren?

Ante (Enqvist) sitter ju närmast. Man får säga åt honom vad det ska spelas där. Men alla tycker om allt. Vi har många allätare i laget.


Men ska Andreas Holmqvist välja musik att ladda till:

– Då lyssnar jag på… lite olika men mycket rock och dunka, dunka låter. Techno typ. Dancemusic…


Någon favoritartist?

– Nej, jag kan inte dance sådär bra.


Just ja, du är ju värsta hårdrockskillen?

– Nej, det är jag väl inte, jag gillar allting men jag är intresserad av hårdrock. Fast det är mer livemusiken som jag gillar.


Vad har du helst i cd:n nu?

Deportees. Det är lite pop, de fick pris som årets pop på P3guldgalan och är nominerade till grammis, säger Djurgårdsbacken.


Musiken betyder mycket och har alltid gjort det.

Sjunga och spela själv, det gör han inte. Han säger att han skäms för hur det skulle låta.

Hänger i skivaffärer gör han inte heller men:


– Jag gillar konserter och att gå på småspelningar. Min flickvän Linda skriver musik också. Hon är väldigt duktig. Musik är något som man alltid har med sig, i bilen, hemma, ute, var du än går, så har du musiken med dig på något sätt.


Och därför bad jag honom sätta lite musik till olika situationer i hockeyn.

De har ni här:


En bra tackling:

– Hm, det är bra hårdrock. Iron Maiden eller något liknande.


Ett snyggt mål:

– Fina mål är som klassisk musik, som till exempel Beethoven. När vi tränade i Hammarby var det härlig klassisk musik som sprutade ur högtalarna. Tränaren Karim Tomtjev valde musiken. Det var bara harmoni på rinken, a la Ryssland liksom.


En fin passning:

– Det är också Beethoven. Det hör ihop med målen.


En bra brytning framför mål:

– Ja man kan ju tänka sig justa highligths, då är det rock som går på!


Inte pop?

– Nej, det går inte.


Disco?

– Ha, ha, ha, nej, nej, nej.


Om det blir SM-guld då?

Då blir det något med Queen. ”We are the champions.” Lite kliché, ja men Queen är det bästa bandet som någonsin funnits så det får bli dem, avslutar Andreas Holmqvist.


Inga kommentarer: