måndag 15 mars 2010

Jhonas Enroth: " Jag kände att det knakade direkt"


(Tung skada för Jhonas Enroth som har gjort succé i AHL i år igen. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)


I fredags höll han femte nollan för säsongen.

På lördagen var olyckan framme för Jhonas Enroth som nu tvingas vila i 4-6 veckor.

– Känns lite typiskt men det är inte så mycket man kan göra åt det, säger han.


Den förre SSK-aren är inne på sin andra säsong i Portland.

Rookieåret gick bra.

Andra året har gått ännu bättre med fem hållna nollor, en åttondeplats i målvaktsligan så här långt och en krossad klubbsvit om elva raka segrar.


Men i lördags tog det alltså stopp, då en tilltrasslad situation vid målet slutade olyckligt.


– En motståndare tacklade in en av våra backar i mig så att han föll över mig. Min fot satt fast vid stolpen och kom i kläm mot isen. Jag kände att det knakade till direkt, säger Jhonas Enroth.


Som försökte spela vidare men till slut insåg att det inte funkade:


– Först tänkte jag att jag kan köra på fast jag haltade fram men sedan när man ska gå ner på knä så gick det inte.

Dagen efter blev det röntgen av fotleden, som inte är bruten men vila blir det ändå.


Jhonas har fått något som där borta kallas ”high ankel sprain”.


– Jag är inte helt hundra på vad det betyder men det är någon sena eller ett ledband som är utsträckt på något sätt. Det var samma skada som (Buffalomålvakten) Ryan Miller hade tidigare.


Vad har läkarna sagt?

– Att jag kommer vara borta 3-6 veckor. Det är vad alla andra jag har pratat med säger också. Andra som har haft det här har varit borta fyra veckor, någon sex veckor så det kommer att ta tid, säger Jhonas.


Som nu går kryckor och har knähög ortopedisk plaststövel istället för gips som skydd för benet.


– Benet har inte svullnat upp, det gör inte det vid såna här skador och jag kommer troligtvis att kunna gå som vanligt om en eller ett par veckor man nu har man stöveln mest för att man inte ska kunna röra foten i olika vinklar, säger Portlandmålvakten och fortsätter:


– Det känns lite typiskt. Och så kommer mina föräldrar hit på söndag och brorsan kommer 31 mars, nu kommer de inte att kunna se mig spela. Visst är de här för att träffa mig i första hand men de hade gärna sett mig spela också

.

Med Jhonas i mål har Portland spelat sig upp till andra platsen i sin AHL-division.

Det är tretton matcher kvar till slutspel och nu får reserven J-P Lamoureux försöka se till att laget håller sig kvar bland topp fem och därmed tar sig till Calder Cup spelet.


– Han är faktiskt ganska bra. Just nu kanske han inte är i så bra form men tidigare under säsongen har han varit bra.


Och framför allt har Jhonas Enroth varit bra även om säsongen började tungt med en radda förluster.


– Jag vet inte varför det gick så tungt i början för vi har ett jävligt bra lag. Kanske var det dåligt självförtroende i laget då men nu på senare dagar så… nu känns det som att även om vi ligger under med två mål så känner vi att vi kommer att vinna och så gör vi det. Det är en bra känsla i laget och så, vi har inte haft så mycket skador heller.


Tills nu då?

– Ja precis. Jag hade chansen att vinna flest matcher i grundserien men det lär jag ju inte göra nu.


Hur funkar det för dig personligen då? Känner du dig bättre i år?

– Ja, det känns så. Det är väl mest självförtroendet som allt hänger på.


Känner du dig mer hemma nu?

– Ja precis. Man känner sig hemma på de små rinkarna och är ett år äldre.


Vad har du blivit bättre på?

– Positionsspelet är mycket bättre. Jag står rätt ofta och sådär.


Vad säger de i Buffalo då?

– De säger inte så mycket varken när det går bra eller dåligt men de håller väl ett vakande öga sedan får man se när säsongen är över vad de säger. De brukar ha en genomgång då.


Vad finns det för möjligheter att ta sig upp till NHL?

– Det är väl inte omöjligt, det tror jag inte. Visst (Ryan) Miller har ju fyra år till men (Patrick) Lalimes kontrakt går ut så den platsen är väl öppen, men vi får se över sommaren, säger Jhonas Enroth.


Han själv har en säsong kvar i Buffalo och tänker fortsätta kämpa på även om det blir Portland nästa säsong också.


– Absolut. Man saknar Sverige jättemycket men jag vill ge det en riktig chans för att få komma till NHL och då är det här bästa vägen att gå tror jag. Att AHL har fått en dålig stämpel är ju för att det finns folk som inte klarar av det som åker hem och snackar skit. AHL är en bra liga. Visst det är ingen lyx men fortfarande helt okej.


Sitt gamla lag, SSK, följer han även om det inte är lika intensivt nu som tidigare. Men han kollar någon gång i veckan hur det går och får höra en del av sina bröder.


– Jag tror att de klarar sig kvar i elitserien. Det känns som att de har ett starkt lag och Linus (Klasen) har ju gjort en bra säsong så jag hoppas han kan hålla dem kvar.


Du känner ju SSK:s nye målvakt Riku Helenius, ditt tips till honom?

– Att bara gå in och köra. Han har ju inget att förlora, säger Jhonas som ber om en särskild sak innan vi lägger på:


– Hälsa alla i SSK från mig! Hälsa alla att jag önskar de lycka till (i kvalserien) och håller tummarna.

Inga kommentarer: