söndag 14 mars 2010

Vem tar vem?

Klockan 19 i kväll är det dags för val av slutspelsmotståndare.
Eller val och val... jag tycker det är extremt fjuttigt att ettan bara får välja mellan lag sju och åtta. Ska det vara någon taktik och någon poäng med ett val så ska väl ettan åtminstone få välja mellan lag 4-8. Tycker jag.

Men nu är det som det är.
Jag tippar att HV71 väljer Timrå, i såfall får DIF välja mellan Brynäs och Frölunda och där tippar jag på Frölunda som DIF haft en bra känsla mot i serien även om det är närmare till Gävle rent åkmässigt. Blir det så har Linköping Brynäs och Färjestad kvar att välja och där tippar jag Brynäs vilket gör att Skellefteå får tar Färjestad som blir över.
Återstår att se om mitt tips stämmer...

Jag snackade lite med Djurgårdens sportchef Janne Järlefelt här vid lunchtid. Han hade precis kommit hem från Göteborg och berättade att ledningen haft lite möten i går efter matchen samt på tågresan upp i dag (söndag).

- Sedan har Hardy lyssnat lite med några kloka spelare i laget vad de har för känsla och tankar men det är inte så att spelarna har fått rösta eller något utan det är ledningen som har tagit beslutet, säger Järlefelt.

Det är Hardy Nilsson som kommer finnas i studion för intervjuer och det ska bli en höjdare bara det. Djurgårdstränaren är ju inte så förtjust i intervjuer överhuvudtaget så det ska bli kul att se hur det här går.

Sedan är ju frågan var DIF ska spela. Förr har Djurgården sagt att det är tidigast från kvartsfinal sju som Globen är ledig men det var tydligen inte helt skrivet i sten längre. Verkar som det ska bestämmas i morgon hur det blir.

Får jag mer info innan så kommer jag lägga ut det men de två första kvartsfinalerna kommer enligt de uppgifter jag har fått att spelas på Hovet i alla fall.

12 kommentarer:

Stefan sa...

HV71 - Timrå
DIF - Brynäs
LHC - Frölunda
SAIK - FBK

Marie Hallman sa...

Stefan: Men varför tror du Brynäs? Förutom att det är nära?

Stefan sa...

Bara en känsla jag har. Frölunda har många spelare med massa slutspelsrutin.

Anonym sa...

Precis som inte DIF har de då, spelare med slutspelserfarenhet alltså

DIF blir livsfarliga i detta slutspel. Vi har helt klart ett mentalt övertag på Frölunda.

Vi har också visat att vi spelar som bäst då vi möter offensiva lag. Vårt spel passar helt enkelt bäst mot dessa.

Brynäs har läst sönder DIF och jag vill inte gå och se 7 matcher i overtime som det kommer bli mot Brynäs.

Ingen GLAD-hockey utan minst 3000 icing och mängder av offside.

Snacka om att hockeydöden får ett namn isf //Doyle

Robin sa...

Brynäs spelar en tråkig och defensiv hockey, Men alla skador på backarna och den korta resvägen kan vara avgörande! hoppas att dem tar Fhc.

Stefan sa...

Verkar som vissa stirrar sig blinda på resultaten i grundserien. Kommer bli en helt annorlunda ishockey i slutspelet.

Anonym sa...

Hardy är KUNG men kom ihåg när Sverige åkte ut mot
Vitryssland = BRYNÄS. Hardy hittade inget motmedel till deras turbudefensiv. Betänk då att vi ställde det bästa lag som Sverige någonsin haft på en is. Därför väljer jag Frölunda 7 dagar i veckan...
Jihad Jane

Stefan sa...

Anonym..Den matchen mot vitryssland spelades mitt på dan om jag minns rätt. Lite skillnad det mot kvällsmatcher. Särskilt om man har ett lag med nhl proffs som är vana att spela på kvällarna.

Johan sa...

Marie, varför ska ettan välja mellan lagen 4-8? Räcker väl med lagen 5-8 i så fall, så att lag 1-4 kan ha fördel av hemmaplan, för om ettan skulle ta fyran, är det då femman som får ha hemmaplan så tillvida den inte är vald av lag 1-3? Hur hade du tänkt där?

Och jag tror Dif väljer Timrå eller så får dem Frölunda. HV väljer ju först, så får ju Dif nöja sig med det lag av 7-8 som HV inte väljer.

Robin sa...

Nej Hv får fälja mellan lag 8-7
och dif får välja mellan det lag som blir över av dem och lag 6 osv.

Stefan sa...

Och gissa vem som prickade helt rätt i kvartsfinal lottningen.. Det var jag det.

Marie Hallman sa...

Stefan: Jag är impad! :)

Doyle: och så blev det... Brynäs. Jag tänker som du, att DIF passar bäst mot offensiva lag och så väljer dem det som är mest tokdefensivt... hm.

Robin: word men Brynäs blev det ju ändå.

Stefan : Jo men man kommer inte i från att Brynäs varit bra på att stänga Djurgårdens spel. Hardy måste ha någoti bakfickan nu.

Jihad jane: precis och därför känns Brynäs som hjäääälp ;)

Johan: Jo men min tanke är att ju högre upp desto fler lag ska man få välja mellan. kan bli problem där med hemma fördelen så okej då, välja mellan 1-4. Att göra som nu är så tröööökigt och förutsägbart.

Robin: tack!

Stefan: Som sagt, hatten av, bra där!