måndag 26 april 2010

Sista april

Sista april är inte bara allmän festdag i Uppsala och Valborgsmässoafton sådär i allmänhet.

Det är också den dag då KHL-kontrakten går ut för säsongen. Och dagen efter kanske det kan börja rulla in lite övergångar med spelare som varit i Ryssland i vinter och som nu vill tillbaka till elitserien.

Jag pratade lite med en person med insyn i rysk hockey i dag och han påpekade att anledningen till att flera av spelarna som nu är i KHL och som förväntas flytta har hållit låg profil om detta är just att kontrakten gäller till sista april.

Den som vill ha ut lönen för hela månaden gör bäst i att hålla igen brödsaxen och inte prata om nästa säsong förrän detta magiska datum har passerats. Börjar man snacka om ny klubb innan riskerar man att tappa en del lön och det vill ju ingen.

Nu säger jag inte att det booom kommer offentliggöras en massa kontrakt den 1 maj men från och med då borde det bli lite lättare att vara öppen även utåt med vad man vill i alla fall. Ska bli intressant att se om det är några "intresserade av" som ändrar status till "klara för nästa säsong" från och med då.

Silly läget i övrigt? Jag har ringt på lite grejer men inte fått loss det jag hade velat för att kunna berätta. Så det får bli någon annan dag, om nu inte någon annan hinner före med de grejerna. Det vet man aldrig.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Marie, du är bäst! ;)

Benjamin sa...

Härligt. Nu vet man när man kan börja hoppas på Nisse och Tjärnqvist. Tackar så mycket Marie!

Edin sa...

Fan vad du är bra Marie! Det är ju substans i det du skriver, jämfört med sensationsartiklarna i skvallerblaskorna...

Marie Hallman sa...

Anonym, Benjamin och Edin: Tack själva för pepp och för att ni läser:D Ta nu inte ut Nisse och Tjärna i förskott bara! De kan ju lika gärna vara på väg till någon annan klubb både i och utanför Ryssland och då får ni inte bli besvikna! Men om det är på väg att bli något med DIF så lär det bli officiellt efter månadsskiftet, inte före.

Olle Qvennerstedt sa...

Marie.
Skönt att du inte fått finalabstinens utan oförtrutet letar vidare i hockeyns alla vrår.
Bättre att ligga lågt än att i stora bokstäver skrika om inget.
Litar på dig Marie!

Anonym sa...

Tack Marie - otroligt massa insiktsfulla artiklar under hela säsongen.

Sveriges bästa hockey skribent !

Kalle sa...

Varför är det så självklart med Nisse Ekman till Dif? Han sade ju i DN när han fick frågan i en intervju om han skulle gå dit... "Ja men AIK är ju i Elitserien nu..." frågan är vad han menade med det. Överväger han AIK också? Hans moderklubb är ju faktiskt AIK och Gozzi har ju "lovat" att ta tillbaka gamla Gnagare...

När det gäller AIK så är man ju nyfiken på...
Johan Ryno, Mattias Beck, Tärnström, Heino-Lindberg? Vad händer med dessa? Tärnström sade ju sig vara klar redan på efterfesten men ännu ingen bekräftelse på det. Och de ratade ju Holmgren för Heino-Lindberg men ännu ingen påskrift. Ryno hoppas jag de dumpar och frågan är hur de gör med Beck. Han har ju sån enormt hög högstanivå, problemet är ju att han visar den i var tolfte match typ.

Sen hade det varit kul att få klarhet kring de rykten som florerar.
Målvaktssidan med "Lill-Riddarn"? Viktor Fasth?
Backsidan med Johan Åkerman? och Henrik Tallinder?
Forwardssidan med Niklas Danielsson? och Pelle Prestberg?

Mycket man är nyfiken på som sagt men du har ju gjort guldjobb förut när det gäller att reda ut saker och ting Marie :-)

Anonym sa...

Haha.

Japp, Nisse lirat nåt år som ungdom i gnaget.

Några orsaker till att det inte blir aik
1. Han är Djurgårdare (finns ju en del som inte stoppas av det iofs)
2. Aik har inte pengar. Kolla på truppen nu, den håller ju knappt bättre klass än förra året.
3. Han vill spela inför publik på matcherna. Hela året, inte bara första 10 omgångarna.

Marie Hallman sa...

Olle: Tack du!Och tack för förtroendet. Ska göra mitt bästa för att du ska behålla det.

Anonym: Tack det värmer!!!! Tack för att du läser :D

Kalle: oj, många namn där. När det gäller Nisse så känns han väldigt mycket DIF. Så har i alla fall jag upplevt det under de senaste åren när jag har pratat med honom och skulle jag gissa så ligger nog DIF med hans gamla polare bättre till än AIK. Men det är bara min gissning inget annat.

Ridderwall kommer inte att spela i AIK. Så är det bara. Det kan jag lova.
Beck, Heino coh Tobbe Ericsson har fått sina kontrakt officiellt förlängda i morse.
resten vet jag inte hur det blir med men ska hålla ett öga så gott jag kan. Är många att hinna med nu och eftersom jag är ensam och dessutom försöker hitta lite inkomster också vid sidan av bloggen som ger noll så får vi se vad jag hinner med och inte. Gör så gott jag hinner dock :D

Daniel sa...

http://difhockey.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=3087&start=1425

Marie, ta åt dig ;)
Du är Sveriges/Världens bästa hockeyjournalist. Skriver saker som är baserat på fakta, och inte för att få upp antalet besökare.

Du kan ju alltid regga dig och hjälpa oss med spekulationerna :)

Ha en trevlig dag!

Stefan sa...

Marie..Du är bara bäst.
Vill man ha reda på något så ska man läsa din blogg..

Johan sa...

Alltid lika bra Marie! :)
Då får vi hoppas på Nisse Ekman och D. Tjärnqvist snart då. Vilket skulle vara en dröm. Riktiga Järnkaminer!

Anonym sa...

Alltid lika bra Marie! :)
Nu får vi hoppas på Nisse Ekman och Daniel Tjärnqvist. Vilken dröm det skulle vara, riktiga Järnkaminer!

Marie Hallman sa...

Daniel: Jag såg det. Enormt fint. Tack.

Stefan o Johan: Tack snälla. Allt har jag inte med men jag försöker så gott jag kan. sköt om er !!