lördag 12 juni 2010

Experterna tror på få svenska draftval i förstarundan


(Nemeth mot Leksand februari 2009. Foto: Olsin sportfoto/arkivbild)

Förra året gick rekordmånga svenskar, sju stycken, i förstarundan i NHL-draften.

I år ser det ut att bli betydligt färre.

I alla fall om man ska tro de mockdrafts, det vill säga de förhandstips som görs av de Nordamerikanska hockeyexperterna.


Tittar man på rankingen av europeiska utespelare så finns fem svenskar bland de elva högst placerade spelarna. Brynästalangen Calle Järnkrok rankas som nummer 4, hans lagkamrat Ludvig Rensfeldt som nummer fem. Skellefteåspelarna Oscar Lindberg och Adam Pettersson är rankade som nummer 7 respektive nummer 9 i Europa medan AIK-backen Patrik Nemeth är rankad som nummer 11.


Men i mockdraften är det alltså glest med svenskar. Och kollar man på NHL:s hemsida så är det bara Järnkrok, Rensfeldt och Nemeth som nämns överhuvudtaget.


Det är i sig inte så konstigt, säger Kjell Larsson som är proscout och därmed scoutar de lite äldre spelarna åt Columbus.


– Äh det där går i vågor. Bara för att det är en bra kull ett år så är det ju inte så varje år. Så det är väl inte så många som kommer att gå i första rundan i år. Men jag tror att det kommer gå många spelar från Europa från fjärde rundan och uppåt istället, konstaterar Larsson.


Många av dem som gick tidigt i draften förra året är på väg över till NHL redan nu, kommer det minskade intresset göra att det blir färre spelare från den här kullen som drar till NHL redan nästa år?

– Ja, det tror jag. Det blir ju lite så att de man har tagit i förstarundan, de vill man ta över tidigt för att visa att man tror på dem och satsar på dem. De som går senare tror jag man tänker kan vara kvar något år och mogna här, de är man inte lika heta på att ta över till sin organisation tidigt, säger Larsson och fortsätter:


– Därmed inte sagt att det är de i första rundan och de som plockas över tidigt som blir bäst. Det kan ju vara som med Zetterberg att man draftas i sjätterundan och sedan ploppar upp där borta och blir stjärna. Och för många är det bättre att vara kvar här något år och spela mycket här. Men det där är så individuellt styrt numera.


(AIK-backen väntas gå som en av få svenskar i de första rundorna av NHL.-draften. Foto:Privat)


Men 192 centimeter långe och 96 kilo tunge AIK-backen Patrik Nemeth är alltså en av de få svenskar som de nordamerikanska experterna tror kan gå redan i första eller andra rundan.


När NHL.com bad två NHL-scouter som fick vara anonyma att göra sina mockdrafts satte en av dem Nemeth som Detroits förstaval, det vill säga som draftval nummer 21 i förstarundan. (se listan här)


Men Patrik själv har inte en susning om vilka lag som kan tänkas plocka honom och i vilken runda, trots att han var över på den årliga samlingen i maj inför draften och träffade nästan 30 lag för intervjuer och tester:


– Alltså, det är så jävla svårt. Man vet inte hur de tänker. De kan spela ett spel också på något sätt känns det som och till exempel låtsas vara dryga för att testa en eller tvärtom. Så jag har ingen aning faktiskt, säger AIK-backen.


Han har snackat med några av NHL-lagens svenska och europeiska scouter i vinter och nu på våren:

– Det var väl Montreal, St Louis, Atlanta, Toronto, Islanders och någon till som jag inte kommer ihåg vem det var.


Detroit då?

– Nej, inte dem.


Vad tittar de mest på tror du? Spelet i AIK eller i landslaget?

– Jag tror att de (NHL-klubbarnas nordamerikanska scouter) tittar mest på spelet i landslaget. Det är det som de har tagit upp och snackat mest om när vi har träffats. Sedan har de svenska NHL-scouterna mer varit de som sett en spela med AIK.


(Utan galler... Foto: privat)


Hur var det att åka över till den här draftsamlingen då?

– Det var kul. En jävla massa intervjuer, lite hektiskt och så, det var fullt upp i några dagar, säger Patrik Nemeth som där fick svara på frågor om sig själv, familjen och sin stil som hockeyspelare.


Vad sa du då?

– Jag sa nog att jag är en bra defensiv back med offensiva egenskaper. Jag tycker jag klarade mig ganska bra där, fick ganska bra betyg på engelskan, säger han med ett skratt.


Är det bättre, rent karriärmässigt, att bli draftad av något visst lag tror du?

– Nej, de byter ju coach och spelare hela tiden så efter tre år är det ändå ett helt nytt lag känns de som, så det spelar nog ingen roll tror jag, om jag ska vara ärlig.


Ska du åka över till draften och vara med där då?

– Äh, jag vet inte. Jag har inte bestämt mig än men jag tror inte jag går i första rundan och då är det så där. Det tar ju 20 timmar att åka dit och så missar man en massa träningsveckor. Och att åka dit för att smajla lite för några höga gubbar, äh, vi får se. Jag ska bestämma mig i dagarna, avslutar Patrik Nemeth.



Dela

19 kommentarer:

ssk 4ever sa...

Nu går du verkligen in på linjen "stockholms lagen". Ganska tydligt att SSK inte ingår där.. Tur att det bästa laget har ändra bloggar att tillgå.

Varför plötsligt så lite SSK?
Minns när bloggen hade klass, när du hade krokar på Paka och Valtonen.. efter det är det landslag och 40% DIF och 40% AIK,19% Tre kronor och 1% SSK. Märker du inte den ojämna fördelningen själv?
Det är Silly season och här är det sleepy season för en SSKare.

Skit tråkigt när det va så bra förut.. vad har hänt?

Marie Hallman sa...

ssk4ever: Det har inte hänt något. Men tyvärr var inga SSK-spelare bland de som nämns som förstarundare. Hade de varit det så hade det blivit något på dem.

Jag vet inte hur du har räknat heller men inte är det en procent SSK, det är jag säker på.

I tisdags hade jag tex en SSK anknytning i Josef - där det kom fram att SSK inte varit intresserade, det har inte stått någon annanstans innan. I onsdags hade jag en artikel där Bremberg bekräftade att han förhandlar med SSK. Det har han bara sagt till mig, då han personligen inte har kommenterat förhandlingarna någon annanstans (vad jag har sett).

Nyligen har det varit bland annat en LÅNG intervju med Nygårds, det har jag inte sett någon annanstans tex. Varken hos andra bloggare eller ens i LT

Innan dess hade jag hade ett snack med Rikus agent om att SSK hade ett skrivet kontrakt med Riku. Den grejen hakade andra bloggar och media sedan på och gjorde egna grejer av.

Tråkigt att du tycker att SSK "förfördelas" men det är inget medvetet val som du tror. Tvärtom så går det i vågor beroende på vad som händer i de olika klubbarna och vad jag får fram om dem.

Till hösten är det föresten tänkt att jag ska skriva alla SSKs hemmamatcher för TT. En del krockar med AIKs och DIFs hemmamatcher vilket gör att jag kommer vara på - om jag nu minns rätt - 18 SSK-hemmamatcher FLER än AIK och DIF.

SSK 4ever sa...

Njaaa att Bom Bom inte hört något från Södertälje stog inte här först. Klimpen var före, därför är det ju bara tradigt att läsa det som ett "hot news" igen.

Att Bremberg förhandlar med SSK va du kanske först med, ingen aning.

Hur som helst är landslaget rätt trist att läsa om, även om det blivit din grej som ingen annan blogg bryr sig om. Kanske finns en anledning ;-)

Krille sa...

SSK 4Ever: Där har du fel. Marie nedprioriterar AIK... om jag inte minns helt fel hade hon ju veckoliga rapporter under säsongen med Doktor Dif och Doktor Kringla. AIK bara nämndes i förbigående.
Det har varit förbaskat mycket SSK här, för mycket till och med för att det ska falla mig i smaken. Jag är enormt nyfiken på hur det går för Gozzi med den sista pusselbiten men det är tyst överallt. Nu ryktas det om att han förhandlar med tjecken Ivan Ciernik. Jag tycker Maries kollar är bra men det är för ofta med Nygårds och SSK och för lite Gnaget. AIK är Sveriges största och mäktigaste förening alla kategorier och som berör flest människor, då borde det vara naturligt att AIK får mest uppmärksamhet också. SSK är ett lindansargäng som lär spela sin tredje raka kvalserie till vintern och förtjänar uppmärksamhet därefter.

Marie Hallman sa...

SSK4 ever o Krille: Nedprioriterar AIK var väl att ta i då jag åkte på alla hemmamatcher utom en och ringde spelare efter samtliga bortamacher. Det var jag den enda journalisten som gjorde överhuvudtaget, de stora tidningarna och byråerna och sajterna inräknat. Däremot fick de AIK lite mindre plats i "hockeytorsdag" då AIK var ett allsvenskt lag.

Jag önskar jag kunde jobba hundra procent med bloggen men den ger inte en enda spänn i inkomst, den kostar däremot 3-4000 per månad under säsong, och runt 1500 under sommarmånaderna (teleon) att göra. Alltså måste jag ha andra jobb för att få en inkomst, alltså blir det mindre tid för bloggen.

Jag gör så gott jag hinner och orkar. Skriver det jag tycker är intressant och hoppas andra ska tycka det samma.

Alternativet är ju att jag lägger ner helt.

Eller att de som tycker att bloggen suger lägger sin tid på att läsa något annnat.

Jag kan inte göra mer än att försöka hinna med så gott det går.

Är verkligen tacksam och glad för alla som läser men jag räcker inte till att göra mer än att jag gör just nu.

Sorry för det. Men så är det. Finns inte mer att säga i ämnet från min sida känner jag

lankan sa...

Men sluta läs då era gnällspikar.

Steffe J sa...

Gnäll inte på Marie. Hon gör ett bra jobb utifrån de resurser hon har och bättre med en liten uppdatering då och då än ingen alls. Jag kan av egen erfarenhet säga att driva en blogg kostar bara pengar och man får inga intäkter alls. Och hon gör ju bloggen när hon har lust och tid. Det hade varit skillnad om det kostat pengar att logga in och läsa på bloggen, då hade man kunnat ställa krav. Men så länge det är en gratisblogg i all sin enkelhet så får man acceptera villkoren.

Marie Hallman sa...

lankan o Steffe J: Tack :)

Anonym sa...

Vissa kommer aldrig ta kritik så som den ska tas.. bevisat. Antingen går man i försvar eller använder den konstruktivt..

ssk 4ever sa...

Krille>> Ser inget större nöje i att räcka ner på Gnaget fast det finns en uppsjö med gejjer att slänga tillbaka. Inte riktigt det jag sökte men visst, alla vinklar som de vill!
Tacksam för allt som skrivs men får man inte ha konstruktiva åsikter? Är det bara det underbara som går att ta till sig av? Djävligt slätstruket och inte så utvecklande.

Visst, alla tycker det skrivs för lite om deras lag. Ok! Men... vad hände med dina tentakler i SSKs innersta?
Du jobbar ju med hockey till skillnad mot andra, borde ju ha sjuk koll på hockey och vad som skrivs i ämnet. Har svårt att tro att de andra bloggarna typ Poppen, myran och Klimpen inte läser annat innan de själva skriver. Måste suga fett att skriva om samma sak som en annan redan skrivit om/avslöjat? Vad vet jag.. vet bara hur det är som läsare av allt med hockey. Skiter i om supportrar till AIK tror att de kan dansa till slutspel första året i ES. Titta på truppen och tänk er dom mot FBK eller LHC.. snacka om slagpåse!
Luleå och AIK är väll de lag som på pappret tillhör toppen i allsvenskan just nu.. bevisa gärna motsatsen! Räcker inte att ha stor käft på läktaren när det ska spelas om det på isen.. Vessa på du..

Eric sa...

Ssk>> Håller med i allt!

Marie Hallman sa...

ssk4ever Det är klart att jag läser andra bloggare/sajter/tidningar. Även Myrans blogg fast den uppdaterades senast den 11 maj.

Och vad jag har kunnat se har varken Klimpen eller Myran eller inte ens någon tidningssajt haft en intervju med Linkan. Det hade däremot jag. Det var det jag försökte säga. Bland annat.

Benny sa...

Förlåt en okunnig som inte hänger med i jargongen men vilka är Klimpen och Myran?

Marie Hallman sa...

Benny: Det är två SSKbloggare

Marie Hallman sa...

SSK4ever och Eric: Glömde en sak till. Vill bara understryka det jag sagt flera gånger tidigare. Jag tycker det är kanon att det finns många AIK, DIF, SSK och övriga hockeybloggare. Ju fler desto bättre! Kan aldrig bli för många- tvärtom!

Marie Hallman sa...

Anonym: Jag trodde ssk 4ever ville ha svar på sina frågor. Därav det långa svaret.

Anonym sa...

Fortsätt med dina små intervjuer då o då Marie. Du gör ett kanonjobb.
Att förståsigpåare tycker och tänker en massa är som myggor om sommaren. Dom finns där och det går inte att göra nått åt. Kör på och gör så gott du kan. Utan dig vore kollen på Sthlmshockeyn ganska fattig...
//Må gott //DOYLE

Erixon sa...

Marie, du gör ett grymt jobb. Massor med redaktionellt materiall som inte finns någon annanstans.
Det är tyvärr naturligt att DIF tar lite större plats än Ssk och Aik.

Gnällspikar > Livet är inte alltid rättvist, men ni ska väl tacka Marie så att ni bara har Ros blogg att läsa.

Marie Hallman sa...

Doyle och Erixon: Tack, det värmer.

SSK4ever: Har du sett min nyhet om Riku? kolla inlägg ovanför här.