måndag 13 september 2010

Marie möter Mattias Beck del två


(Måljubel. Foto: Olsin sportfoto)

Viljan att bli bättre har också alltid funnits och nu har AIK-forwarden börjat jobba med de där tankemönstren på egen hand.


– Det är mest smågrejer egentligen. Men det är så… man tränar fysiken, äter rätt, gör allt sånt rätt men det är just det mentala som är viktigt också. Det har jag förstått nu även om det inte handlar om några jätteproblem, betonar han.


Å andra sidan är det kanske det som är så synd. Att de flesta tror att man måste ha jätteproblem för att jobba med det mentala?

– Precis. Du kan nog ta vem som helst som är jätteframgångsrik. Vem som helst skulle kunna bli ännu bättre om de jobbade lite mer med de bitarna.


Vad vill du bli bättre på rent tekniskt då?

– Oj, he, he. Jag vet inte, jag börjar bli så gammal att det som finns där, det är det som finns där, ha, ha. Men man lär sig väl nya saker varje dag. Det gör väl du med? Man kan alltid förbättra smågrejerna men för mig handlar det mer om att ta fram det som jag redan har med mig. Att få ut dem grejerna, säger Mattias Beck.


Sedan snackar vi lite om det där smeknamnet, The Swedish Rocket.

– Det måste ha varit första året i allsvenskan med AIK, när vi hade åkt ut som det där kom.


Var det kul eller jobbigt att haussas som du gjorde då? Det var namnet där och höga rankningar inför draften och en massa snack om jättetalang och så vidare?

– Äh då kändes det inte som någon press. Jag tyckte bara det var jäkligt kul. Jag var så ung, då körde man bara på och tänkte inte så mycket på sånt där.


(Foto: Olsin sportfoto)


Du fick några matcher (åtta) i HV71 där när du var på väg upp också?

– Jo men de hade ett extremt bra lag då. Sedan hade de mycket skador inför slutspelet och plockade upp mig från Oskarshamn som backup. Det var någon match där som jag spelade ordinarie men sedan var det mest backup. Jag fick hoppa in ibland men det var många matcher på bänken och läktaren, säger Beck och fortsätter:


– Sedan tog jag väl inte chansen heller när jag fick den, uppenbarligen. Å andra sidan spelade jag ju inte så mycket utan de ville mest ha mycket folk i truppen om något skulle hända.


Apropå gamla tider så hittade jag häromdagen jag en gammal lagpresentation av just Beck som jag inte kunde låta bli att visa honom.


Bilden kan jag inte lägga upp av rättighetsskäl, men ni kan kolla på den här.

Vi skrattade gott båda två åt både bilden och presentationen.

Tacos och Braveheart är väl inte favoriterna längre.


Och frillan är ju… ja vad ska man säga?

– Ha, ha, ha. Ja du… men hockeyfrillor var inne då. Jag tror det var fler som hade, Jonas Liwing och några till.


Det måste ha gått sjukt mycket gelé för att fixa den där spetsen på toppen?

– Ja, det gick väl en del vax, ha, ha.


Det glittrar i ögonen när Beck skrattar åt sin gamla frisyr.

Å andra sidan är det väl mest det som har ändrats.

Tekniken, talangen, handlederna och farten finns som sagt kvar.


Hur tror du att det kommer bli, för din egen del i elitserien?

– Alltså vi har ju spelat mot bra lag på försäsongen och i kvalserien också och så. Men det är klart att det är skillnad. Det fanns ju lag i allsvenskan som man visste var lite sämre än de andra. Skillnaden nu är att man måste slå personbästa i varje match. Man måste vara bra hela tiden och jag måste hitta den jämnheten. Sedan hoppas jag att vi som lag kan växa in i det så fort som möjligt.


Vad kommer du få ha för roll i laget?

– Roger låter mig vara den jag vill vara. Han sätter inga gränser när jag spelar och så. Jag har kanske inte en ”fri” roll men det är en offensiv roll.


Jag antar att det blir viktigt, inte minst för publikens skull, att ni åtminstone plockar poäng i så gott som varje match i början?

– Jo, men vi kan inte lägga fokus så. Det är jättekul när de kommer, de är viktiga för oss och visst är det viktigt att vinna för att de ska fortsätta komma men det viktigaste för oss är ju framför allt att vi vinner. För laget.


Vad händer tror du om det går emot från början då som alla olyckskorpar redan har kraxat?

– Vi kan ju inte lägga oss ner och dö i så fall. Det finns ju inget annat att göra än att ta en match i taget. Att verkligen göra det, det är viktigt.


(Foto: Olsin sportfoto)


Vilka är bäst pådrivare i laget?

– Det är nog David (Engblom), Dick (Tärnström), (Daniel) Rudslätt och Oscar Steen. Det är killar man lyssnar på och har respekt för, det är nog de som tar det snacket när det behövs.


Vad är en rimlig målsättning tycker du?

– Det är väl att vi ska etablera oss i elitserien. Det är väl det som man kan hoppas på, att vi håller oss kvar och etablerar oss i elitserien.


Jag tänker tippa er tia. Är det taskigt tycker du?

– Jämför man med vad de andra tippat så, ha, ha. Då är det inte taskigt. Men det är bra för oss att vi får slå ur underläge. Det var ju likadant i kvalserien, det var ingen som tippade eller trodde på oss där heller.


(Ready to rumble. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)


Varför är det så bra att få slå ur underläge för just er då?

– Nä men det är inte bara vi, jag tror alla kan säga att det är lättare att spela utan press på sig. Och vi kan nog överraska många lag. Det är bättre att överraska än bli överraskad. Vi ska försöka vara starka på Hovet. Det blir viktigt för oss, att vi blir jobbiga att möta där, säger Beck och avslutar:


– Vi måste jobba hårdare än alla motståndarna i alla moment. Vi måste åka jävligt mycket skridskor, vara på tårna hela tiden. Det är väl det vi har sagt i laget också. Att vi ska jobba hårdare än alla andra. Och det kommer vi att göra.

10 kommentarer:

Benny sa...

Tråkigt att han ska vara sån humörspelare. Man har ju sett honom vara lysande vissa kvällar och funderat på varför han inte håller den nivån i varje match. Tyvärr är det bara var tionde match typ han är på den nivån. Hoppas det blir oftare nu i elitserien. Nu kan han då inte tycka att motståndet är tråkigt. Det är ju lite förståeligt att man kan tycka det är lite småtråkigt att resa en fredagkväll till Oskarshamn för match. Men nu finns det inga tråkiga matcher. Hoppas Beck får ut all sin potential, så kan AIK ha tre hyfsat starka kedjor.

Marie Hallman sa...

Benny: ja, han är ju en grym hockeyspelare. Allt finns där. Bara att köra egentligen. Så jag hoppas det funkar nu, så han spelar på den nivå där han faktiskt har alla möjligheter att spela. Tror dock inte det handlar om motståndet, mer att han är för hård och kritisk till sin egen insats och därför får dippar. Det är där han kan komma ur dipparna genom att jobba med det mentala. Så jag håller tummarna för det.

Anonym sa...

Oj vad otippat! Någon har ju redan gissat att du ville utmärka dig när du tippa AIK.
Blir spännande att läsa din motivering mot de lag som kommer 11 och 12.

Helt otroligt!

Marie Hallman sa...

Anonym: Vet inte om jag kommer ge någon motivering... ska lägga ut rankingen på onsdag eller torsdag. Har inte riktigt bestämt mig på alla lag än. Jag blev föresten idiotförklarad när jag tippade att AIK skulle gå upp och att SSK klara sig kvar. Hade SSK etta och AIK tvåa i kvalserien. Och där fick jag ju rätt i alla fall så jag tar gärna en idiotförklaring till, ha ha :)

Anonym sa...

Marie har gjort det igen, kanon läsning. Läser hellre dig än Exp och AB.

Marie Hallman sa...

Anonym 2: Tusen tack du. Det värmer jätte mycket!!!

Till anonym 1: glömde en sak... jag tippar inte AIK som tia för att "utmärka mig". Jag gör det för att jag tror på det. Tycker man ska tippa det man tror på.

Hans sa...

Beeeeeeeeck!!

Gillar honom, fast jag ska ändå erkänna att jag blev lite förvånad när han fick nytt kontrakt (egentligen fortsatt förtroende för han var väl den enda i truppen som hade ett kontrakt som sträckte sig över det här året också). Nåväl, Becken har inte imponerat på mig den senaste säsongen så jag hoppas verkligen att spel i elitserien blir en bra nytändning för honom. För visst kan han OM han bara vill!

Anonym sa...

Hahaha låt oss se om dina objektiva hockeykunskaper är av värde ;)
Ja kvalserien var bra tippat men då spelade dom i en liga där matrialet räckte till.
Nu har de svagaste trupp av alla och nyförvärven är 4e Line spelare från andra lag.
Om AIKs talang och bredd är bättre än andra lags talang och bredd då har min hockeykarriär vartit förgäves.
Backarna räcker inte till och forwards likaså.
Spelet har inte direkt varit framgångsrikt mot ES lag. Dom stormar mot allt utan någon tanke bakom.. En stor bragd om AIK smiter förbi kvalserien.. Torskar dom de 10 första har dom ingen publik längre tex.. Vi kan historien! Boork och Hallman blir hjältar om de tippar rätt och blir det fel är det ingen som minns. Men årets lista ska sparas på kylskåpet! ;-)

Marie Hallman sa...

Hans: ja själv har jag dunkat pannan i bordet många gånger när han inte gör sig själv rättvisa. Hoppas han gör det nu!

anonym: Jag har aldrig hävdat mig sitta inne med något facit. Tvärtom. Jag tippar det jag tror på sedan får man se hur det går, som i all tippning. Förstår för övrigt inte varför det skulle vara mer omöjligt för AIK att hålla sig kvar första säsongen än det var för Mora, Linköping, Rögle och Skellefteå att göra det?
Men, vi får se. Spara gärna tipset. Jag brukar berätta sedan hur det gick , oavsett hur det gick. Går det bra är jag glad, går det helt fel kan jag bjuda på det.
Det roliga med kvalserietipset var ju att ALLA, du med antar jag dömde ut mig som total idiot som tippade som jag gjorde. Men det bjuder jag så gärna på. Man ska tippa vad man tror inte det man tror att andra vill eller tycker att man "borde" tippa för då är det ju helt pointless.

Marie Hallman sa...

Anonym ps, glömde säga att det alla (utom jag då) sa om AIK inför kvalserien var just det du säger nu. Att de hade så usel trupp, helt underlägsen Rögle och Leksands bland annat. Men det är ju charmen, att det inte alltid går som "alla" tror.