söndag 10 oktober 2010

Pontus Sjögren " Vi får ta lärdom av det här"

 
(Pontus fotad under försäsongen. Förlust i går men SSK-målvakten har ändå gjort en riktigt bra säsongsstart. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Tre raka segrar för SSK sedan tog det stopp mot Modo och det blev en lång bussresa hem sedan från Övik ner till Södertälje med hemkomst klockan sex på söndagsmorgonen.
Pontus Sjögren, som stått i de fyra matcher som SSK har vunnit fick kliva av efter Modos fjärdemål, trots att han inte hade gjort någon tavla.
– Det var väl för att väcka laget, byter man målvakt så kan man få in lite mera energi och få en nystart, säger Sjögren.

Som även fick besked efter matchen att det var just det som var tanken med bytet.

– Ja, de sa det efteråt och jag tycker inte jag gör någon dålig match heller, det var inga tavlor eller så. Det är ju aldrig kul att bli utbytt men ska man bli det så är det bättre att det är av det skälet än om man har gjort en dålig match. Så det var skönt för mig personligen att mitt spel håller i sig.

Men vad hände då, eftersom det fina spel som SSK visat upp i de tre matcherna före Modomatchen plötsligt var som bortblåst?
– Ja jag vet inte men vi är inte där på något vis, de får friläge efter 15 sekunder och de har 1-0 efter 40 sekunder. I hela första perioden känns det som att de får göra vad de vill i vår zon. De får spela igenom boxen hela tiden och ett antal gånger får de skjuta rätt igenom boxen också, konstaterar Sjögren och fortsätter:

– Sedan när de har gått upp till fyra noll då blir det väl så att de slår av på takten. Vi kommer lite mer där då men första perioden var verkligen inte bra.

Hur kan det bli så här?
– Jag vet inte faktiskt men jag tycker att det är synd, för vi har spelat bra innan, hade tre raka segrar och tagit två av dem på bortaplan, då borde vi vara ännu mer noggranna plus att Modo brukar vi inte ha så lätt för borta, då ska man tänka till ännu mer.

Det är inget ”fan vad vi är bra” som har smugit sig in?
– Nej, det hoppas jag verkligen inte och tror inte heller för börjar man tumma på grejerna redan i omgång tio då är det illa, så det hoppas jag inte. Men vi får ta lärdom av det här, glömma den här matchen och köra på.

De flesta av Modomålen bökades in men ett kom vid en omdiskuterad situation där Nicklas Danielsson har klubban högt upp i luften. Nu har ju reglerna ändrats till i år för vad som är hög klubba, det är där pucken träffar inte hur man håller klubban som räknas.
Målet godkändes efter en videotitt men Sjögren är inte helt säker.

– Egentligen är det rätt sjukt att han ens träffar pucken för det känns som att pucken studsar ut lika fort som den kommer in mot mig och den studsar rätt ut, precis när han vänder sig om så går den in. Hatten av för att han lyckas slå in den måste jag säga, säger Sjögren med ett skratt och fortsätter:

–  Sedan vet jag inte exakt vad regeln är där. Jag tycker at han slår in pucken ovanför axelhöjd och är det ribban (att klubban är i höjd med den) som gäller då är det inte mål men jag vet inte riktigt om han är ovanför axlarna. Klipper han däremot till i axelhöjd så är det väl mål då. Men det är ett konstigt mål hur som helst, det var skickligt att träffa.

Han kanske bara hade flyt och råkade stå precis där pucken rikoscherar?
– Jag vet inte men han gör kanske inte om den tio gånger av tio, ha, ha. Han vänder sig om bara och då träffar pucken klubban. Det är klart skickligt!

Förlusten i går var Pontus Sjögrens första i kassen. Innan dess har han som sagt kunnat räkna in fyra vinster längst bak där i kassen. Och spelet har sett väldigt stabilt ut.

– Ja jag är jättenöjd hittills. Det är kul för att allt faller på plats efter många års hårt jobb och att jag nu har fått förtroendet. Det är kul att det lossnar. Jag tycker att alla matcher har varit bra, jag fick första förlusten i går och fyra vinster på de fyra första matcherna är helt okej.

Har du haft en så bra start personligen tidigare?
– Det kan ha hänt när jag var i Huddinge, i division ett men då vann vi ju i stort sett varje match faktiskt.

Så på elitnivå är det den bästa starten för dig personligen?
– Ja, jag tror jag vann tre av fyra på försäsongen också så hittills är jag nöjde men jag måste se till att ta nya steg. Man kan inte vara nöjd bara för att allt är bra, man måste fortsätta ta steg framåt. Jag känner mig lugnare nu och det är väl för att grejerna faller på plats plus att jag har fått ett års rutin till. Jag känner mig lugn och avslappnad i kassen, sedan är det bara jäkligt kul att spela.

Det var en artikel om att det var Johan Plates mentala träning som var grejen?
– Jo, jo men den reportern vinklade det lite väl konstigt. Det är klart att jag har jobbat med Plate, det funkar bra och har varit kul men det är ju inte så att det går bra enbart på grund av det. Det är ju inte så att man vinner en match för att man pratat med en psykolog, så funkar det inte.

Nä, lite har du väl gjort själv också?
– Ja, ha, ha, jag känner väl att jag är bra tränad är fysiskt i toppform och det krävs med dagens målvaktsspel och om man ska orka en hel säsong sedan har jag jobbat med att tekniken ska bli ännu bättre. Jag känner mig rätt lugn och behaglig under matcherna, samtidigt som jag är fokuserad. Det är viktigt att man inte står och spänner sig.

Det verkar som du har större förtroende från tränarna nu med, känner du av det?
– Ja, det känns som att de har större förtroende för mig nu och samtidigt så tycker jag verkligen att jag har tagit chansen när jag har fått den. Och då stärks förtroendet ytterligare.

Jag tycker det är kul att du får ta steget fram nu, att du inte tas för givet som en tvåa?
– Jo jag har ju fått stämpeln ”den perfekta andremålvakten” men det är inget jag vill bli förknippad med. Jag har inte skrivit på för att sitta på bänken, jag vill ta steget till att bli förstemålvakt och det är kul att det har fungerat bra i matcherna hittills.

SSK har nu ett speluppehåll fram till torsdagen då det är match hemma mot HV71 som också har haft det tufft.

– Jag har inte varit så jätteimponerad av dem hittills. Det har gått sådär, de har inte haft det så lätt men vi har faktiskt ofta gjort bra matcher mot dem, så vi borde ha en bra chans.

3 kommentarer:

Anonym sa...

tack marie för en bra intervju, som vanligt!
Pontus gjorde inga fel, tvärtom kändes det som att han höll siffrorna nere.
Skräpinsats helt enkelt.

Marie Hallman sa...

Anonym: Ja var var resten av laget liksom... tack för att du läser!

Pelle sa...

Ponta tillbaka i verkligheten och på den nivå han egentligen håller och har hållit tidigare. Jag tycker det har varit ganska tydligt att han spelat långt över sin kapacitet i de flesta matcherna. I matchen matchen mot Aik var han ju ett praktsåll och det var han senast också. Det känns som om vi måste in en med ny stabil keeper som kan hålla samma nivå i 15-20 matcher i följd. Det kan varken Ponta eller Helenius.