fredag 19 november 2010

Månsson: " Det är ju mitt jobb. Jag ska stå där"


 
(En mycket lycklig Mathias. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Det syntes redan första bytet, Mathias Månsson var hetare än hetast. Det bara sprutade gnistor ur öronen på honom.
Var otroligt roligt att se ivern, glädjen, attacken. Det var verkligen, nu jävlar!
Och så blev det hattrick också för första gången i karriären för Mathias Månsson.

Jag skrev en TT-text om Månsson otroliga hemmadebut, den texten kan ni läsa på bland annat på DN.se (här) eller på hockeykanalen.se (här) (samma text, olika ställen bara välj själva).  Blev lite snack över som inte rymdes i den längd som TT vill ha och här har ni det bonussnacket.

Så här sa Månsson om:

… när han som liten kan ha gjort ett hattrick. Om han nu har gjort något, han mindes inte.
– Ingen aning. Men någon gång måste det väl ha hänt?!  

 … sitt första mål, 1-0:
– Linus (Videll) lägger pucken till Jocke (Eriksson) som skickar in den till mig, jag drog till direkt, sköt först, sedan snurrade jag runt. Pucken gick in mellan benen på honom (Johan Holmqvist)

… sitt andra mål, 3-1:
– Vi vinner teken. Sedan går vi tre pers på kassen, backen lägger in den, jag hann inte se vem det var, men pucken studsar ut och jag står där bara. Det var perfekt för det var öppen kasse, ha, ha. Bara att trycka in den.

… 3-1 var en intränad variant. Det var planerat att gå på stolpen:
– Ja precis, jag skulle dit. Så var det bara.

… tredje målet, 5-2:
– Den var enkel, he, he. Jag och Jocke sätter press på Niklas (Andersson). Niklas ska flippa ut pucken men den studsar på mig, går via mina byxor till Jocke, som får fram pucken till mig. Det var bara att lägga iväg den (mot öppet mål). Och gud vad det här var skönt. Ruggigt skönt!

… det var extra skönt med vinst med tanke på de sex raka förlusterna och den press det kan medföra?
– Ja, men det har faktiskt varit bra stämning i omklädningsrummet ändå. Det har varit bra träningar, positiva och med energi. Och när man tränar bra så kör man bra på matcher också. Det var synd att vi fick den där AIK-matchen, att vi fick den förlusten, men nu fick vi igen de tre poäng vi förlorade då.

… hur viktig segern är:
– Ja fan man spelar ju för att vinna. Jag kan bara säga att... så sjuuuukt skönt det var att få vinna. Som vi spelar nu... fortsätter vi spela så varje match, då är vi ett riktigt bra lag. Som vi spelar idag, då kan vi slå vilket lag som helst.

… det nästintill sprutade eld ur öronen på honom matchen igenom?!
– Ja men jag har känt så sedan jag kom hit. Jag har varit riktigt taggad och sugen ända sedan det blev klart.

… hattricket kändes som en revansch för tiden i Finland där det blev ett mål på 18 matcher? 
Nej, revansch kan jag inte säga. Jag har tränat bra sedan i somras och är bara så jätteglad att SSK gav mig chansen och ville ta mig hit så jag fick komma tillbaka till Sverige och elitserien.

… det fina jobbet med att skymma Honken vid 4-2 målet som Lasch gjorde:
– Jo men de är ju mitt jobb! Jag ska stå där. Och vilken passning som putte får fram! Otroligt fin.

… Hur SSK ska bygga vidare på segern nu?
– Vi ska ha samma skridskoåkning som nu, samma tryck mot mål. Det är det som gäller.

2 kommentarer:

Nicke sa...

Även fast jag håller på DIF så följer jag elitserien i övrigt och har gjort så i många år.

När jag såg att SSK värvat Månsson så tyckte jag att det var en konstig värvning, nu har han visserligen bara spelat 2 matcher men mycket imponerande att göra trick i hemmadebuten.

Marie Hallman sa...

Nicke: Ja jisses, så taggad som han var, var kul att se. önskar fler hade den taggningen när de gick in till match. Han var som en bålgeting från första skäret. otroligt.