tisdag 23 november 2010

Nollåttor på jakt efter bortapoäng

Det blir tv och Canal Plus för mig i kväll. Samtliga 08 lag spelare borta nämligen.

AIK möter Färjestad i Karlstad, Djurgården är uppe i Luleå och SSK är på jakt efter bortapoäng i Timrå.


Andreas Holmqvist är med i Djurgårdens laguppställning. Och när jag frågade i går kväll hur det var med den avbrutna näsan konstaterade DIF-backen att "den är okej, nästan rak nu, ha, ha". Verkar inte som att han behöver sånt jättevisir heller utan han kör på med vanligt. Starkt.

SSK har inga konstigheter i sin lagsuppställning. Verkar som de fått hyfsat bukt på magsjukan som har gått i laget.


Hos AIK ser det däremot ut att vara lite brist på backar då Patrik Nemeth saknas och forwarden Rastislav Pavlikovsky är uppsatt som back i andra formationen. Samtidigt är Jonas Liwing uppsatt som sjunde back och det verkar ju galet i såfall. Är nog någon som har haft lite bråttom när den lineupen lämnades in... Två juniorer är dock med, Patric Gozzi och Eric Norin. En av dem som extraforward.
AIK låter dessutom Vesa Toskala göra debut. Intressant.

Jag har mest varit på SSK och AIK matcher efter uppehållet så i kväll fokuserar jag på Djurgårdens fajt och ska försöka på tag på någon där uppe efteråt. Men jag håller så klart ett öga på de andra två lagen också. har lite andra jobb i kväll också så det kan hända att jag följer upp AIK och SSK i morgon, vi får se.

6 kommentarer:

Domarn sa...

Ännu en skandal!
Vidells kvittering helt enligt regelboken men blev inte godkänt för offside! Felaktigt och kommer anmälas..

Justus sa...

Dif har seriens sämsta målvaktspar. Det är helt tydligt. Till och med sämre än ssk:s. Det säger inte lite det men så är det. Varken lill-Riddarn eller markindapark är någon matchvinnare mot de bättre lagen.

Nicke sa...

Så Riddarn höll inte kvar DIF i matchen menar du, han såg ju verkligen till att DIF hade chansen att vinna igår.

Såg du matchen överhuvudtaget?

Mark håller jag som vanligt med om, han är ingen matchvinnare.

Ha det gott!

Justus sa...

Nicke: Vann Dif matchen??? Nej. Lill-Riddarn gjorde många bra räddningar men motade inte de viktigaste puckarna - de som det blev mål på. Han gör inte de där exceptionella räddningarna som de riktigt bra målvakterna gör. Se på AIK:s Fasth i derbyna. I det första derbyt räddar han pucken med yttersta kanten av benskyddet, AIK får en spelvändning, ett friläge, som de gör 5-2 på. Det är såna räddningar som är matchvinnande. Det är en sak att göra bra räddningar mot sämre lag som SSK och Brynäs, då betyder dessa seger men det räcker inte mot Luleå. Där måste något exceptionellt till.

Anonym sa...

Jag håller delvis med dig, Justus. Jag tror förvisso att Riddan har en växel till att lägga in, men jag är också osäker på om han verkligen är den matchvinnare som en målvakt måste kunna vara.

Titta på Wesslau i slutspelet. Räddningen han gör på Hlinkas skott i match 4. Det är alltså i tredje perioden, det står 1-1 och räddningen - som är helt otrolig - tar matchen till sudden - där Dif vinner.

Det känns däremot som att Riddan gör sina räddningar när de betyder som minst, och sina misstag när de blir som mest förödande. Men vad vet jag - jag kanske bara är onödigt negativ?

Och på tal om Fasth ska vi inte nämna hur han hindrade Dif från att få en lysande start i det andra derbyt, genom att rädda Mario Kempes chans i början av matchen. Om jag inte minns fel så tog han den med klubbskaftet. Flyt? - Javisst. Men en bra målvakt har oftast turen på sin sida. Och säga vad man vill om gnaget, men deras målvakt har definitvt varit bäst i serien såhär långt. Utan honom hade man fått det tufft.

Nicke sa...

Motade inte de viktigaste puckarna? Hur hade du tex tänkt rädda första målet i PP av Luleå, om det är ett av målen han borde tagit, med bläckfisksarmar?

Riddarn gjorde en bra match räddade frilägen etc hade inte han stått så hade Luleå kunnat göra 4 - 5 mål till.

Man vinner inga matcher om man gör 1 mål framåt, DIF har varit ruggigt ineffektiva den här säsongen, där har du felet.
Riddarn är inte problemet just nu.