onsdag 9 februari 2011

Fasth "Det var aldrig så mycket att fundera på"



(Fasth har förlängt i två år till. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Det var många klubbar som ville ha honom men Victor Fasth bestämde sig för att stanna och förlängde kontraktet med AIK i två år till:

– Jag trivs jättebra i föreningen. Vi har en grym målvaktstränare här och jag tror på den satsning som AIK gör och på deras filosofi att tänka långsiktigt, att inte stressa iväg utan etablera sig långsiktigt i elitserien, säger Fasth till bloggen.

Frölunda, Timrå och Luleå var bara några som kom med förslag till agenten men:
– Jag sa till min agent att jag ville vara kvar här. Visst har jag fört diskussioner med agenten om de förslag som han har fått från andra klubbar men samtidigt så har jag känt att AIK var det bästa alternativet. Det var aldrig så mycket att fundera på.

Du kunde ju ha passat på och spelat ut klubbarna mot varandra för att få upp lönen?
– Jo men pengar är inte allt här i världen. Det handlar om personlig utveckling också och jag har haft en bra utveckling i AIK.

Målvaktstränaren Stefan Persson, hur mycket betyder han för dig?
– Oerhört mycket. Utan honom så… han är definitivt en av anledningarna till att det har gått så pass bra för mig som det har gjort i år och för att jag har kunnat ta ett steg till i utvecklingen av mitt målvaktsspel.

Vad är det i hans sätt som du gillar?
– Han har bra syn på målvaktsspelet, har känsla för spelet och hur man ska kunna lösa situationer för att kunna bli bättre.

Målvaktstränarrelationen brukar vara speciell, man måste klicka som personer, eller hur?
– Visst är det så och det är ett bollplank likaväl som tekniska prylar så är det skönt att ha någon att prata med. Det blir inte bara målvaktsspel utan vi kan prata om annat också, det är lika viktigt det.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Så viktigt!

Marie Hallman sa...

anonym: ja verkligen!