lördag 26 mars 2011

Bång: " Det har varit små misstag varje gång som har straffat sig"

(Bång ser fram emot ett svartgult Globen. Foto: www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Tredje raka förlusten för AIK som – i alla fall historisk sett är nere i brygga, eftersom ingen ännu har lyckats vända ett 0-3 underläge till seger.
– Vi får försöka bli först med det då! säger Daniel Bång.

Jag fick tag på AIK-forwarden på en knastrig telefonlinje på väg hem från Karlstad (glest med master i skogarna där borta) och frågade var glädjen har tagit vägen. AIK såg, tycker jag, ut att vara tyngda av stundens allvar istället för att bara ha kul och ösa på, som mot HV71.

– Fast jag tycker inte det känns så, som att vi är tyngda. Men Färjestad… vi har haft strul med dem och det är små marginaler som avgör. Vi har ju faktiskt torskat alla tre med uddamålet kan man ju säga, eftersom sista nu och senast kom i tom kasse. Så det är inte så mycket som skiljer. Utan det är mer HUR vi torskar som kan vara småirriterande. Vi har inte fått fram det vi vill spelmässigt, det är irriterande.

Har ni kul då?
– Det är klart vi har kul! Vi spelar semifinal, så det är inga problem men de gör det svårt för oss. Det är vi som inte får till vårat spel. Men de spelar smart. Vi får inte riktigt träff, kommer inte till i riktigt farliga lägen, konstaterar Bång.

En stor skillnad som jag tänkt på är just att ni ser så otroligt spända ut. Mot HV71 då var det avslappnat, garv i båset, även om det var mål emot och underläge så var det bara glädje ändå på något sätt. Nu ser ni ut som om katastrofen ska slå till när som helst.
 – Jasså men det är inget jag har tänkt på så men det är klart att ser det ut så, men det känns inte så! Fast det kanske ser ut så.

Så spelglädjen är inte borta då?
– Fan nej! Vi har ju ambitionen att vinna bara.

Och det hade ni ju i kvarten med…
– Ja absolut men he, he nja, nä det är svårt att förklara.

Ja för kan det se så uppgivet ut om det nu inte är det?
– Men det är inte uppgivet. Det lovar jag. Vi försöker kriga på och kämpa, sedan kanske det inte ser lika bra ut som mot HV71 men Färjestad tycker jag är snäppet vassare. De spelar bra, säger Bång och fortsätter:

– Men kunde Djurgården nästan vända sin kvartsfinalserie så kan väl vi med göra det, då kan vi vända. Det känns som att vi behöver få upp självförtroendet men kan vi få en vinst, få de där små marginalerna på vår sida så… det har ju skiljt så jävla lite att det är nästan skrattretande. Men en vinst det ska vi kunna ta och gör vi det så kan det rinna på där.

En märklig detalj i den här serien är ju att AIK har inlett målskyttet varje match! Men att man trots det, inte har lyckats dra nytta av det mentala försprånget, en enda gång.

Så varför orkar Gnaget inte rida på det där målet?
– Jag vet inte… om det är att man inte orkar. Så är det väl inte utan Färjestad är farliga. Det har varit små misstag varje gång som har straffat sig. Får de ett misstag så smäller det. Det är nästan så att det är skrattretande.

I morgon väntar match fem, ingen rast, ingen ro. Och framför allt ingen tid att grubbla.

– Jag tycker att det är skönt att få spela direkt. När man har torskat så är man så jävla revanschladdad, då vill man upp på hästen igen.

Hur ska ni göra för att vara fräscha i framför allt skallen i morgon?
– Äh det är bara att ladda om! Vi har allt att vinna, det är bara att försöka ställa om skallen och alla klyschor man har … Men framför allt så gäller det att hålla glädjen i laget på topp. Det är lite surt nu men i morgon är det en ny dag.

Vad har ni sagt i laget efter matchen?
– Nä men det var väl mest att det är smågrejer som avgör. Vi gör ju en bra tredje period igen, vi får fortsätta och bygga på den.

Fjärde semifinalen spelas ju hemma på Globen, som väl bör vara utsålt och det kan ju både vara en börda och en hjälp?
 – Äh fan, det är bara hjälp! Vi ska inte fundera så mycket utan bara gå in och köra. Vi har allt att vinna i morgon (söndag).

Det lär ju bli bra drag om inte annat!
– Det hoppas jag! Det är väl den där extra spelaren som kommer fram där, och det är faktiskt det. Det blir som en extra spelare.

Nu har ju du bra spelat inför ett fullt Globen då det är derbyn och jag som varit på Djurgårdens slutspelsmatcher i Globen kan lova att det är ännu häftigare när det bara är ett lags fans i hela Globen. Det blir som ett enda stort gungande hav. Helt sjukt!

– Ja, jag kan bara tänka mig det… men vi får se det i morgon, det kommer att bli riktigt mäktigt. Jag tycker att vi har Sveriges bästa fans och att fylla Globen så där, det kommer bli riktigt mycket fest. För oss också, vi vill ju bjuda tillbaka med bra spel.

7 kommentarer:

Marie Hallman sa...

R: Jag såg din fråga, ska kolla. Tog bort de bara så att inga andra reportrar ser den ;0) mejla annars gärna på mejl@hockeymedmariehallman.se

Marie Hallman sa...

R Fast nu såg jag att Expressen redan skrivit att han är klar. Då var det ju ingen ide att vara hemlig... sorry R får inte in ditt inlägg igen. :S
De har inte pratat med DIF jag kan försöka göra detmen jag antar att det är locket på tills Rögle har spelat färdigt, det brukar vara det.

Erixon sa...

Oscar Eklund till Kärpät?!?
Gör en intervju och fråga varför?
Kan ju bara vara pengar och då är inte DIFs erbjudande tillräckligt bra mao. I Finland får han säkert bra, men ingen drömlön.

(Ta bort detta med om det inte är ute i media än ;) )

Anonym sa...

Förstår inte hur Djurgårn tänker. Eklund till Kärpät och Bartley till Djurgårn. Jösses...

Är ambitionerna att undvika kvalserien nästa säsong?

Erixon sa...

Anonym> du får nog läsa på lite om Bartley.
En kanonbra offensiv back. Blir briljant bredvid F Claesson nästa år.

Anonym sa...

Erixon: Det jag har sett imponerar inte. Osäker på om Bartley håller måttet. Gunderson hade varit en mycket bättre värvning, men han tycks vara fast i ett kontrakt med Örebro dessvärre.

Marie Hallman sa...

Erixon, anonym: Ska försöka få tag på Eklund. När det gäller Bartley och Gunderson tror jag båda passar i elitserien. Kanske inte är kanoners från match ett men har potential att växa in i det snabbt. Gunderson borde ju ha elitserieklausul... men jag vet inte ännu hur det ser ut där.