måndag 21 mars 2011

Jhonas och Wesslau del 38 - Jhonas kvar i Buffalo


(Wesslau hade det tungt i veckan.Foto: www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Förra veckan var ingen höjdarvecka för Gustaf Wesslau  direkt. Han stod i båset i onsdags,  fick chansen i fredags men blev utbytt redan efter 4.33 efter att ha släppt in de två skott han hade fått på sig. Ersättare LeNeveu släppte in tre skott och Springfield förlorade med 1-5 mot Hershey.

På lördagen fick Wesslau vakta bås men på söndagen var det hans tur att hoppa in.
Springfield låg under med 1-2 efter två perioder, Wesslau kom in i sista och släppte in ett av sex skott. Utespelarna gjorde nada framåt så det blev förlust då med 1-3 mot Conneticut.

Springfield ser ut att missa slutspelet så Wesslau spelar väl kvar där säsongen ut sedan får man se vad som händer. En förlängning känns inte superaktuell, just nu i alla fall. Men det är min spekulation kring det hela. Jag har fråga Wesslau men han ville inte svara något konkret på hur han tänker sig nästa säsong så det återstår att se vad det blir.

För Jhonas Enroths del har det bara varit träningar under veckan som gick. Ryan Miller är ju förste där och verkar inte ha behövt vila. Men Jhonas har fått vara kvar sedan han kom upp senast så det får man nog se som ett bra tecken.

Hans kontrakt går ut efter säsongen och jag frågade hur landet låg där men Jhonas var inte helt säker. Trodde att Buffalo har någon slags första tjing på förlängning. Eller som han själv konstaterade, det är så många regler hit och dit så det är svårt att veta vad som gäller. Men det är inget han lägger fokus på just nu, bättre att ta tag i den snårskogen - eller snarare låta agenten göra det - och fundera på framtiden om någon månad eller så i stället.

I övrigt noterar bloggen att ...

...Linus Klasen inte mer än hann sätta grillan på isen så blev han skadad igen, har inte spelat på hela förra veckan.

... Robin Figren spelade fyra matcher, onsdag, fredag, lördag och söndag och gjorde en assist i den sista matchen, vid kvitteringen till 1-1. Det går riktigt tungt för hans Bridgeport så han är väl också hemma snart.

...Alexander Urbom spelade tre matcher, gjorde en assist i lördags till Albanys 5-4 mål i en match som Albany sedan vann på straffar. Han var med i första femman i den matchen föresten.

... Andreas Engqvist också spelade tre matcher och gjorde en assist. Den kom i fredags i pp och betydde 2-1 för Hamilton som dock förlorade matchen mot Abbottsford med 2-3.


... Oscar Möller som vanligt noterades för poäng. Det blev två mål i onsdags, ett i shorthand (2-0) och ett i fem mot fem  (4-0) i en match där Manchester vann med 4-0  mot Springfield (Wesslau vaktad båsdörren). Möller blev first star där. Han spelade fredag, lördag, söndag också och avslutade helgen med ett mål, 1-3 reduceringen i början av tredje, mot Worcester, som det dock blev förlust mot med 2-3.



..Jacob Josefson öser på i Devils. I tisdags gjorde han det avgörande 3-2 målet när Devils vann med 4-2 mot Traschers hemma. Devils vände den matchen från 0-2 till 4-2 och Jacob blev first star i matchen. Han fick passningen från Mattias Tedenby som stod ute vid tekningscirkeln och satte sitt mål 4.14 i tredje.

" Klart att det alltid är rolig att göra mål. Det spelar ingen roll vem som gör dem, bara vi vinner så är jag glad. Det var en skön känsla att se pucken gå in i dag också." sa Jacob Josefson till Devils hemsida där han även berömde Tedenby:


"Det var en riktigt fin passning. Vi skulle bara forechecka egentligen och gjorde det riktigt, riktigt bra där så fick jag pucken. Jag såg att han såg mig, det var en fantastisk pass och allt jag behövde göra var att sätta få in pucken i mål och det gick."


Det finns en fin stillbild på Jacob här. Och en video på målet här.

Jacob har sedan fortsatt ösa på. Spelade match i torsdags, då blev det en assist till Brian Rolstons 2-1 reducering, han spelade även i fredags utan att göra poäng och avslutade helgen med en ny assist på söndagen, dvs natt mot idag måndag.

Vid det målet fintade han bort två Columbusspelare nere i hörnet, grävde fram pucken och slängde in en backhand på målet som kedjekompisen Clarkson sedan smällde in returen på, 9.24 in i första.

Clarksson var lyrisk efteråt och konstaterade att Josefson och Tedenbyt var "helt otroliga. Jag behövde bara hänga de i bakhasorna och ligga och flyta där så fick jag chanser hela tiden".

Jacob har nu gjort 2+4 = 6 poäng på 18 matcher, de senaste matcherna har han haft runt 15 minuters istid. Riktigt bra. Kul som fan.

3 kommentarer:

R sa...

Hur långt kontrakt har Wesslan? Intressant då djurgårdens målvakts situation måste tas tag i. Antingen så tar man hem tellan och sätter tim som tvåa eller så försöker man locka hem wesslan.(alt. någon allsvensk m¨lis som 2:a) Då Mark har flertalet nhl klubbar efter sig så räknar jag med att han tar chansen. Hur tycker du att dom bör lösa målvakts frågan?
Steffe är inget att ha..

Marie Hallman sa...

R: Om jag minns rätt så går hans kontrakt ut och min spekulation (obs bara min gissning inget annat) är att han inte får förlängt med tanke på hur lite han har fått spela. Och jag tror (återigen MIN spekulation) inte att Wesslan är så sugen på att spela i någon annan AHLklubb heller. Så han vänder nog näsan mot Europa i alla fall. jag frågade honom för någon vecka sedan hur framtiden såg ut men det ville han inte svara på, så jag antar att det är rätt öppet.

Jag tycker lite synd om Stefan som hamnat i en väldigt konstig sits. SÅ dålig som han plötsligt anses vara är han inte. Han kom in helt fel i säsongen med skador - igen. Men att folk skjuter en puck i skallen kan man ju inte rå för...

Sedan vad DIF borde göra... jag vet inte, har inte hunnit se mig för vilka kontrakt som är öppna, vilka som ens är tillgängliga men Jocke Lundström, som inte får vara kvar i Frölunda är ett intressant namn faktiskt. Adam Reideborn i Almtuna med om an vill ha en ung keeper, eller varför inte Magnus Hellberg (som jag är osäker på om han har kontrakt eller itne) men jag måste kolla lite mer på det där först känner jag.

Anonym sa...

Marie: Jag håller med dig om Riddan. Han är i grunden en bra målvakt. Men jag tror precis som Wikegård att han inte är tillräckligt seriös, och att han inte jobbar tillräckligt hårt. Han tycker säkert det själv, men det beror nog på bristande självinsikt.

Jag tror att han skulle må bra av ett miljöombyte.