lördag 9 april 2011

Fasth "Skönt med två vinster"

 (Fasth får fortsätta jaga VM-plats i Slovakien. Foto: www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Det har ju spelats landskamper nu i veckan/helgen också. Victor Fasth gjorde debut i onsdags, släppte bara in en puck då och höll nollan i går. Båda gångerna mot Tyskland.

Och Fasth, som alltid ödmjuk när det gäller den egna insatsen, sätter det här betyget på sig själv:
– Det har gått bra, tycker jag. Det är skönt med två vinster.
Det var din första landslagsmatch ever, känslan att stå där i lineup innan matchen?
– Det var speciellt, en riktigt speciell känsla. Och otroligt roligt!

Nu mötte ni Tyskland, hur stor skillnad var det mot elitserien för dig som målvakt?
– De var ju i semifinal i VM förra året (och slutade fyra) så de är bra. Och det var kul hockey! Det är ett stort lag, med många stora spelare som spelar fysiskt. Sedan är det ju lite annorlunda spel på den här nivån. Det böljade lite mer fram och tillbaka än man är van vid och vi bytte väl chanser med varandra där, säger Fasth och fortsätter:

– Sedan gick det lite fortare, det var lite skillnad mot elitserien på så vis. Det gäller att vara på tå, plus att de sköt ganska mycket. Eller snarare, de sköt så fort de fick chansen så det blev en del avslut ur konstiga vinklar också. Det var väl den största skillnaden för just mig.

 Och bara ett mål insläppt på två matcher?!
– Ja, det kändes jättebra! Men grabbarna spelade väldigt bra och det kändes stabilt fast det bara blev uddamålsseger (2-1) i första matchen och en nolla då i andra. Det kändes som vi hade bra koll.

Så vanligt är det ju inte att målvakterna håller nollan i Tre Kronor heller, oavsett motstånd?!
– Nä, så det var självklart kul att hålla nollan man det är ju vinsterna som räknas!

Och där blev det ju två raka vinster. Snacka om bra debut för AIK-keepern som tog med sitt lugna agerande från AIK till Tre Kronor. Han har aldrig spelat i något landslag tidigare vilket förstås gör det lite trixigare. Plus att han som målvakt därmed måste lära sig ett helt lag på ett par dagar, det räcker inte med att ha koll på ett par, tre nya spelare som utespelarna kanske får ha.

– Så är det ju och det är viktigt att ha bra kommunikation då och det funkade bra överlag. Vi pratade mycket på och utanför banan om hur vi skulle agera. Alla är ju införstådda och har koll på spelsystemet så jag upplevde aldrig det som ett större problem. Det gäller att hålla bra kommunikation bara och det gjorde vi.

Hur mycket hinner man läsa in sig på systemet?
– Det går rätt fort. Det skiljer sig lite från det spelsystem som man är van på i klubblaget men vi har läst oss in på det här och är medvetna om hur det funkar. Det gäller att anpassa sig men det hör ju till spela också att kunna anpassa sig. Det är vårat jobb och är något som man har fått lära sig från att man var en liten grabb.

 Sedan är ju både AIK och Tre Kronor offensiva lag med offensivt tänk?
– Ja, det bygger mycket på fart i båda lagen, det under lättar. Jag kände igen mycket från det spel som vi har i AIK också.

Viktor Fasth har nu ledigt över helgen. Sedan väntar ny landslagsvecka och nya landskamper. Tre Kronor åker till Slovakien där man möter just. tadah Slovakien på onsdag och fredag. Man gör det i Kosice, där VM sedan kommer att spelas.

Förutom Fasth finns Luleås Anders Nilsson med som målvakt. Mark Owuya har spelat färdigt för den här gången. Om AIK-keepern sedan får fortsätta resan mot VM med Czech Hockey Games och sedan VM-truppen har han ingen aning om. Och Fasth är inte en sån kille som gillar att spekulera i sånt heller.

– Nä vi får se. Jag tycker inte att man ska hålla på och gissa och tro. Jag kan bara påverka det jag gör för stunden och det är att spela så bra som möjligt när jag får chansen. Sedan får man se vad som händer, det är inte mer jag kan göra.

Men du hoppas få åka med till VM utgår jag i från?
– Ja självklart så vill jag vara med. Det är en otrolig ära att få dra på sig den blågula tröjan. Det är otroligt stort och självklart vill jag vara med och lira. Det gäller att göra sitt bästa bara så får man se om man får chansen, avslutar Fasth.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Väldigt duktig målvakt.

Skulle förvåna mig om han stannar i Sverige. Känns som att han sticker till Khl eller NHL


Mårten

Marie Hallman sa...

Mårten: beror nog på vad han får för deal. Klart han kanske drar men jag är inte lika säker