fredag 27 maj 2011

Fredagsgodis!


(Foto: Lehtikuva)

Apropå snygga mål... Visst minns ni Mikael Granlunds zorromål i VM? I semifinalen mot Ryssland - dessutom? Nu har det blivit frimärke - så coolt.

Hur bitter finalförlusten än var mot Lejonen så kan man ju inte annat än njuta av det här:




Jag blir alldeles glad inombords varje gång jag ser det. Jäklar vilket mål det är! Vilken fräckhet, vilken framåtanda, vilken känsla! Eller som Wikegård säger i sändningen "Att bara uppfatta och ta chansen när läget dyker upp, vilken genialitet"

Huvudet på spiken! Skönast var ändå att få prata med honom och som svar på frågan: har du inga nerver???? Få svaret.... "eh nej, vaddå nerver, vad menar du? Borde jag ha det? Jag har ju bara kul".

Klockrent svar. Och så blicken... på det. En annan grej jag gillar med målet är den enorma glädjen hos resten av laget och det är väldigt hockey för mig. Fotbollsspelare som har gjort mål springer oftast i från lagkamraterna, kör ett eget ärevarv och skakar av sig de som vill fira. Hockeyspelare gör tvärtom, de vänder sig direkt mot varandra och liksom bara.... koooooom i min famn grabbar!!!

Inte så konstigt förresten att Finland vann VM-guld. De vände - om jag nu minns rätt - fyra av sex matcher från underläge till vinst. De visste att de hade styrkan och så visste de att de hade Granlund. Killen som kan göra allt som ingen någonsin förväntat sig i en så viktig match som semifinal mot Ryssland. Kulta!

7 kommentarer:

Tommy sa...

Vilken grej!!!

Anonym sa...

Patetiskt.

Anonym sa...

Inte för att vara bitter. Men det här känns ju faktiskt lite som att "låt oss göra som storebror gjorde 1994"

Berra

Bengan sa...

Varför så lättimponerad av vad en okänd finnpajsare gör?
Brukar du aldrig gå på Hovet Marie? Såna där mål ser man ju hela tiden där när AIK spelar. ;-)

Anonym sa...

Marie, kan inte du ta ett snack med M.Honk? Diskbråck som spökar... Som djurgårdare lider jag med honom extra mycket även om jag lidit med vilken spelare som helst som hade fått det. Han kanske tycker att det är jobbigt att prata om det, men samtidigt så skulle det vara intressant att få veta lite mer ang. situationen.

Anonym sa...

Marie, du har haft väldigt lite AIK senaste tiden. Tid för lite artiklar som faktiskt är intressanta och läsa ;)

Prata Bång, Sandberg om deras säs eller varför inte någon av nyförvärven? Skulle även vilja se en intervjua med Rudslätt!

Marie Hallman sa...

tommy: visst är det grymt! Så jävla skönt att göra det där och då också.

anonym: tack för din åsikt.

Berra: äh, jag förstår att de är glada!

Bengan: jo och märkligt nog ser man aldrig någon i Gnaget göra såna mål.... speciellt inte i VM och i semifinal mot Ryssland. Tänk om Bång hade gjort det.

anonym: pratade lite med honom i går faktiskt. Men han satt lite dumt till och jag ringde mer som en vän så jag skrev inget, ska se om jag får tag på honom igen.

anonym: hade ju svensson härom dagen.... har dessuom försökt ringa Viklund ett par gånger men honom känner jag inte och han har inte hört av sig tillbaka eller svarat så då blir det lite svårare... det kommer komma lite grejer under sommaren från alla tre lagen men spelarna är ju lite lediga så det får komma lite när det kommer