lördag 25 juni 2011

Swede success

Ni har redan sett det säkert, men vilket storslam för Sverige i draften!!!  Och vilket kvitto på allt jobb som de här unga killarna och alla runtom dem har lagt ner. Stort!

Häftigt också att se Gabriel Landeskog. Killen är 18 men beter sig som om han vore 28, dock utan den där slentrianen som ofta kommer efter några år.


Han bjuder verkligen på sig själv i alla intervjuer jag har sett både före, under och efter draften. Och verkar klok som få. NHL-ready som de säger där borta.

Eller vad sägs om det här citatet från Landeskog på NHL.com:

”Som kapten så förväntar sig killarna i laget ibland att du ska gå i bräschen.  Om du till exempel  ser att en kille inte är redo för matchen så måste du gå fram till honom och se till att han blir redo. Ibland när du sitter på bänken så måste du säga till om någon av de andra killarna inte gör sitt jobb på rätt sätt. Vi är alla vänner men när man är på isen och under matcherna så får man sätta det åt sidan och göra det bästa för laget. Ibland måste man säga åt en av killarna vad han gör rätt eller vad han gör fel. Du kanske måste säga sånt du inte vill säga men du måste ändå göra det, för lagets bästa.”

Det var för övrigt rätt läckert att se glädjen i ögonen på alla svenskarna också. Som treåringar på julafton mitt i alltihop! Jag gläds verkligen med dem alla, samtidigt som jag önskar att svenska fans också fick njuta av dem lite till. Och visst borde lagen som hjälpt dem fram hit få bättre betalt. Tyvärr sitter ju NHL med trumf på hand så det är lite ojämn förhandlingssituation.

Att Landeskog spelar i NHL kommande säsong är ju annars ingen högoddsare. Han känns given där och jag är säker på att han kommer göra det galant. Hur det blir med Zibanejad är lite mer ovisst.

Djurgårdsforwarden sa, enligt Aftonbladet för någon dag sedan, att han bestämt sig för att stanna i Djurgården och det lät ju bra men jag blev lite förvånad.

De signaler jag har fått när jag har pratat med honom inför draften var mer att han inte riktigt visste vad som skulle hända framöver. Och att han därför inte ville lova varken det ena eller det andra.  Just för att han inte ville lura någon eller svika någon eller säga något han inte kunde stå för. Och därför avstod han att säga något till bloggen om det eftersom det är en stor grej det som händer nu och han inte visste vad det för med sig exakt.

Jag har mejlat lite frågor till Zibanejad. Han är ju kvar där borta på semester även efter draften och kommer sedan åka på en camp där i juli. Det berättade han i senaste intervjun för bloggen  (som ni hittar här.) Jag vet inte om han har tid att svara nu så de svaren får vi ta när de kommer om de kommer.

Här är förresten några av alla citat med ”Zibbe” som jag hittat efter draften.  

” Det var flera bra killar som slogs om den här platsen (nummer sex i draften) och att gå så tidig är en otrolig känsla.”

Och:

 ”Jag var väl lite förvånad. Men jag var ju på besök i Ottawa och jag fick ett bra intryck av dem. Jag trodde de gillade mig lite grand men jag var ändå förvånad. Det var jag inte förberedd på så jag är verkligen glad”

Och:
”Jag ska göra allt jag kan för att jobba hårt och ta en plats i laget. ”

Mer om Zibanejad, bland annat mer snack på Ottawas hemsida hittar ni här. Det finns en hel del tv intervjuer, också, bland annat här. I en av dem säger han att:

"Jag ska jobba hårt på campen för att ta en plats i laget men om jag inte gör det ska jag jobba på hårt i Djurgården så att jag är redo nästa år".

Här har ni förresten listan på samtliga svenskar som gick i draften:  (Draftnummer, namn, nuvarande klubb, draftad av.

2. Gabriel Landeskog, Kitchener Rangers, Colorado  .
4. Adam Larsson, Skellefteå, N J Devils.
6. Mina Zibanejad, Djurgården, Ottawa.
10. Jonas Brodin, Färjestad, Minnesota.
19. Oscar Klefbom, Färjestad, Edmonton.
30. Rickard Rakell, Plymouth, Anaheim
38. Magnus Hellberg, Almtuna, Nashville
42. Victor Rask, Leksand, Carolina
50. Johan Sundström, Frölunda, NY Islanders
53. William Karlsson, Västerås, Anaheim
59. Rasmus Bengtsson, Rögle, Florida
79. Klas Dahlbeck, Linköping, Chicago
93. Joachim Nermark, Linköping, Colorado.
100. Tom Nilsson, Mora, Toronto.
105. Emil Molin, Brynäs, Dallas.
113. Magnus Nygren, Färjestad, Montreal.
120. Ludwig Blomstrand, Djurgården, Vancouver.
125. John Persson, Red Deer, NY Islanders.
126. Fredrik Claesson, Djurgården, Ottawa.
132. Niklas Lundström, AIK, St Louis.
142. Simon Karlsson, Malmö, Nashville.
143. Max Friberg, Timrå, Anaheim.
146. Mattias Bäckman, Linköping, Detroit.
180. Pathrik Westerholm, Malmö, Vancouver.
188. Anton Forsberg, Modo, Columbus.
200. Michael Schumacher, Frölunda, LA Kings.
210. Henrik Tömmernes, Frölunda, Vancouver.
211. Johan Mattsson, Södertälje, Chicago.

Lite kul noterat…
… Djurgårdsbacken Fredrik Claesson draftades liksom Mika Zibanejad av Ottawa. Dessutom draftades Claessons och Zibanejads kompis Marcus Sörensen (som nu gått från DIF till Skellefteå) av Ottawa förra året. Finns en del svenskar där redan, och fler är på ingång. Ska bli intressant att se om de tre DIF-kompisarna någonsin får spela ihop ( bland annat med tanke på hur de handlas med spelare därborta)

… Malmös ena del av tvillingparet Pathrik Westerholm draftades som nummer 180. Hans tvillingbrorsa Ponthus är likvärdigt bra med Pathrik men blev inte vald alls.  

….AIKs tredje mållis Niklas Lundström blev draftad, liksom SSK:s förre juniorkeeper Johan Mattsson. Den sistnämnde gick som allra sista spelare i årets draft.


9 kommentarer:

Anonym sa...

Zibanejad måste anse sig vara den mest NHL-redo spelaren som svensk hockey någonsin fått fram.

Varken Mats Sundin, Peter Forsberg, Markus Näslund, Sedinarna eller Nicklas Lidström ansåg sig i samma ålder vara redo att spela i NHL utan stannade kvar mellan 1 och 3 år i Sverige.

Dragskott.nu sa...

Bra skrivet! Jag håller med om Gabriel Landeskog. Han ger ett otroligt moget och proffsigt intryck i allmänhet. Man kan nästan tro att han har spelat i NHL i minst 15 år... :)

Anonym sa...

Kul att det går bra för "djurgårdarna". Zibbe & Claesson blev båda valda av ottawa, KUL, kanske inte den roligaste klubben att komma till men nice miljö och många svenskar. Sen, sist men absolut inte minst: Landeskog, COLORADO, nya foppa? :)

Metal Machine sa...

Anonym: Vad snackar du om? Vad då inte den roligaste klubben att komma till? Det måste ju vara bra mycket roligare att spela i en stad där hockeyn är religion än att lira inför halvtomma läktare i Florida, t.ex. Ottawa är ett klassiskt NHL-lag med många unga och talangfulla spelare i sin organisation. Det måste vara optimalt för Mika att hamna där!

Anonym sa...

Marie har du hört något nytt om DT och den sista backplatsen i DIF?

Marie Hallman sa...

anonym: vi får se! Det blir nu eller nästa år om ingen skada kommer emellan,helt klart.

Wikberg: Tack! Ja, det är nästan lite spooky he he ;)

anonym: ja kul för hela gänget!

metal machine: Ottawa kanske inte är så kulsom stad. Var ju snack om det ett tag att ingen ville bo där för att det var så trist stad men det skiter nog de här unga killarna i. De vill ju bara köra!

anonym: Nope. Det är bara två som kan svara och ingen av dem gör det.

Anonym sa...

DT klar, grymt skönt!

Anonym sa...

Härlig med DT! DIF kommer ha Elitseriens bästa backbesättning nu, DT, Kyle, Honken, Bom-Bom, Printz och Claesson... Satan vad bra!

Marie Hallman sa...

anonym x2 jadet ser bra ut! Förra året kändes det som all tyngd lades på forwardssidan,nu har man lagt tyngd på backen så förhoppningsvis är det bättre balans nu ;)