söndag 3 juli 2011

Datsyuk: "Jag vill att barnen ska få ha samma drömmar som jag hade"


(Datsyuk i en lite annan roll. Foto: Privat)

Pavel Datsyuk tjänar 6,7 miljoner dollar per år i Detroit. Men han har inte glömt sina rötter och hur tufft det var för familjen när han själv var liten kille och ville spela hockey. Därför bjuder han på somrarna in barn till en camp med storstjärnan och står själv för merparten av kostnaden.

– Det är en gåva att se lyckliga barn! Dagens barn får inte den hjälp som jag fick. Men de ger mig bra energi, jag lär mig av barnen och vill ge tillbaka till dem och till alla andra som har hjälpt mig, säger Pavel Datsyuk till bloggen.


Två veckor, varje sommar, bjuder han sedan några år tillbaka in barn till en hockeycamp i sin ryska hemstad Jekaterineburg. En del av kidsen är nybörjare, andra har kommit en bit på väg. De senaste åren har det varit 80 barn på plats, men i år kommer en av veckorna att ägnas ut lite äldre spelare, unga juniorer som behöver lite hjälp på traven.

– Jag började med det här för att jag ville hjälpa barnen och ge tillbaka, speciellt till de som har det svårt ekonomiskt. Det är dyrt med hockey och det är inte alla som har råd, säger Datsyuk och fortsätter:

– När jag var liten och började med hockey så betalade staden och staten vad det kostade för barnen som började med idrotter. Nu måste barnen och deras familjer själva betala för allt. Resor, prylar, istid, till och för tränare. Alla har inte råd med det och därför är det många som inte kan spela hockey. Det är synd.

Superstjärnan skulle vilja hjälpa alla barn på en gång men det går inte, men lägret i Ryssland är en bra början åtminstone. Och idéen fick han från Jay och Todd Woodcroft som är assisterande tränare i San José Sharks respektive NHL-scout för LA Kings. Bröderna Woodcroft har över 35 års erfarenhet som hockeytränare, bland annat med unga talanger och hade redan dragit igång liknande hockeyskolor för barn i Vitryssland. Det inspirerade Datsyuk.

– Jag pratade med Todd och såg vad han och Jay hade gjort i Vitryssland och kände att jag ville göra samma sak. Jag såg vad de hade gjort i ett annat land och ville ge samma upplevelse, att få spela hockey även om man inte har råd själv, till fler barn. Inte bara de som är från min hemstad utan även till andra ryska barn.

Initiativet har uppmärksammats både i Nordamerika och Ryssland. Ansedda tidningen The HockeyNews är på plats i år för att följa lägret och i hemstaden har företag och frivilliga ställt upp för att hjälpa till att göra Datsyuks hockeyskola så bra som möjligt.

– Först trodde alla att det var ett projekt som handlade om pengar men efter ett par år såg alla hur glada barnen var och hur hårt vi jobbade, säger Pavel Datsyuk.

Detroitstjärnan själv är inblandad i det mesta på hockeyskolan även om han såklart har tagit dit minst sagt rutinerade tränare, bland annat från NHL. Men när barnen behöver hjälp att knyta grillor, behöver någon som kan översätta eller bara peppa lite så är han där.

– Jag vill att barnen ska få ha samma drömmar som jag hade. Det jag kan göra är att göra dem glada, berätta hur det kan bli i framtiden om de bara jobbar hårt.


(Jay Woodcroft och Datsyuk. Foto: privat)

Vad lär du dig av barnen?
– Att vara tacksam för det jag har och att jobba hårt. För när jag ser att de som inte har det så lätt ändå kan jobba så hårt som de gör, då känner jag att då kan väl jag jobba ännu hårdare. Sedan ser jag en del moves och tricks som är kul, som jag tar efter och använder när jag själv spelar hockey.

Barnen har mer fantasi?
– Ja, för när man bli vuxen så håller man tillbaka sig själv. När man är barn så bara kör man. Nu plockar jag upp det de gör, justerar det lite så det ska passa in i elithockey, ser vad de gör och använder det i mitt eget spel, säger Pavel Datsyuk som inte bara får sköna moves med sig som ”betalning” för sitt engagemang.

Den största och enda lönen är glädjen hos kidsen.
– Det är skönt att vara med barn. Det är kul att se att man får de att må bra, att man gör barnen lyckliga. Man ser hur de ler, hur de jobbar hårt och man är där för att ge allt man kan till dem. Jag visar att man måste jobba hårt också och den energin som de ger mig varje sommar, den har jag med mig hela vintern. När det går emot är det bara att tänka på deras leenden och minnas hur hårt barnen jobbade. De är förebilder för mig också, säger Datsyuk.

Det enda som bekymrar honom är att inte ännu fler barn får plats på hockeyskolan. Men det är något han jobbar på. De barn som vill komma får höra av sig med en ansökan och förhoppningen är att alla som vill förr eller senare ska få en plats.

– Vi tar emot ungefär 100 barn. De ansöker om en plats via en rysk organisation, som sedan väljer ut vilka som får komma. Men det är Pavel som står för kostnaden, berättar Jay Woodcroft.

Och visst blir en och annan lite ställda när de kommer till hockeyskolan och det står en superstjärna på isen redo att hjälpa till med grillor och allt annat.

– Ja, ha, ha, alla vet inte vem jag är heller. Men en del vet att jag är stjärna i NHL, men det spelar ingen roll vad de tycker och tänker om det utan det viktiga är hur kul de har när de är där. En del vågar komma fram och pratat, andra är blyga, jag försöker mest få de att känna sig hemma, säger Datsyuk.


(Jay Woodcroft, assisterande tränare i San José och coach på Pavel Datsyuks hockeyskola. Foto: www.hockeymedmariehallman.se)

Och Jay Woodcroft, Pavels vän och numera assisterande tränare i San José är imponerad över den ryska stjärnans engagemang för barnen och deras hockey:

– När Pavel satte upp campen var det för att ge barnen sin allra bästa upplevelse någonsin. Han lägger hela sitt hjärta i det där lägret, pratar med barnen, skojar, gör spektakulära saker så att de ska ha kul, leker med ungarna både på och vid sidan av isen säger Woodcroft och avslutar:

– Pavel är inte bara en Hall of Famer i ishockey, rent sportsligt. Han är en Hall of Famer som person också.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Marie. Kul att du skriver om detta, stort av dom att ställa upp på en intervju oxå.

Tack för alla bra artiklar (framför allt SSK)

Trevlig Sommar

mvh / Daniel Brander

Marie Hallman sa...

Daniel: Tack!! Ja, både bröderna Woodcroft och Pavel Datsyuk och Petter Sandström är sköna människor hela bunten. Datsyuk var hur skön som helst, tog sig hur mycket tid som helst. Bara tacksamt ta emot :D Var lite kul att visa vilken passion hela gänget har för hockey.
Kul att du gillar och tack för att du läser!!!

Metal Machine sa...

Stort! All heder åt honom.

Marie Hallman sa...

Metal machine: håller med, det värmer lite i hjärtat tycker jag :)