fredag 22 juli 2011

Enroth: "Jag är tvåa i Buffalo nu"


(Jhonas slipper Lalime i vinter. Foto: www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)


Sådär, nu har jag pratat med Jhonas Enroth också (hann bli bad några timmar efter det, sorry för dröjsmålet) men ett tvåårskontrakt är det som är skrivet, envägskontrakt och som det ser ut nu så kommer Enroth få börja säsongen i Buffalo som två, istället för som tidigare inleda i farmarligan.

-Ja, så är det, jag är tvåa i Buffalo nu, bekräftar Jhonas Enroth.


Buffalo ville först bara erbjuda ett tvåvägskontrakt, men det har ju Jhonas haft i tre år så det var envägs eller dra till Dynamo Minsk i Vitryssland som gällde. NHL-kontraktet drog ut på tiden och när Enroth kontrade med att blicka österut och hade ena grillan hemma där vaknade Buffalo till liv och erbjöd det envägskontrakt som den förre SSK-keepern ville ha.

-Jag trodde väl hela tiden att det skulle bli Buffalo ändå men jag hade inte åkt för de pengarna som de erbjöd först, då var det bara ett tvåvägs. Men när jag sa att jag var sugen på Ryssland så blev det envägs. Skönt att det löste sig, konstaterar Jhonas Enroth.

Kontraktet är som sagt skrivet över två år och Enroth får 625 000 dollar första året och 725 000 dollar det andra.

Patrick Lalime, som fram tills i våras varit given tvåa bakom Ryan Miller har lagt grillorna på hyllan.
-Ja han är ju 33 år nu och fick ett bra jobb på en tv-kanal så han la ner.

Så du är tvåa nu?
-Ja, jag är tvåa nu, säger en glad Enroth.

Skulle det ändå bli farmarlagsspel så är det lite närmare till det laget nu. Buffalo har under Jhonas tre år i klubben haft Portland som farmarlag men efter att Buffalo har bytt till Rochester Americans så är det numera bara 45 minuters resa till AHL-laget.

-Det är ju en mycket bättre lösning. Sedan hade Buffalo haft Rochester som farmarlag i typ 50 år innan jag började mitt frsta år i klubben, så det är mer tradition mellan Buffalo och Rochester än mellan dem och Portland, konstaterar Enroth.

Som kommer vara kvar i Sverige några veckor till och inleda isträningen på Puddinglägret i början av augusti. En längre intervju kommer då.

5 kommentarer:

Kricke sa...

Hur många gånger har man inte hört det här förut kring svenska målvakter att de ska få chansen i NHL och är "tvåa" bakom förstemålvakten (Stefan Liv, Erik Ersberg, Jacob Markström är ett par andra exempel) för att några dagar senare se ytterligare en målvakt, nordamerikansk sådan värvas och givetvis få prio före den svenske keepern. Så än kan inte Enroth ropa hej.

Niklas Persson sa...

Kricke: Fast då har dom sällan envägskontrakt...

Marie Hallman sa...

Kricke och Niklas: Nä precis, dvs jag håller med Niklas. Visst kan de klämma in en till men det känns inte så här faktiskt.

BigDan sa...

Plus att Sabres är över lönetaket just nu iom signingarna av Ehrhoff, Leino och Regehr och måste banta truppen så är det inte speciellt troligt att de värvar in en till målvakt.

Vet inte riktigt hur de tänkt lösa detta då de säkert vill skriva kontrakt med Gragnani också som spelade VM för Kanada och är RFA.

Kotalik har väl ryktats att han ev köps ut men de måste även trejda iväg någon spelare, förslagsvis kanske Morrisonn men vet inte vilket lag som är sugen på en spelare som tjänar över 2 milj per säsong och är 5-6 back i de flesta lag.

Marie Hallman sa...

BigDan: bra info där! Tack.