måndag 4 juli 2011

Sommarintervju Niclas Bergfors: " Jag vet att jag kan bättre"

(Bergfors vill visa att han kan bättre. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Han är bara 24 år och har redan spelat två fulla säsonger i NHL. Det har varit två lite ojämna år, men att ge upp NHL-drömmen och åka hem till elitserien var inget Niclas Bergfors var sugen på:

– Det kändes för tidigt att ge upp NHL. Nu fick jag en ny chans, det är jag tacksam för. Det är bara att vara bättre, säger den nyblivna Nashvilleforwarden.


Att det skulle bli just Nashville hade han ingen aning om. Klubbarna får inte prata med spelarna förrän free agentdatumet, 1 juli och även om de får hinta till agenterna att intresse finns så gjorde Nashville inte det.

– Jag var i Spanien på semester när det blev klart. Kom dit dagen innan (30 juni) och hade väl lite blandade tankar i huvudet, speciellt med de trejder som har varit och så.

Men hur kunde du åka till Spaniel dagen före free agent frenzy??
– Jomen tjejen jobbar och kunde bara åka den tiden och sedan, när vi bokade resan för ett tag sedan så kändes det lugnt. Jag kan ligga och kika lite på telefonen tänkte jag men när vi väl var där och det var 1 juli så blev det mer nervöst.

Och så blev det Nashville, hur känns det?
– Det känns bra! Och väldigt spännande. Jag är jätteglad! Det finns ju lite svenskar där också (Patric Hörnqvist och Anders Lindbäck) sedan vet jag inte så jättemycket om dem. Nashville spelar ju i Western division och jag har varit i Eastern så det blir lite nytt det med.

Nu fick du ju inga hintar från Nashville men hur säker var du på att få ett kontrakt?
– I år så var jag inte säker alls. Förra året så var jag inte free agent, utan Atlanta hade rättigheterna och drog ut på det, det blev klart i september. Och då visste man ändå att något blir det, frågan var bara vad. I år visste jag inte alls vad som skulle hända. Jag fick veta innan midsommar att det inte skulle bli en fortsättning i Florida, jag fick inget qualifying offer och när man inte får det och har blivit trejdad två gånger de senaste två åren så känner man sig osäker, säger Niclas Bergfors.

Men trots osäkerheten så levde drömmen och nu får han en ny chans att göra det bästa av den. Han började aldrig prata med någon i elitserien, det fanns liksom ingen anledning:
– Det är ju världens bästa liga! Och jag ville ju bara tillbaka till NHL och göra ett starkt år där. Jag är ju bara 24 år, har ändå lirat i NHL i två år, i två fulla säsonger och vet att jag kan lira där. Jag vet att jag kan bättre än det har blivit hittills. Och det är där som jag vill spela, det kändes för tidigt att ge upp det, säger Bergfors och fortsätter:

– Det var lite olyckligt att det gick lite halvdant förra året men jag vet att jag kan bättre, jag ville inte åka hem, utan jag ville tillbaka och visa att jag ÄR bättre. Sedan om jag inte hade fått något bud eller någon klubb att spela för i NHL då hade man fått ta det därifrån. Men nu fick jag det, jag fick en ny chans och jag är tacksam för det för då får jag visa att jag kan spela bättre.  

Visst var förra säsongen upp och ner. Bergfors inledde i Atlanta, gjorde en helt okej höst och under en period under oktober, november gjorde Södertäljekillen poäng i elva av tretton matcher på rad.  Och det blev totalt 29 pinnar (11+18) på 52 matcher för Atlanta men det hjälpte inte. Det blev en trade ändå, strax före tradingdeadline i slutet av februari, till Florida.

– Det gick väl inte SÅ jätterisigt men de ville inte ha mig kvar. Det var så det var.

Varför tror du?
– De tyckte väl att det var lite ojämnt och det känner jag själv. Det går bra ett tag, sedan går det lite sämre. Det är väl det som är problemet. Jag måste bli mer jämn sett över 80 matcher.

Vad krävs för att bli det?
– Att jag har bättre form, bättre uthållighet så jag orkar gnugga en hel säsong.

Sitter det inte lite i skallen också?
– Jo lite sitter det väl där. Det är inte så att jag tappar humöret, det är inte det. Utan det är mer at man inte får sjunka ihop och tappa självförtroende när det går emot. Man måste trigga sig själv när det går sämre, måste pusha sig själv. Men man lär sig att det är så oerhört viktigt att vara jämn. Och efter ett sånt här år, då man har fått ta kritik för det så lär man sig och vet innebörden i att vara jämn.

Det är ju lätt att säga att man ska trigga sig själv men hur gör man?
– Jag tror det är rent fysiskt. Man ska orka spela hundra procent hela tiden sedan om det inte funkar med avslut och passningar, då är det så men när det går emot så kan arbetsförmågan sjunka samtidigt och då måste man pusha sig själv. Man måste se till på sommaren att man sedan orkar spela varje match till hundra procent i vinter. Det är det jag strävar efter och jag vill ju verkligen bli bättre, säger Niclas Bergfors.

För att nå dit han vill ändrar han lite olika övningar, försöker pusha sig själv hårdare och köra mer av en del saker han har nytta av om några månader, både när det gäller barmark och isträning. Bergfors tränar med NHL-kompisen Tom Wandell en del men också med några gamla barndomspolare och emellanåt sin bror. Det funkar bra, konstaterar han.

Ser det till att du pinar dig tillräckligt då?
– Ja, det funkar, man får tävla med sig själv också, titta på tiden och resultaten som man gör.

Springer du ifrån Tom Wandell då?
– Ja, ja men, med lätta steg, ha, ha, man får pusha sig själva, konstaterar Niclas Bergfors med ett skratt.

När jag påpekar att det nu är cowboyhatt, westernboots och countrymusik som gäller så skrattar han bara ännu mer. Countryn lärde han sig gilla i Kanada när han åkte över för sju säsonger sedan, men den musiken passar bättre in i det sammanhanget än i löpspåret i Södertälje, kommer vi överens om.

Viljan att visa vad han kan är dock inget att skratta åt. Tvärtom. Han är envis i sin övertygelse. Det är NHL som gäller. Och han har funderat en del på varför det blev en trade till Florida i vintras.

– Första året i Atlanta gick bra, förra gick helt okej men det var lite dålig kommunikation kanske om vad de ville ha ut från mig. Jag satt mycket på läktarna och sjönk mycket i självförtroendet. Sedan gick det upp och ner efter det och det är väl just det. Man vet att man kan lira men det har varit lite strul. Det har varit för mycket upp och ner men jag vet att jag kan bättre.

Vad har du lärt dina två säsonger i NHL?
– Att det är oerhörd konkurrens framför allt. Du måste var jäkligt jämn, jämfört med AHL så är allt bättre. Du måste vara bättre på allt. Jag har lärt mig att man inte får ha svackor men får man det ändå så måste man pusha sig själv även om det sätter sig på självförtroendet. Det är världens bästa liga, då behöver man all energi och allt självförtroende som man kan få för att spela så bra som möjligt. Och det var där det brast i vintras, i det mentala.

Något annat i spelet du har lärt dig?
– Nja, lite smågrejer sådär. Jag jobbar på att förbättra skottet och allting annat med. Sedan lär du dig mer och mer om bland annat den defensiva delen av spelet när du får möta killar som Ovechkin och Crosby. Det är mycket defensivt spel som du lär dig när du har dem spelarna i din egen zon.

Vad är svårast när man kommer upp från AHL?
– Allt är svårare när du möter en sån som Ovechkin jämfört med någon i NHL. Du måste ta mer hänsyn, verkligen lägga noggrannhet i ditt spel, du måste veta vad du ska göra när en kille som han kommer.

Är det tuffare att lära sig defensiven än det offensiva spelet i NHL?
– Nja, defensiven kommer naturligt och så där. Sedan beror det på hur pass offensiv du är, hur bra du själv är. Det kan räcka men det beror på vilken roll du har också, om du spelar i en femma som ska göra mål till exempel, då är det viktigt att göra det också. Sedan är det ju bättre målvakter och försvar i NHL, men samtidigt så spelar du med bättre spelare, du får mer puckar på bladet i bra lägen, man får så bra chanser så svårigheten i det offensiva kanske jämnar ut sig även om det så klart är lite svårare än i AHL.

Nu får du ju inte välja roll själv i Nashville men om du fick… vilken roll skulle du välja då?
– Jag hoppas få chansen i en andra line i alla fall! Att jag får lite tid i pp, det är det som jag är bäst på och kan tillföra mest i med mitt spel, så jag hoppas få lite chanser där i alla fall, säger Niclas Bergfors.

Nashville har han som sagt inte så bra koll på mer än att de har gjort sig av med en handfull spelare, att det är ett skridskostarkt och jämnt lag så här långt, som gick till slutspel i år. Och han ser fram emot att åka dit.

Känslan nu?
– Att jag ska kriga på och förbereda mig så bra som möjligt, jag ska göra mitt bästa, hugga i så mycket som möjligt, sedan går det som det går. Men jag åker dit med hundraprocentig inställning, sedan vad som än händer så får man kriga på bara.

Det är en rätt tuff miljö där borta?!
– Jomen det är så det ska vara. Det ska vara tufft även om man samtidigt önskar att det vore jättelätt, ha, ha, ha.

De här trejderna, blir man ledsen av dem?
– Ja och nej. Det är blandade tankar. Det är både tråkigt att lämna det gamla och alla vänner man lärt känna, samtidigt så kommer man till ett nytt lag, får en ny chans och får lära känna andra roliga människor. Det är spännande på det sättet. Men en sak har jag lärt mig. Jag köper då inga möbler i alla fall, säger Bergfors och skrattar lite åt sig själv och de år som har varit och de flyttar som han, flickvännen och vovven har fått göra.

Det gäller att inte ha allt för mycket prylar när man inte har etablerat sig ännu i ett lag men samtidigt som det praktiska är bökigt så har Niclas Bergfors växt massor som människa under de här åren:

– Jo men det gör man, absolut. Man växer som människa. Det gör man absolut, speciellt när det är mycket trejder och mycket nytt folk som man träffar hela tiden. Man växer och lär sig mycket i livet. Det går framåt, ha, ha, avslutar Niclas Bergfors med ett skratt,

Nyblivne Nashvilleforwardens sommartips har ni här!

Bästa semesterstället: Kroatien! Det är jättefint med bergen, medelhavet och öarna vid kusten. Sedan har de jättebra mat, mycket kött och så!

Läser i hängmattan: Tidningar och SMS i min i-phone.

Lägger på grillen: Lammkött! Det är nummer ett och med lite pesto på så är det jättegott.

Har i glaset (på sommaren): Det är lite blandat. Vin och Coca Cola.

Lyssnar på i i-poden: Mest housemusik. Lite blandat av det.



15 kommentarer:

Henrik sa...

Hej Marie!
Tack för ännu en bra intervju. Ser fram emot intervjun med Jocke! Skulle också vara tacksam om du kunde höra med Nygårds hur det går med rekryteringen av mv, c och fw.

En sak till: kan du kolla med den där dryga agenten Aronsson vad han sysslar med. Enligt Bergman är alla papper från SSK inlämnade och att de väntar på det samma från PC och hans agent Aronsson men att de drar ut på tiden. Skulle varit klart för länge sedan.

fimpen sa...

Bergiiie... KUNG att du fick nytt kontrakt, det är du väl värd!

Marie Hallman sa...

Henrik: Tack!!! Ska ringa Jocke, har inte gjort det än, kör lite på trekvartsfart nu under sommaren och försöker hinna med annat som jag inte hinnermed på vintern.
Nygårds har varit i Dallas men borde komma/ ha kommit hem snart, har inte ringt honom än mensnart så!
Med tanke på hur Aronsson var i intervjun där i LT så känns det rätt lönlöst. Märkligt att han agerar så här.
Tack för att du läser hur som helst!

fimpen: håller med dig !!

Anonym sa...

Amаzing! Іts genuinely rеmаrkable article, I have got much cleаr іdеa аbout fгom thіs
piecе of wгiting.

Here iѕ my hοmepage; just click the up coming internet page

Anonym sa...

Excellеnt blog уou havе here.

. It's hard to find high quality writing like yours these days. I seriously appreciate people like you! Take care!!

Feel free to surf to my site; Cure Hemorrhoids

Anonym sa...

Тhat іѕ veгу attention-grаbbing, You are an excеssively
sκilled blogger. I have joined yοur
feeԁ anԁ look forωаrd to in thе hunt for
more οf your wonderful pоst. Alsо, Ι have shared your
ѕіte in mу soсіаl netωoгkѕ

my site; come curare le emorroidi

Anonym sa...

Interesting blog! Is уour theme сustom mаdе
oг dіԁ yοu doωnloаd
it from somewhere? A thеme like yours with a
few sіmple tωeeks ωould геally make mу blоg shіne.
Pleаse let me knοω ωhегe you got your ԁеsign.
Тhanks a lοt

Mу wеblog - how to cure hemorrhoids at home

Anonym sa...

Ηello to eνеry boԁу, іt's my first pay a visit of this weblog; this web site includes amazing and actually excellent data in favor of visitors.

Feel free to surf to my web page presentation nerves

Anonym sa...

Ρretty nісе poѕt. I just stumbleԁ upon your weblοg and wantеd
to sау thаt I've really enjoyed browsing your blog posts. In any case I will be subscribing to your feed and I hope you write again soon!

My page ... http://fptester.com/

Anonym sa...

I wаѕ able to finԁ good info from your blog posts.


my wеb blog: chatroulette Deutsch

Anonym sa...

I do accерt аs true with аll the іdеas уou've offered in your post. They'гe гeally
convincing and ωіll cегtainly ωork.
Still, the ρosts aгe too ѕhort fоr neωbies.
Мay just yοu ρleasе lengthеn them a lіttle from next time?
Thanks fоr the post.

My web site; English (US)

Anonym sa...

Wonderful blоg! ӏ found it while surfing around οn Yahоо Nеwѕ.
Do yоu have аny tips on how to get listеd іn Yаhoo Newѕ?

I've been trying for a while but I never seem to get there! Cheers

My blog :: Haarausfall

Anonym sa...

WOW just what I wаѕ looκing foг.
Cаme here by searching fоr Tammany Нall

Ηere is my ρagе: taufgeschenke

Anonym sa...

Yesterdaу, while I ωas at worκ, my cousіn
ѕtole mу iPaԁ and tested to see if it can ѕurѵive a
thirtу fοot droρ, just sо she can be a уoutube sensation.
My apple ipad is now broken and ѕhe hаs 83 views.
I know thiѕ is entirely off topіc but I had to sharе it
wіth someοne!

Also ѵіsit my blog post; novs.fk-m.info

Anonym sa...

Dο you havе a ѕрam issuе on this ѕite;
I also am a bloggеr, and I wаѕ curiouѕ аbout yоur situation; manу of us have deνeloped sоme niсe methоds anԁ
we are lookіng to exchangе sοlutions with other folks, be suгe tο shoot me an e-mаil if interested.


Rеѵiew my webpage: early Ejaculation