onsdag 17 augusti 2011

Hudacek: " Det var mission impossible för mig"


(Julius Hudacek gjorde en bra första match i SSK. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

SSK:s nye målvakt fick en rivstart i nya klubben. Motstånd i första matchen – SM-finalisterna Skellefteå:

– Jag tycker de var riktigt bra! Skellefteå är ett mer tekniskt skickligt lag än Örebro som vi mötte i första matchen. Och jag kan nog tänka mig att de tar sig till final igen, säger Julius Hudacek.


Sebastian Idoff fick vakta målet första träningsmatchen mot Örebro för en vecka sedan, nu var det Hudaceks tur och bortsett från ett misstag vid 1-1 fanns inte mycket att klaga på.

SSK gick ut hårt, tog för sig i närkamperna och drev upp tempot. Det gillar den nya SSK-keepern:

– Vi spelade bra, enkel hockey. Och vi har ett ungt lag. Den hockey som vi spelar i serien, den kommer vara samma som den hockey vi spelade idag.

Hur var det för dig att komma in i det här spelet?
– Det gick bra och var roligt. Det är stor skillnad mellan slovakisk och svensk hockey, till exempel så skjuter svenska lag mycket mer i pp. Svensk hockey är rolig att spela för oss målvakter, här blir det många fler målchanser, säger den slovakiska målvakten och fortsätter:

– I Slovakien så kanske de skjuter max 20 skott under en match, här är det oftast många fler skott på mål. Så för oss målvakter är det bättre spel här, jag gillar att få många skott på mig, får jag en 30-40 per match så är det allra bäst.

Din egen insats?
– Jag kände mig stark i målet, jag höll de flesta puckarna men jag släppte retur på någon puck där som jag inte får göra, i allsvenskan och i elitserien så funkar det inte att släppa returer. Jag måste ta puckarna.

Vad säger du om målen?
– Jag gör bara ett riktigt misstag i matchen och då gör de mål, då får de 1-1. Men det är svårt där, jag var lite för snabb på att gå ner mot knästående. Hade jag stått kvar så hade jag tagit den pucken.

Andra målet då, som gick via kryssribban och in?
– Jag såg ingenting. Det var jättemycket folk framför mig, jag hörde bara ”kling” sedan var det mål. Det var mission impossible för mig.

Jag pratade lite med förre SSK-keepern Henrik Karlsson, som nu är i Calgary, i andra pausen. Han sa om jag ska sammanfatta att ditt spel ” Ser fint ut, han är mjuk i rörelserna, snabb på fötterna och är tät.”
– Sa han? Oj, tack! Verkligen, tack. Det är stort för mig att höra det från en som Henrik, han är en bra målvakt som spelar i NHL. Men jag måste ändå vara snabbare, röra mig bättre i sidledsförflyttningarna.

Du såg ju första matchen från sidan. Om man jämför den här med första matchen, vad var bättre nu?
– Att vi spelade som ett lag, vi har inga stora stjärnor så vi måste spela som ett lag. Sedan hade vi bättre spel defensivt nu. Vi gör inga stora misstag som vi gjorde i första matchen. Där hade vi en fyra, fem stora misstag som de kunde dra nytta av, några blev mål. Nu fick vi ner misstagen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nyllet till Philadelphia på ett Try-out kontrakt

Anonym sa...

Anonym> o va f-n har det med det här inlägget att göra?

viktor. sa...

Hudacek kommer att bli en sensation i AS, en riktigt mjuk och rörlig målvakt, som oftast "suger" åt sig det flesta puckarna. Har en bra returkontroll. Kommer spela i es om ett eller två år.

Marie Hallman sa...

anonym : häftigt! Vilken passion han har för det här nyllet!!

anonym: inget men det är ok tycker jag :)

viktor: vi får se men här såg det onekligen bra ut

MickeNorr sa...

Som Skellefteå supporter så måste jag säga att SSK verkar ha ett riktigt underhållande gäng i år. Tror att Hudacek kommer ha en väldigt bra räddningsprocent när säsongen är över.

Tror både Malmö och Örebro får passa sig för SSK i vinter. Jag tror VIK kan överraska en hel del också.