tisdag 4 oktober 2011

Svensson: "Klart jag ville stå kvar!"


(AIK-målvakten var självkritisk. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Markus Svensson blev utbytt efter en period i premiären, nu mot HV71 fick han stå till det för AIK bitter end. En halvtimme efteråt var han såklart ledsen men även samlad:

– Man är väldigt besviken så klart, jag tycker att vi gör en grym hockeymatch alltså. Men äh jag tycker jag ska ta några av puckarna som går in i tredje perioden, säger AIK-målvakten till bloggen.


Vilka ha borde ha tagit, enligt sig själv?
– Äh vet inte vilka det var i ordningen där men…

Om du tänker situationer? Det var någon vid stolpen där?
– Ja det var nog kanske tredje och den vid stolpen och så den som gick mellan benen också som jag tycker att jag ska kunna ta.

Målen rasslade in i snabbtänkt, nästan med en i minuten. En lätt surrealistisk känsla att se från läktaren men det ar inte Svensson som ville göra målvaktsbyte:

– Det är klart att jag ville stå kvar!!  Vi ledde ju hela tiden och det fanns hela tiden en chans att vinna och…äh.

Gynge sa att han tyckte utespelarna var taskiga mot dig på slutet som inte stod upp?
– Äh jag vet inte, jag tycker jag ska ta några av puckarna.

Vad hinner man tänka som målvakt när det blir en sån här absurd vändning?
– Man tänker väl inte så där jättemycket mycket. Det har handlar om att försöka ta nästa skott hela tiden och som jag sa innan så hade vi ju chans att vinna matchen hela tiden.
Med tanke på det som hände i debuten (utbytt efter första perioden) och det som hände nu,

 Hur mår du?
– Det är klart att jag hade hoppats på en annan start men nu är det som det är och det är inget som blir bättre av att man lägger sig ner och dör. Man får åka hem och försöka sova, sedan är det en ny dag i morgon i gen. Och det är bara början om och jobba därifrån.

Hur gör du för att bearbeta sånt här då?
– Jag vet inte det är väl olika. Vi tränar ju i morgon så då får man köra där.

Går det att skaka av sig?
– Jo de är klart…

Det måste gå?
– Ja precis.

Vad tänkte du när puck efter puck ramlar in och HV börjar närma sig mål för mål?
– Nämen så tycker jag inte att man tänker utan man försöker spela på och försöker hålla sig till sina grunder och principer. Det är ett sätt att göra sitt bästa, http://korta.nu/o7c2f det är ju det.

Har du varit med om en så här ovanlig match innan?
– Nej inte vad jag kan minnas.

4 kommentarer:

Hans sa...

Synd eftersom så många spelare och ledare sagt så mycket positivt om Markus men det känns onekligen nu som att Svensson gjort sitt i AIK. Har svårt att se att det går att reparera förtroendet efter en sådan här insats.

Otroligt klantigt agerande av Melin också. Först att byta ut honom i matchen mot LHC (där det faktiskt var backarna som ställde till det). Sen att INTE byta ut honom igår vid t.ex. 5-7 när Svensson helt uppenbart drabbats av stora frossan.

Även Melin har sina brister tydligen. En klar besvikelse för alla oss som anser att han går på vatten.

Marie Hallman sa...

Hans: Jag hoppas inte det betyder slutet för Svensson, det måste ju finnas något där. Har svårt att tro att målvaktsPersson har sett i syne. Men visst borde Melin ha agerat. Känns som han också var helt förlamad när raset satte in. VIssa dagar går det bara inte. uppenbarligen. sjukt men så är det.

shompa sa...

Markus måste bort från AIK, annars är det allsvenskan igen.

Laget har inget förtroende för honom, och han har inget förtroende för laget.

En av de sämsta målvakterna jag sett, och då har jag sett tomtar som Bjudling och Torskala.

Totalt oacceptabelt spel från ett proffs. Det är hans yrke att vara keeper. Om jag gjorde 5 grova misstag varje dag på mitt jobb så skulle jag få sparken.

Men kanske detta är Markus mål? Få sparken och behålla x antal månadslöner tills han kan flytta tillbaka till sitt underbara Skåne.

Juniorerna som spolar isen i power break är mer kvalificerade att vara målvakt i AIK.

Erixon sa...

shompa det var ord och inga visor det. hoppas inte vi jobbar på samma jobb!