fredag 23 december 2011

Gynge: " Det är ju en jättekonstig grej!"





(En mycket besviken Gynge. FOTO.WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Två mål mot DIF i det andra derbyt och två nya fullträffar i det tredje, bara två kvällar före julafton. Men. Richard Gynge fick trots den egna triumfen nöja sig med en pinne till laget:


– Det känns surt så klart, ingen höjdarmatch från vår sida men vi får en poäng i alla fall, så vi får glädja oss åt det, säger AIK-forwarden besviket.


Han har svårt att njuta av de egna framgångarna och ser först inte allt för mycket att glädjas åt i matchen:

– Äh jag vet inte jag tycker inte vi är med från början. Första perren är ganska dålig och de tar ju lednigen två gånger men…

Ni kvitterar ju och andra sidan snabbt så det rinner ju inte iväg?
– Nej, det är ju sant och det är sällan som vi låter det rinna i väg för vi har ett väldigt bra försvarsspel med Viktor som spelar väldigt bra där bak och … ja.

Vad fattas mest då?
– Äh jag vet inte, det var lite energilöst och sådär men samtidigt så… det är två veckor sedan vi spelade match så man får väl räkna med att det kan vara så då.

Nu spelade inte Djurgården heller någon drömhockey. Det var mer kamp, vilja och heta känslor än elegant artisteri – från båda sidor i en match där det mentala övertaget flyttades fram och tillbaka som i ett absurt schackspel:

 – Ja men det var väl inget lag som fick ordentligt tag om matchen utan det var lite olika chanser och spel som böljade hit och dit, så att äh, det kunde ha gått hur som helst. Vi hade några jättelägen på slutet, så det var lite otur.

Steen hade ju ett hysteriskt läge på slutet, serverad av Johannes Salmonsson som ger honom öppet mål med tre sekunder kvar av förlängningen?
– Ja, he, he. Det hade varit skönt för Steen som var riktigt bra i matchen att få avsluta med mål där, med att avgöra men han gjorde en väldigt bra räddning där Wesslau, det får man ge honom, konstaterar Gynge.

Han själv hade ett läge som nog borde ha renderat en straff. Situationen uppstod i första när Gynge hade ett friläge, en mot en med Wesslau och istället för att göra mål brakade rakt in i DIF-kassen:

– Ja det är ju en jättekonstigt grej. Jag får ju pucken på bladet, det är en jättefin passning och ju öppet mål och han hakar mig så jag inte kan skjuta och det är ju öppet mål! Det är ju mål, ja 99 gånger av 100 kanske om jag får skjuta där, så blir det två minuters utvisning där., säger Gynge och skakar med avsmak på huvudet innan han fortsätter:

– Så det tycker jag är lite … alldeles för… det kanske inte ska vara straff, jag vet inte vad regeln säger, det vet säkert domaren bättre men…

Men är det inte så om man kommer fri, har pucken under kontroll och fälls så är det straff. Och speciellt om man hindras från att ta ett skott?
– ja, det där är ju bara mål. De förhindrar ett mål och får bara två minuters utvisning så… men reglerna kanske är så, jag vet inte, säger Gynge och vad mer kan han göra?

Det här var hur som helst tredje matchen i år där AIK-forwarden gör två mål i en och samma match. Med sina totalt 24 poäng (15 mål och nio assist) har han redan gjort en poäng mer än det blev hela förra grundserien. Hans gamla målrekord i elitserien är från förra året då det blev tolv mål. Nu är det alltså redan tre fler och fortsätter han i den här takten kommer det personliga målrekordet som senior (28 mål för AIK i allsvenskan) att ryka innan säsongen är över.

Och visst gläds han, lite - trots lagförlusten, över att nu ha gjort fyra mål i de två senaste derbyna (1-0 och 4-0 i derby två och 1-1 och 2-2 i det här derbyt).

 – Jo det är skönt jag var ju iskall förra året i derbyna, med målskyttet i alla fall, så det är skönt att det har lossnat lite nu.

Men du måste ju känna att det går BRA?!
– Nja, nej jag känner ju…

Vaddå nej?
– Ja men, för mig personligen menar du?

Ja.
– Jomen jag har ju jobbat hårt länge och så får jag ju lira med jäkligt duktiga spelare. Jag tycker att hela vår femma idag, med kedjan med Rosén och Steen, det är ju jättekul för en målskytt, eller en som vill avsluta att få spela med de två. För de hittar verkligen mig i grymma lägen och (backen Tobias) Viklund, han är ju för bra för den här serien just nu. Så det är jättekul att ha honom bakom sig också.

Vad är det som gör att ni hittar varandra i er kedja (Rosén, Steen och Gynge) så bra?
– Nämen jag vet inte… jag och Robban, vi har hittat varandra från början sedan Robban kom hit till AIK och det är inte så svårt eftersom han är en sån skicklig spelare. En fantastiskt offensivt duktig spelare och Steen har jag redan lirat mycket med och vi har alltid funkat ganska bra. Och nu när vi har fått in Robban som tredje länk så har det lossnat extra mycket.

Borde du inte vara med i Tre Kronor snart?
– Äh, säger Gynge och skruvar på sig lite generat innan han fortsätter:
– Det är en dröm så klart för mig att få dra på sig tröjan men Pelle tar ut laget och han gör ett jättebra jobb eftersom de vann senast. Så det är bara att fortsätta jobba och en dag så kanske, någon gång kanske jag får chansen

Du och Robban skulle vara en snygg duo där?
– Hm, ha, ha, det var det du som sa!! Men visst, det hade varit en dröm för mig.

Förlusten gjorde att AIK åkte ner på nionde platsen och nu är en poäng bakom åttan Linköping och nya sjuan Djurgården.  

– Vi har haft mycket ledigt nu och snart kommer januari och då drar det täta matchandet i gång igen och vad kan det vara? Det är väl 75 poäng kvar att spela om så det är mycket kvar! Och vi kan bli ännu bättre. Det är efter 55 omgångar som man ser vilka som spelar slutspel och inte.

Men även om ni är utanför slutspel så måste det vara bra mentalt att ha tagit en pinne, att inte ha blivit utspelade och att faktiskt ha rejält häng fortfarande på slutspel?
– Jo mentalt är det bra och försvarsspelet är bra idag, det kan man inte säga någonting om, vi släpper bara in två mål varav ett är ett skitmål, man ser inte riktigt vad som händer, pucken bara studsar och far där. Det är lite otur så det är bara att jobba på

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat Marie !

Anonym sa...

Jag är faktiskt nöjd med 1 pinne. Dif var grymma igår!

Peter sa...

Idiot! Inte du Marie utan Gynge, tack vare honom hade det kunnat urarta igår. Hans målgest igår efter sin andra mål var en sådär typisk grej som hade fått det att gå fullständigt åt helvete på läktarna, där har spelarna mycket stort ansvar att ta.

Marie Hallman sa...

Anonym 1: TACK :)!!!!

Anonym: Jag tycker båda var bra men som du säger, lite övervikt för DIF så slutresultatet blev nog rättvisande.

Peter: Ja det var lite galet men samtidigt så... Gynge blir ju så glad och jag kan inte låta bli att gilla alla glada spontana målgester även om det kanske inte är så klokt alla gånger. Tur att alla tog det med glimten i ögat!