fredag 2 december 2011

Mario Kempe: " Skönt att få känna på lite nät"


 (Mario satte en av två straffar. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkiv)

Åtta straffar, sju gick in. Djurgården åkte på en tung strafförlust men det var underhållning fram till det bittra slutet:

– Ja straffläggningen var ganska galen faktiskt. Jag tänkte när jag skulle lägga sista att sätter jag den här så vinner vi nog… nu vann de men alla la grymma straffar så det var nog roligt att se på i alla fall, konstaterar Mario Kempe.


Matchen i sig tycker han var sådär:

– Ja det var mycket fram och tillbaka. Vi gjorde inte vår bästa match och de var bra. HV71 är svåra, de är så skickliga med pucken och fick en del långa anfall på oss.


(Brodin skymmer Danne Larsson. FOTO ANDREAS GRANDIN)

Men med 4.08 kvar till full tid kom kvitteringen, signeras Mario Kempe. Det står lite här och där att det var en tavla av HV-målvakten Daniel Larsson men Djurgårdsforwarden håller inte med riktigt:

– Nej, det är svårt läge där. Josef (Boumedienne) kastar in pucken på målet och pucken studsade runt så den var svår att ta för målvakten. Det ser säkert enkelt ut från sidan men det är svårt när pucken kommer studsande. För returen på Josefs skott studsade ju ut framför mål igen och jag kom från höger. Jag försökte stöta in pucken men jag ramlade in jag med så allt åkte in.


(Grillfors vs Kempe. FOTO ANDREAS GRANDIN)
Var det någon tvekan om målet då?
– Nej inte alls. Utan jag såg pucken komma, störtade fram och tänkte att det är lika bra att allt åker in, och det gjorde det. Ha, ha.

HV71 hade ett fyra mot tre-läge i förlängningen och där var det nära ett avgörande. Men det blev straffläggning och där lade Mario Kempe två av Djurgårdens åtta straffar.

– Vid första så sköt jag mellan benen. Vid den andra så försökte jag mig på en dragning och jag fick han dit jag ville, sedan när jag skulle lägga in pucken hoppade den till så det blev inte mål.  


(Mario har trasslat sig upp ur målet. FOTO ANDREAS GRANDIN)
Nu hängde jag inte med?
– Jomen jag fintade väl lite, drog höger, vänster, sedan hoppade pucken till när jag skulle lägga in den. Synd jag har gjort mål på den förr, gjorde en sån mot Linköping tror jag det var.

Ah, då hajar jag. Men det låter ju inte som två ”crazy” galna straffar så?
– Nä, det galna var nog att sju av åtta satt, he, he.

 Vilken var snyggast tycker du?
 – Johns straff! Han gick in, la upp den på backhand. Det var snyggt. Tims var också en fint in och fint höger, vänster, sedan lade han in den. Båda deras straffar var jäkligt snygga.

Jason Krog avgjorde. Vad säger du om hans straff?
– Jag såg inte så bra men jag tror att han med gjorde en backhand högt upp.

Vilken typ av straffar är egentligen effektivast?
– Det är svårt att säga, det beror på vilken målvakt man skjuter på. Man kan ju se under matchen innan hur den var och vad som kan funka bäst. Idag såg jag till exempel att Tim kom fri under matchen och fick yta där. Och därför tänkte jag under straffläggningen att jag ska nog gå in och dribbla. Sedan är en del högerplockade, då kanske man måste ändra lite. Men man tänket inte så mycket på det, säger Kempe och minns en tidigare straff:

– Jo men så var det förra året när vi mötte Modo. Då kom Tjärna fri och gjorde en dragning på Tarkki tror jag det var, under matchen. Sedan tog jag en liknande i straffläggningen och då funkade det.


(Jubel efter 2-2. FOTO JOHANNA LUNDBERG)
Kempe är ju annars en av få som kan våga sig på nästan vad som helst under en straffläggning. Han har bjudit på några fantastiska försök under hösten men det har grinat emot mestadels. Därför gläds han åt att åtminstone en av de två straffarna gick in.

– Ja absolut. Jag har haft det lite tungt både när det gäller straffar och det vanliga målskyttet. Det kändes ändå lite skönt att få känna på lite nät…

Varför har det varit tungt då?
– Svårt att säga men det sitter väl lite i skallen. Jag har ju skapat och sådär men jag vet inte. Det (måltorkan) har nog satt sig i skallen fast man försöker att inte tänka på det så mycket men man går där och grubblar ändå och undrar vad det är för fel man gör och då tänker man lite extra när man får lägen och då blir det fel. Förhoppningsvis vänder det och lossnar lite.


(Voutilainen är någon annanstans när Kempe kommer farande. FOTO ANDREAS GRANDIN)

Men du är ju en av få som man ser skapa ett antal chanser per match. Så skapar gör du ju, du är inte helt väck?
– Nej exakt för jag har ju många chanser. Men förra året när dem satt lite mer, då hade man ett annat självförtroende. Nu när jag missat en del så blir det lite annorlunda men äh. Jag hade ett annat självförtroende då. Nu har jag missat och då är det lite annorlunda.  Men äh, vi får se! Så länge vi vinner är jag glad så får man ta det andra efteråt.


(Hela båset tittar på straffläggningen. FOTO JOHANNA LUNDBERG)
 Samtidigt har du en lite annan roll den här säsongen, du är satt i en tredje/fjärde kedja som ska döda spelet mer än skapa?
– Hm, jomen jag försöker ändå spela mitt spel. Sedan i vilken kedja jag spelar i spelar ingen roll. Jag försöker ändå spela mitt eget spel. Om jag är i första eller fjärde kedjan ändrar ingenting. Jag försöker skapa ändå. Och krigar så mycket jag kan i varje byte.


Inga kommentarer: