torsdag 26 januari 2012

Erik Gustafsson ska "Njuta av varje sekund från det man går på isen" i derbyt.



(Erik Gustafsson firade sitt första elitseriemål på annandagen. Sedan dess har istiden bara ökat och ökat. FOTO ANDREAS GRANDIN/ARKIV)


Tre matcher med ströbyten under hösten. Men nu får Erik Gustafsson massor med förtroende.  Vändningen kom i matchen mot Linköping den 26 december. Där gick 19–åringen från noll sekunders speltid till 18.55.

– Jag hade väl lite tur där mot Linköping, när jag gjorde mitt första mål också. Där fick jag lite mer förtroende och sedan har det bara gått framåt, konstaterar Djurgårdsbacken.

När Fredrik Claesson åkte till JVM, Andreas Holmqvist blev sjuk, Daniel Tjärnqvist skadad och det uppstod luckor här och där fick ännu en junior från J20-talangfabriken chansen.

– Holmqvist blev sjuk lite oväntat så jag fick reda på morgonen samma dag att jag skulle spela. Och blev lite nervös först till en början men sedan gick det hyfsat bra ändå.

Gustafsson som mest suttit ombytt på bänken under hösten och haft ströbyten mot Brynäs, Skellefteå och Frölunda, svarade bra på förtroendet han fick den där matchen mot Linköping och sedan har han bara blivit säkrare och säkrare på isen. Och fått fortsatt stort förtroende även när sjuka, skadade och JVM-spelare har kommit tillbaka. Speltiden har legat runt 20 minuter i match efter match nu och trenden är ökande tid och förtroende:

– Det gick inte så bra i de där tre matcherna under hösten men när jag fick en så bra start som jag fick i Linköpingsmatchen så kände jag att jag hittade mitt eget spel igen, det spel som jag haft i J20. Sedan fick jag med det upp i a-laget sedan har det bara fortsatt så i varje match. Plus att jag har fått mer förtroende för varje match som går.


 
 FOTO: JOHANNA LUNDBERG)

Vad var det som gjorde att det släppte bara tror du?
 – Nä men jag fick ju gå in med Danne Tjärnqvist där mot Linköping, så fick jag in en tackling i första bytet, jag vet inte om det var det… men passningarna satt på bladet, allt gick min väg och det var bara positivt. Sedan har det rullat på och jag har försökt spela så enkelt och så bra som möjligt. Och det tycker jag att jag har gjort senaste matcherna med.

Mot Färjestad blev det hela 25.29 i istid. Trots att Djurgården spelade med sju backar och det bara var Daniel Tjärnqvist borta av de ordinarie backarna:

– Jag trodde inte själv att det var så mycket. Jag trodde först att de hade tagit fel på tiden eller på fel spelare men jag pratade med pappa efter matchen och han sa att jag hade spelat mycket, ha, ha. Och jag har fått spela mycket även när alla andra kommit tillbaka så något bra måste jag ha gjort.

På torsdagen blir det derbydebut. Erik Gustafsson fick vara med ombytt på bänken senast men annars har han fått se matcherna från läktaren. Nu blir det ”riktig” derbydebut och en stor roll, mest troligt i backpar tillsammans med Fredrik Claesson.

– Det blir lite extra! Det är bara kul och jag har hört grabbarna snacka om vilken stämning det är i Globen när man möter Gnaget i ett derby. Det är bara att se fram emot det och sedan njuta varje sekund från det man får gå på isen. Jag har ju kollat de andra matcherna från läktaren men det blir en helt annan känsla när man är på isen.

 När du var med ombytt i senaste derbyt men inte fick spela då, hur var det?
– Jag kom ju in i truppen i sista stund men visste väl att jag inte skulle få spela. Så nervös var jag inte, inte från början i alla fall men ju mer matchen gick så … då vart man ju lite mer nervös för varje sekund och tänkte att tänk om man får hoppa in nu och det.

Men det fick han som sagt inte. Annat blir det nu och det pirrar rejält i kistan redan dagen innan:

– Jag brukar inte tänka så mycket på vilket lag man möter, jag går bara ut och kör mitt spel och spelar enkelt men man kan inte ta bort att det är AIK och derby så jag tror jag kommer bli lite nervös – men på ett bra sätt – vid nersläpp. Det är bara kul att bli lite nervös, det hjälper en att tagga lite extra.
 
 (FOTO: JOHANNA LUNDBERG)


På vilket sätt?
– Nä men jag blir lite extra taggat om jag blir lite nervös. För mig innebär det att då vet man att man är med på riktigt när pucken släpps.

Hur vill du helst spela?
– Jag vet inte men det är väl att spela enkelt, lite fysiskt också och försöka ha puck och leverera den så snabbt som möjligt så forwards får bra lägen, säger Erik Gustafsson.

Han säger att han hellre är lite mer offensiv än defensiv även om han gjort betydligt fler assist än mål under karriären:

– Man kan inte kalla mig målskicklig men man försöker alltid, det är ju kul att göra mål men får man lägen då vill man ju hänga pucken mer än passa den faktiskt, ha, ha. Men jag tycker det är lika kul att lägga en bra passning som blir mål än att göra målet själv faktiskt.

Att det är galet jämnt i tabellen vet ni. Men det lustiga är ju att det pratas mer kvalserie än slutspel fast marginalen upp är lika lättnådd som marginalen neråt. Och Erik Gustafsson tittar bara uppåt.

– Absolut! Det är så jäkla jämnt nu att det bara är att ta varje match för sig och ge järnet för varandra så vi får de där tre poängen. Så självklart så tittar jag uppåt!

 Är du aldrig orolig?

– Jo visst kan man vara orolig, absolut, men jag tror att de som tänker så, de kommer bara spela lite sämre. Tänker man att ”vi får inte hamna i kvalserien” så kanske man gör det. Då är det större risk att man gör det. Alla ligger ju faktiskt bra till för slutspel också, från Linköping till Luleå, alla ligger bra till. Jag tror inte man ska tänka på det där när man spelar, då tänker man för mycket på och då gör man misstag.

Sedan finns det annat att tänka på. Erik Gustafsson har – tillsammans med några av de yngre i laget – lite rutiner som måste fixas före varje match.

– Ja vi har en liten hälsning som vi måste bli klara med precis innan uppvärmningen, innan första, innan andra och innan tredje perioden. Vi har några hälsningar där jag och Pontus (Åberg) har en och jag och (Fredrik) Claesson har en. Men det är inget stort, det är bara en grej med handskarna – några klapp och specialgrejer bara, he, he. Men mot Färjestad fick fixa grillorna och kom senare ut på isen, då fick vi göra hälsningen där i stället, he, he. Det är en rutin man har i huvudet, den måste bara göras ju…

 Jag antar att Claesson, Åberg, Zibanejad och alla som kommer upp och får spela pushar er andra som kommit efter in i A-laget också?

– Ja, absolut. Det är ju så i Djurgården i alla fall att gör man bra ifrån sig och visar att man vill spela så får man chansen och det tycker jag är skitbra. De säger inte så mycket om hur det går men när man får spela mycket så vet man att man har förtjänat tiden man får.

 Vad är du bäst på i spelet, tycker du själv?

– Att jag har bra spelsinne. Sedan kan jag väl lära mig att tacklas mer. Jag har inte visat det så mycket i elitserien men jag har bra tajming i tacklingarna och har ett bra skott också.

Vad behöver bli bättre?

– Hm… ja snabbheten tycker jag, sedan tycker jag att jag behöver bli lite lugnare, alltså att jag kan ta det lite lugnare och inte stressa när man läser av spelet.

Du och Fredrik Claesson har spelat ihop sedan tidigare och nu får ni spela mycket ihop i elitserien också fast ni är unga båda två?
– Ja, vi gör det bra! Sedan har vi säkert gjort misstag några gånger men vi har gjort mer bra saker än negativa grejer. han är som en treåring i sättet ha, ha men han har ändå haft en säsong mer än mig i a-laget så han får ta upp sånt jag borde få reda på.

Vem bestämmer då? Om ni måste ta ett gemensamt beslut kring en situation?
– Det är jag! Jag bestämmer, så är det faktiskt, ha, ha. 


FAKTA  Erik Gustafssons speltid senaste elva matcherna:

22/12 Noll, enbart ombytt på bänken.
26/12 Linköping 18.55
28/12 Timrå 12.41
30/12 Luleå 18.13
5/1 Växjö 18.50
7/1 Skellefteå 19.29
10/1 Brynäs 16.24
12/1 Frölunda 23.54
17/1 Timrå 22.43
19/1 Linköping 23.47
24/1 Färjestad

2 kommentarer:

Janne sa...

Tror att jag i fortsättningen endast kommer att läsa dina intervjuer.Kvällspressen är som "hänt i veckan"Hoppas verkligen att du fortsätter att skriva!!!!!

Marie Hallman sa...

Janne: Tack för pepp :)) Ska köra ett tag till i alla fall så får vi se sedan. :)