onsdag 18 april 2012

Aspeqvist " Ska försöka kriga mig kvar på en plats"


(Aspeqvist fick förlängt. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)

Han var på tryout hela förra sommaren och fick kontrakt först i september. Då väntade han sig inte så värst mycket, men det blev spel en hel säsong och nu förlängning en säsong till för Christopher Aspeqvist:

– Jag trodde inte på det här då i september, trodde att jag bara skulle få chansen i ett år, mest för att se hur det gick och kanske bli utlånad. Men jag fick spela och nu är jag mest jätteglad över att jag får vara kvar, säger AIK-backen.


Han blev inkallad till ett möte med sportchefen Anders Gozzi i torsdags:
– Då sa de att de ville förlänga och jag blev bara glad. Jag ville ju vara kvar i AIK, har trivts bra med grabbarna så det var jättekul.

Varför fick du förlängt tror du?
– Jag kanske har mer att ge? Jag är väl ung fortfarande, ha, ha. Nä men äh du får fråga Gozzi om det...

Men vad sa han till dig?
– Att de tror på mig, att de tror att jag kan ta ett steg till i utvecklingen. Jag ska förbättra defensiven nu, vara mer rejäl i egen zon och ta för mig mer.

 Vad tycker du själv att du gjorde bäst under säsongen som gick?
– Jag tycker väl ändå att jag har fått bättre fysik i år och att jag har varit starkare i egen zon. Jag är inte jättebra är än, så det är något jag måste fortsätta jobba på. Och att jag är svag i egen zon är något jag alltid har fått höra så det måste bli bättre,

– Sedan jobbade jag mycket med att hålla i pucken bättre och att vara lugnare i spelet. Jag var mer kylig i avgörande lägen nu, innan jag kom hit var det lite mer fram och tillbaka. Så det gjorde jag bättre än tidigare säsonger, säger Aspeqvist.

Som förutom att spela back även har fått vikariera som forward:
– Ja jag hade skitkul ha ha, Det blev väl en tre, fyra matcher någonting och jag åkte väl mest runt runt som forward och gjorde någon assist i kvartsfinalen, det var väl det, he, he.

Det är ju ändå back som är Aspeqvists position och där fick han en 8-9 minuter per match i snitt.

– Det är ju inte så lätt att komma in och spela så kort tid, som back är det skönt att lira mycket så att man är varm hela tiden. Det är svårt att lira totalt fem minuter och göra sig själv rättvisa. Men mitt mål är att spela stabilt och så enkelt som möjligt. Jag gjorde inga större utflykter utan försökte mest lira enkelt och stabilt. Får man komma in vartannat byte så blir det ju lättare att göra mer avgörande saker, de där svåra grejerna.

Blir det mer speltid kommande säsong tror du?
– Vi får se hur många backar som vi får på kontrakt. Men jag är väl med bland topp åtta i alla fall och får jag inte speltid så får de väl låna ut mig, bara jag får fortsätta tillhöra klubben. Men jag ska försöka kriga mig kvar på en plats.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Så jävla skön inställning att se!

Marie Hallman sa...

Anonym: VIsst är det, en skön kämpe och alltid gott humör!

Plock sa...

"..och får jag inte speltid så får de väl låna ut mig, bara jag får fortsätta tillhöra klubben."

Satte nästan i halsen, trodde sådana spelare va utdöda i ES.

Marie Hallman sa...

Plock: nä Aspeqvist är en riktig kämpe. Med stort AIK hjärta!