måndag 23 april 2012

Danne Larsson: " Jag kan bara göra min grej"


 
(Danne fotad förra säsongen. FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)

Det snackades länge om Julius Hudacek, men det blev Danne Larsson. Som i sin tur lockades till klubben av samarbetet med målvaktstränaren Stefan Persson.

– Jag fick en bra målvaktstränare och en intressant utvecklingsplan, så det känns bra. Jag tror jag har bra utvecklingsmöjligheter tillsammans med Stefan. Han är en riktigt bra målvaktstränare och jag tror han kan hjälpa mig att bli bättre, säger Larsson.


Han har inte jobbat med Persson förr och de har mest bara hunnit hälsa på varandra men, Larsson har scoutat sin nye målvaktstränare:

– Jag vet flera andra som har tränat med honom och jag har hört snack från folk runtikring och alla är nöjda med honom. Jag vet att han har varit noggrann i jobbet med Fasth under tiden som han har varit där. Det var största anledningen, det som vägde över för att ta AIK.

Larsson hade erbjudanden från bland annat några KHL-lag, lag i Österrika och Schweiz:

– Men det var inget som kändes superhett, konstaterar Bodenkillen som nu skrivit tvåårskontrakt (två raka år, inget optionsår) med Gnaget.

Eftersom han spelat i DIF tidigare så är det en känslig övergång för många fans. Men Larsson, som fostrats i Boden, Luleå och Hammarby innan han hamnade i Djurgården och sedan drog till AHL, följt av HV71 ser inte valet av AIK som något konstigt.

– Nä, jag ser inte det på så sätt över huvudtaget. Jag måste se vilja möjligheter som finns för mig själv och var jag kan utvecklas bäst i mitt målvaktsspel. Man ser det inte på samma sätt som fansen när man är spelare, i alla fall inte när man inte är fostrad där (i Djurgården). Det är ju skillnad på så sätt också, om man (som Fimpen Eklund) alltid varit där (i DIF) så är det en annan sak.

En sak som är gemensam med tiden i Djurgården är ju kraven från fansen. Spelar man i AIK eller DIF är det prestera som gäller. Det har Larsson inget emot:

– Nä, och det blir väl ingen större skillnad mot HV71 heller. Det spelade ju ingen roll om man hade vunnit matcherna, så tyckte de ändå att man hade varit sämst. Det blir nog ingen skillnad så, det finns en massa tyckare som har åsikter i den (HV71) klubben också, säger den nyblivne AIK-keepern.

Tiden i HV71 blev inte som han hade hoppats riktigt. Statistiken på Swehockey och på Hockeyligan skiljer sig åt lite men Swehockeys är den officiella.

Enligt den hade Danne 91,73 procent, två nollor och ett GAA på 2,53 under 45 spelade matcher i grundserien 2011. I slutspelet 2011 blev det 89,36 % och ett GAA på 2,58 i två spelade matcher.

Senaste säsongen blev det 91,53 i räddningsprocent, 1 nolla och 2,36 i GAA under 36 matcher i grundserie och 91,43 procent, 2,31 i GAA i årets slutspel där det blev spel i fyra matcher.

Men även om siffrorna är rätt okej så är inte Larsson det minsta nöjd med dem. Det är med dem som med spelet – något han vill förbättra.

– Spelmässigt och så, om man bara kollar på spelet och inte statistiken, så var det bra år i HV71. Jag tycker att jag har haft en bra utveckling och jag har kommit upp i bättre fysisk status än jag hade när jag kom dit. Så på så vis var det två bra säsonger, säger Larsson och fortsätter:

– Men resultatmässigt har siffrorna varit missvisande mot hur jag har spelat. Ibland har man knappt fått ett skott på sig sedan har någon gått bort sig eller gjort en tabbe så att statistiken inte varit rättvisande.

Det där får du utveckla?
– Jomen av de mål som jag har släppt in under säsongen så är det inte många som jag skulle ha kunnat ta. Det har varit mål i boxplay, frilägesmål, puckar som studsat in via spelare och såna lägen som man i vanliga fall inte få emot sig så ofta. Men när man får tre såna mål på sig på 14 skott, då far procenten åt skogen. Vi (HV71) har ju bara spelat offensiv hockey. Försvarsspelet existerade inte i många matcher och då blir det missvisande på så sätt – gentemot vad man kan prestera med ett normalt försvar. Och många kollar ju bara statistik och räddningsprocent men då blir det fel.

Vilka delar känner du att du vill gå igång och jobba med direkt?
– Det är inget speciellt sådär utan jag vill komma tillbaka till ett stabilt grundspel så att man har något att falla tillbaka på, när vi blir satta under press. Då vill man komma tillbaka till bra grunder, ha det att luta sig emot. Det har blivit att jag har tappat det lite grann senaste åren, men jag har jobbat med det senaste säsongen, men det finns en del att slipa på innan man kommer tillbaka till det som man vill ha det.

AIK träffas för första gången i den nya säsongen den 2 maj. Danne kommer med då, men är sedan borta av privata skäl 7-21 maj. Därefter kommer han tillbaka och kör på i konkurrens med Niklas Lundström och Alexander Hamberg.

 Och just Niklas har ju inte spelat så mycket i elitserien än men visade i ett av derbyna i vintras vad han går för:

– Han kommer säkert att flåsa en i nacken men så är det i alla lag. Det är ingen större grej så, man måste göra sin grej, sitt jobb, kriga på och prestera för att spela oavsett var man är.

Vad är sagt om någon ska vara etta eller om det 50/50 osv?
– Jag vet inte, det är inget som är sagt så. Jag har inte pratat med någon tränare än heller utan jag ska bara göra mitt bästa så får se vi hur det går!

Det blir inte lätt att fylla Fasths skor?
– Nä men det går ju inte att tänka så där. Jag är inte Fasth, det går inte att jämföra mellan människor sådär. Jag kan bara göra mitt bästa sedan får folk säga och tycka vad de vill. Jag kan bara göra min grej.

Känner du att du måste leva upp till något siffermål, någon viss räddningsprocent, antal nollor eller så?
– Nej. Inte alls. Jag kan inte vara någon annan än mig själv och spela mina matcher så gott jag kan. Jag kan inte göra något åt det Fasth har presterat tidigare så jag känner ingen press så.


(Fotnot: Jag frågade såklart om han hört något om nye tränaren, men det hade han inte.)






9 kommentarer:

Anonym sa...

Kvalserien väntar

Anonym sa...

Blir bra det här. Larsson kommer att växa nu när han får en bra tränare att jobba med. Landslaget nästa är min gissning!

Anonym sa...

Anonym: HV hamnade inte i Kvalserien, så varför ska AIK hamna där? AIK's försvarsspel är hästlängder bättre än HV's också, så nu kanske Larsson får lite hjälp i kassen i mellan åt?

Marie Hallman sa...

Anonym x 3: Ja jag tycker Danne är en bra målis. Han och Persson känns som en match made in heaven. Båda lika envisa och målmedvetna när det gäller att jobba hårt för att bli bättre. Ska bli kul att se hur det går!

Mathias sa...

BRA Marie. Även fast jag vet att du jobbar på det så skulle det vara kul med en intervju med Björn Melin. Broc skulle också vara trevligt men han kanske inte ens är i Sverige?

Marie Hallman sa...

Mathias: Broc är i USA och Melin har jag sökt, tyvärr utan framgång. Men det löser sig väl så småningom hoppas jag.

Anonym sa...

Känns ju inte seriöst att ansluta i bara fem dagar och sedan dra iväg av "privata skäl" i nästan två veckor. Hur går man in för det man håller på med då egentligen???

Marie Hallman sa...

anonym: om man har något bokat sedan långt innan AIK kontraktet ens var påtänkt så är det väl inte så konstigt? Inte så ovanligt faktiskt.

Nicke sa...

Han ska väl upp i fjällen och vara för sig själv som vanligt.

I övrigt tycker jag, att om han skulle sluta skylla på andra och se till sina egna brister ibland så skulle han bli en mycket bättre målvakt.

Mycket snack om hur bra han är och hur dåliga alla andra är från hans sida.

//Nicke