torsdag 12 april 2012

Emil Djuse: " Jag har väl hört att jag är en talang. Men det går ju inte att leva på det."


(SSK:s nye back, Emil Djuse. FOTO Privat)

SSK signade ju med Emil Djuse förra veckan. SSK beskrev honom då som en talangfull 18-årig back som har gjort mer än en poäng per match i division ett senaste säsongen. Jag blev lite nyfiken och slog en signal.

Så här beskriver han sig själv, som spelare:
– Jag är ganska offensiv back med ganska bra spelförståelse. Det känns som att jag både kan spela enkelt och även sätta lite svårare passningar tycker jag, säger Djuse.

När jag frågar om det där med talang blir det tyst i luren. Han blir helt enkelt lite generad, om än också glad och konstaterar till slut att:
– Jo jag har väl hört att jag är en talang. Men det går ju inte att leva på det. Det funkar till 15-års ålder kanske, sedan handlar det om träning och vilja.

Två saker som Djuse både har (vilja) och vill (träna hårt). Det visade han när han var nere hos SSK för några veckor sedan. SSK körde inte så mycket fys då men:

– Jag har ju fått klart för mig att de kör jävligt hårt och att det är väldigt viktigt med fysen. Det gillar jag.

Vad vill du själv bli bättre på?
– Nämen det är just att bygga på fysiken och att få ett bättre försvarsspel, sedan vill man ju utveckla allt men just de två grejerna känns som det viktigaste just nu.

Om någon undrar varför Emil Djuse är så offensiv, trots att han är back, så beror det på att han var forward, från början.

– Ja, jag bytte för tre år sedan, när vi spelade i mitt ungdomslag så … tja i början av en säsong så hade vi mycket skador och sjukdomar på backarna och då sa jag att kunde testa att spela back och då blev det så!

Varför blev du kvar på backen då?
– Nja, men jag tyckte väl det gick rätt bra. Och jag bytte aldrig tillbaka, det blev aldrig så, vi hade inte så många backar i laget heller, konstaterar Emil Djuse.

Men det finns ju fördelar med att vara offensiv back också, till exempel så får man ofta ha pucken lite extra mycket.

– Ja, ha, ha, precis. Sedan om man dominerar serien, som vi (Östersund) gjorde i grundserien så trillar det dit någon poäng (Djuse gjorde 8 mål och 31 assist på 35 matcher i grundserien i vintras).

Förebilden heter Erik Karlsson och spelar i Ottawa:

– Han är också offensivt skicklig. Jag gillar att han vågar göra det där lilla extra, säger Emil Djuse.

Vad gillar du bäst själv med att vara back?
 – Jag tycker det är roligt att bygga upp spelet, att följa med upp i anfallen och komma med och fylla på.

Eftersom man numera gärna kör fyra forwards i pp så kan du ju gå in så har SSK fyra och en halv forward i sitt pp…?
– Ja, ha, ha, absolut! Jag gillar att sätta upp spelare också för skott. Jag tycker att jag är bra på det också.

Vad är roligast, att göra mål eller passa?
– Det är klart att det är roligare att göra mål men om jag kommer i ett två mot noll-läge så passar jag hellre än att jag skjuter själv, fast jag tycker det är roligt att göra mål. Men att man ska passa, det bara sitter där.  

Hur är du som person föresten?
– Oj. (Här blir det tyst en stund igen). Jag vet inte om jag kan förklara det själv?

Vad brukar folk säga om dig?
– Hm, det beror lite på vilka jag umgås med. Är det folk jag aldrig har träffat då är jag mest så att jag sitter och lyssnar, då är jag inte den som säger så jättemycket.

Och när du lärt känna folk, är du mer framåt då?
– Ja då pratar jag en hel del, he, he.

 Än så länge känner Emil Djuse bara en spelare i SSK, nämligen Anton Svanström som spelar i J20. Och den nye SSK-backen ska ta studenten från gymnasiet (idrott och hälsa med hockeyinriktning) innan han kommer ner till Södertälje. Men han längtar redan, intrycket han fått är bra:

– SSK känns som en jäkligt proffsig förening. Det känns som den är väldigt välskött. Alla runtikring laget är väldigt noga med hur det ska se ut och vara, vilket gör det mycket trevligare att vara i en klubb. Det var fräscht där också. Sedan har jag inte träffat alla i laget än, utan bara de tio-tolv spelare som var med på isen när jag var där, men det verkar vara ett trevligt gäng.

Vad gjorde att du valde just SSK?
– Det var chansen att få spela i en allsvensk klubb. Jag ville uppåt i seriesystemet, då var SSK ett perfekt val, en perfekt klubb att gå till. Sedan känns det som att de tror på mig, att de skrev tvåårskontrakt visar att man tänker lite långsiktigt än om man bara skriver kontrakt på ett år.

1 kommentar:

Jonte sa...

Ojojoj, vilken talang! han kan bli ruggigt bra!