fredag 13 april 2012

Silly season DIF: "Fimpen" stannar kvar (och Henrik Eriksson är nu officiellt klar). "Jag hoppas fler hänger på" UPPDAT


 
(Fimpen följer med till allsvenskan. Här fotad inför ett derby i vintras. FOTO:WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)

Klockan halv tio i dag, fredag, rattade Christian Eklund ner till Hovet. Ärende: att skriva på kontrakt för kommande säsong. Klockan 10.00 var det klart.

Tanken att stanna väcktes redan när han åkte av isen i Leksand i åttonde omgången av kvalserien. Förlusten där innebar att loppet var kört för Djurgården men hos ”Fimpen” brann det redan en eld. 

– Jag har en revansch att ta på den där jävla kvalserien. Och den revanschen kommer jag att ta ut när vi väl är där, säger ”Fimpen” Eklund.

Viljan att vara kvar/att ha honom kvar var ömsesidig från Djurgården och Eklund själv:

– Det var väl båda sidor som pratade om det. Jag sa tidigt, redan i Leksand när vi hade förlorat att jag ville vara kvar. Jag kände direkt, när vi åkte från avtackningen till utgången att jag kommer vara kvar. Jag måste vara kvar, det hann gå många tankar, säger Djurgårdsforwarden och fortsätter:

– Jag har fortfarande den där jävla bilden i färskt minne, när man satt i bussen på väg hem från Leksand, hur mycket ångest det var. Det man spelar för nu är revansch. Vägen dit är långt, det är inget som kommer automatiskt. Det är ett åtta månaders krig för att ta sig till kvalserien och sedan när vi väl är där så gäller det, samma som i år, att det är en tuff jävla serie. Men jag vill verkligen dit och ge Djurgården revansch i den där jävla serien.

Varför känns det så viktigt för dig personligen?
– För att jag inte ville avsluta min karriär så här. Jag hade väl inte bestämt mig för att sluta heller så det stod mellan att gå till Rördoktorn eller att stanna i Djurgården. Det är inte för mig som för många andra grabbar att man har en massa andra lag att välja mellan. För mig stod det mellan rörfirman eller Djurgården och jag kände – inte att det var min plikt kanske, men jag kände att när jag hade spelat ner Djurgården så måste jag ta chansen att spela upp dem igen. Det är inte säkert att vi gör det, att vi lyckas men jag vill vara med och göra allt för att göra det, säger Fimpen Eklund.

Att kontraktet inte skrivits under förrän i dag, fredag, beror mest på formaliteter som behövde fixas. Eklund har varit så ivrig att få krita på att han till slut ringde och frågade om det inte var dags att få det gjort, på riktigt också. Och det var det.  Hockeyallsvenskan må låta som något grått och trist men för Eklund är det just nu alldeles för lång tid kvar tills säsongstarten.

– Jag känner mig mer motiverad än jag varit någon gång – utom möjligen första året när jag kom tillbaka till DIF – att träna hårt och kämpa. Så här sugen har jag inte varit på flera år. Jag sa till Tommy (Engström, klubbdirektören) att jag kan ställa mig på gata och sälja säsongskort om det är vad som krävs för att få ihop ett bra gäng. Nu vill jag ha ett bra lag, jag vill att det ska bli bra och det tror jag de flesta vill. Och det kommer det att bli.

Ställde du några krav för att skriva på?
– Nej. De var justa och gjorde tidigt klart att de ville ha mig kvar. Det enda jag ville veta från min sida var att de ska satsa på att gå upp direkt. Jag ville inte vara med i något där man säger att man ska ligga lågt och ta några år och sånt där, då man ligger och skvalpar i allsvenskan. Jag vill att det skulle vara en satsning och när de sa att det ar det så var det självklart att ställa upp, säger ”Fimpen” Eklund.

Det har gått vilda rykten senaste dagarna, ett av dem gäller Moraforwarden Henrik Eriksson, även kallad Hank the Tank sedan han åkte runt och smällde på i Djurgårdströjan för några år sedan.

När bloggen försöker pressa Eklund på vad som gäller där så säger han, att han inte vet om något är klart eller inte. Och Henrik själv svarade inte i telefonen när jag sökte honom i går. Men bloggen har fått bekräftat från andra egna källor att det med hundra procents säkerhet finns ett kontrakt klart och redo för påskrift och att även den påskriften kommer att komma under helgen, eventuellt redan på fredagen.

EDIT: Nu fredag, förmiddag blev det officiellt att Henrik Eriksson skrivit på för DIF.

Men om du inte kan säga något om ”Hank” vad kan du då berätta? Vad fick du för svar på frågorna om vilka spelare som kommer in?
– Jag frågade inte så utan det var hyfsat enkelt, jag frågade Tommy och Challe (Berglund, tränare och sportchef) om vi satsar för att gå upp. De sa att ”vi satsar för att studsa upp direkt”. Det var allt jag behövde veta, för då vet jag att de kommer göra allt de kan för att vi verkligen ska gå direkt upp. Jag behövde inte veta några namn. Sedan har vi pratat sinsemellan, vi grabbar.

Exakt vem av spelrana som har sagt vad är inget som Eklund kan berätta nu. Han kan bara berätta det som rör honom själv och tycker det är upp till var och en av spelarna att berätta hur de vill göra. Men samtliga spelare har förutom fystester kallats upp till klubbledningen för ett snack under veckan.

Men jag undrar ju ändå, vilken känsla han har fått. Hur sugna är övriga att stanna kvar?

– Ingen aning. Det är svårt att säga. Jag tror nog att de flesta av kan tänka sig att vara kvar i just Djurgården, sedan är det upp till var och en vad det blir. Alla har olika situation. För vissa unga är det kanske dags att gå vidare, de kanske inte har råd sportsligt med en säsong i allsvenskan utan vill satsa vidare i elitserien, det är så många parametrar som spelar in. För mig är det enkelt. Det är som jag sa DIF eller Rördoktorn som gäller och det är klart att jag vill spela i Djurgården så länge jag får. För trots att vi kommer spela i allsvenskan så kommer jag känna att det är en ära att spela i Djurgården. Det är ju så. Djurgården har varit det största sedan man växte upp och för mig är det så fortfarande, plus att vi kommer ha Sveriges bästa publik trots att vi är i allsvenskan.


Du har ju lobbat aktivt på både spelare i laget som åkte ur och på spelare från förr som Linkan, Mika Hannula och Dick Axelsson. Hur går det med lobbyverksamheten?
– Ha, ha jag vet inte. Men jag kommer att fortsätta lobba på. Jag tror det finns goda chanser. Jag har pratat med Linkan, han är ju jätte-Djurgårdare han också. Det är såna killar jag har siktat in mig på. Det är många som jag har pratat med och som jag har lobbat på i smyg. Nu kommer det inte bli samma lag som ett elitserielag, det blir svårt när vi inte har samma budget som förr men jag hoppas och tror att vi kommer få ett starkt allsvenskt lag. Nu är i alla fall jag kvar och jag hoppas fler hänger på. Inte för att jag är en värstingvärvning utan för att jag hoppas och tror att flera gubbar tycker det skulle vara kul att vara kvar ett år till och för att det kommer bli roligt i omklädningsrummet.

Det går vilda rykten på flera forum att du, Mackan Nilson, Jimmie Ölvestad, Kristofer Ottosson och Daniel Tjärnqvist snackat ihop er om att stanna och skriva på tillsammans. Är det så?
– Nej inte riktigt. Jag vet att alla fem vill vara kvar i föreningen Djurgården men det är så mycket som ska stämma för att det ska gå så jag kan bara tala för mig själv i det här fallet. Alla vet att vi fem är intresserad men sedan måste annat stämma in också och besluten måste tas från person till person. Jag vet att alla vill ställa upp för Djurgården som klubb men sedan är det individuella förhandlingar som ska till. Men det är klart att vi har snackat med varandra. Sedan är det lättare för mig än för de andra. Jag är glad bara jag får chansen att spela här och nu när man har smält det här lite så är jag mer motiverad än någonsin på att träna ännu hårdare och bättre och göra det här så bra som möjligt. Jag tror många känner så, hela organisationen vill ha någon form av revansch.

Hur märker man det?
– Man känner det när man snackar med folk. Det är mycket snack om Djurgårdshjärta. För en gnuggare som jag som inte har några handleder så är det ju skönt att snacka om hjärta för då kan jag också vara med och bidra. Man vill bilda en familj igen. Det är samma med fansen. Det är många som säger att de ska behålla säsongskortet även fast vi är i allsvenskan, en del säger att de ska köpa just för att få vara med på resan tillbaka. Man känner att de är sugna på att göra bra grejer. Jag är väldigt förväntansfull, väldigt taggad. Jag har mest gått och väntat de här dagarna på att vi ska skriva på någon gång! Säger ”Fimpen” Eklund.

Den stora faran – om Djurgården får det lag som Fimpen hoppas och lobbar för, är ju att det kommer in en känsla av att det här fixar vi lätt och så blir det tufft sedan när det går emot. Men den känslan lovar Eklund att ingen i laget kommer ha.

 Den som tror att Djurgården tror sig kunna surfa lätt tillbaka till elitserien tror fel. Spelare som Eklund vet, och kommer tjata på övriga i laget om, att det nu krävs en stor dos ödmjukhet. Det kommer att komma en grå vardag med resor till Gränby islada, till Karlskoga, Tingsryd och Borås.

– Det är klart att det kommer en verklighet och det här kommer inte bli någon dans på rosor. Det vet vi. Jag har spelat i allsvenskan förr (med Oskarshamn) och den är en ännu bättre serie nu. Det kommer bli ett helvetesår, det kommer bli ett krigarår, det kommer inte bli lätt att möta lag som Troja. Jag har mött Tingsryd och vet hur många lag som har vikt ner sig i deras kalla hall en mörk novemberfredag. Vi kan inte tro att det här kommer gå automatiskt, säger Eklund och fortsätter:

– Det kommer bli mer kriga än det någonsin varit under ett elitserieår, det kommer vara mer jobbigt mentalt, med sämre förutsättningar men ändå med förväntningar som är högre på oss än de har varit i elitserien. Alla kommer vilja slå oss samtidigt som vi förväntas vinna hela tiden. Det är lite press men det är kul också. Men jag förväntar mig ingen dans på rosor, jag kommer inte ta lätt på det. Det kommer ingen av oss att göra.


11 kommentarer:

Anonym sa...

Fimpen är DIF. så enkelt är det.

viktor sa...

Fimpen!

Hoppas du finns kvar i DIF tills benen trillar av!

Jimmie sa...

Grym intervju! Tack Fimpen!

Nu är det många som är lättade!

Anonym sa...

Fimpen är fan kung! Vilken Djurgårdshjälte han är!
En riktig förebild för barn som vuxna.
Fan så skönt! Fredagen den 13:e är inte längre förknippad med otur utan med glädje. :-)

Anonym sa...

Blir rörd, ärligt, av Fimpens hjärta och snack. Underbart. Det bästa jag hört på flera år faktiskt. TACK.

Nilsson sa...

Hej Marie!

Nu när det lugnat ner sig lite?

Kan inte du ringa upp Matte C, Tim E och Almtorp och kolla statusen på dem. Kommer de att stanna i DIF. Gäller Mattes och Almtorps kontrakt trots degraderingen? Har de hört något från SSK? Skulle de vara intresserade av att återvända till SSK?

Du får jättegärna kolla statusen med fler gamla SSK-spelare som man mer än gärna ser i SSK-tröjan nästa år. Tänker främst på Tim Heed, Fredde A och Robban C.

...och du det var länge sedan du snackade med Nygårds...

Tack på förhand!

Ekan sa...

Nilsson, vill du ha Carlsson & Almtorp i SSK?
Jag kan betala halva deras löner för att slippa se dem igen.
DET SÄMSTA JAG SETT

Anonym sa...

Tim Eriksson, hört något om honom? En stor personlig favorit och jag hoppas verkligen han stannar i DIF.

Marie Hallman sa...

Ja visst är han skön Fimpen! Grym inställning! :)

Nilson. Jo jag ska ringa Nygårds. Inte i helgen men sedan. Var många att ringa där utöver honom, jag har rätt mycket andra jobb så vi får se hur mycket som hinns med, kan hända att andra hinner före.

anonym: inte hört något om Tim tyvärr

Anonym sa...

Har sagt det förut och säger det igen, tack för allt jobb du lägger ner Marie!

Nilsson sa...

Tack Marie! Det finns dock ingen chans att andra hinner före. Ska man läsa någon intressant info om SSK är det via dig. De andra sk. SSK-bloggarna skriver mest om juniorhockey, Åkers hockey och NHL. Ser fram emot intervjun med Nygårds. Gärna ett med framförallt Matte C också.