lördag 5 maj 2012

Enroth: " De var lite kaxiga faktiskt


 (Enroth. FOTO:WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

VM-debut för Jhonas Enroth i går och bara ett mål från hållen nolla mot Norge.

– Den (debuten) kändes bra, det var skönt att man lyckades vinna. Det är en sån match man inte får förlora. Det var bra, alla gjorde det enkelt för sig själva tycker jag, säger Enroth.


Det här med att inleda mot Norge har ju sina för och nackdelar. För – att det trots allt är ett lite lättare motstånd, inte minst för NHL-spelarna, även om norsk ishockey är på väg framåt.
Nackdelen – är ju att alla kräver en vinst. Allt annat är fiasko. Det känner även spelarna av:

– Men alla var beredda på att spela. Det är ju lätt att man tänker lite... det är ju Norge, det blir en lätt match. Så är det alltid svårt när det är halvfulla läktare sådär så jag tyckte det var bra fokus på alla killarna, säger Jhonas Enroth.

Norrmännen högg rätt vilt omkring sig i första perioden och var både etta, tvåa, trea, fyra samt sist in i situationerna så fort det vankades lite gruff:

– Ja de var lite kaxiga faktiskt. De hade väl mindervärdeskomplex kanske... så jag tycker att de borde ha visat mer respekt kanske. Framför allt mot Alfredsson och Zetterberg och de här killarna men samtidigt så var det väl deras sätt att försöka få oss ur balans och få lite power play och så.

 (Ladhe och Enroth jobbar med detaljer.... FOTO:WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Var de fram några norrmän och snackade med dig?
– Nej det var de väl inte sådär, det var inte så speciellt. Det var mer saker som de gjorde ute på isen kan jag tycka, som var lite...

De kastade sig över folk vid varje avblåsning kändes det som i första?
– Ja precis, det var väl deras sätt att försöka få oss ur balans och få mer pp, det var ju deras chans – att få pp. De har ju några riktigt skickliga spelare där, så det var det de försökte få till kanske, säger Enroth.

I kväll får han se Viktor Fasth ta över målvaktsjobbet, mot Tjeckien. Men båda målvakterna var på isen under matchvärmningen.

– Ja exakt, man får försöka gnugga på lite extra så att man håller sig i form och så. Men i dag försökte jag bara ge Viktor det han ville ha och så hoppa in när han inte ville ha något mer men nu körde han hela värmningen, då blir det inte så mycket för mig.

 (.. som positionen vid stolpen.  FOTO:WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Du jobbade en del med Tre Kronors målvaktstränare Stefan Ladhe, vad nötte ni extra på?
– Det är bara lite smågrejer, man försöker hålla sig i form och kolla på saker man kanske borde tänka på. Som i dag, att försöka komma ner till stolpen lite bättre och så, med skridskon. Försöka hitta positionerna i zonen – det är fortfarande lite ovant och så. Det var väl det, tycker jag.

Varför är det ovant fortfarande, du har ju hunnit med både träningar och träningslandskamper i tre veckors tid?
– Jo exakt men det är min första turnering på stor is på fyra år men jag tycker samtidigt att det känns bra. Det är inga problem sådär, utan det är mest bara för att få just det bekräftat sig för sig själv så att man inte går och tror att det är skillnad. För det är faktiskt inte så stor skillnad längre så det är mest för att få det bekräftat.

Hur mycket jobbar du med Ladhe off ice?
– Vi kollar lite på matcherna efteråt, det är väl det i stort sett. Men matcherna kollar jag alltid på video, går igenom dem och sådär. Sedan gäller också att släppa och gå vidare och fokusera på nästa uppgift.

Har du sett filmen från VM-debuten/premiären
– Ja det har jag

Vad sätter du för betyg på dig själv?
– Ah det är en svår match att betygssätta men... äh jag hade väl inte så mycket att göra men gjorde några bra räddningar tycker jag. Det var en svår match ändå.

Sätt ett eget betyg på en skala ett till fem!
– Hm jag vet inte. Det är svårt! Hade jag inte släppt in målet så hade jag sagt en femma, men nu släppte jag in det där målet, den borde jag kanske ha fast samtidigt så var det en skymning... men ah en trea får det bli kanske, bestämmer sig Jhonas Enroth för till slut.

Vem som står efter kvällens match mot Tjeckien vet han inte, det beskedet kommer senare även om Mårts har sagt att man till en början ska göra varannan match. Men Jhonas Enroth är ju van vid ovisst läge

– För mig har det varit så hela året tycker jag. Ryan har ju spelat i stort sett de flesta matcherna och mig har de (Buffalo) bara sagt till precis innan och då gäller det att vara på g.

Men du kör samma förberedelser oavsett?
– Ja det gör jag Det är bara nio matcher kvar av säsongen nu så det är lika bra att köra på samma förberedelser så får man vila efter.

Inga kommentarer: