onsdag 9 maj 2012

VM Brodin " VM fanns inte ens i tankarna "



Han hoppades få spela JVM. Det blev bättre än så. Det blev en reservplats i VM-truppen och när Detroitbacken Jonte Ericsson skadade sig fick Jonas Brodin kliva in stora VM också.

– När beskedet kom blev jag så klart glad, det var roligt och magiskt att få gå in där i min första match mot Tjeckien. Det var mycket folk på läktaren också så det var kul.


Men det var ingen lätt kille att ersätta, Ericsson spelade 69 matcher för Detroit under grundserien där han hade plus 16 och istid på runt 20 minuter per match. Ganska stora skrillor att kliva in i och ta över för en 18-årig VM-debutant.

– Jag skulle ju försöka ta över… försöka spela likadant som Jonathan Ericsson men det är svårt. Jag försöker bara spela stabilt och spela mitt spel, liksom, konstaterar Brodin.

Och det har han gjort bra. Förbundskaptenen Pär Mårts öser gärna beröm över Brodin och själv spelar han på som om han inte har gjort något annat. Och då fanns ju inte ens VM på kartan när han gick in i den här säsongen:

– Nej, VM kunde jag inte ens tänka att jag skulle få spela faktiskt. Det fanns inte ens i tankarna. Utan inför säsongen så var tanken mest att gå in och försöka bli bättre, att få jobba med grejer och utvecklas och det har jag gjort också, det känns som jag har blivit bättre.

Varför kändes VM orealistiskt?
– För att det kändes så långt bort. Man är 18 år, det var inget jag tänkte på utan jag jobbade bara hårt på matcher och träningar, det var så jag gick in i det i alla fall.

Samtidigt så fick du förtroende av Mårts redan i höstas?
– Ja jag var väl med i Karjala Cup där, men då var det mer en bonus, att få se hur det är, mer att vara med och kolla och få känna hur det känns att spela på sån nivå. Så att få spela VM nu är häftigt.

Och du har redan ett JVM-guld, det kan bli ett till VM guld om en och en halv vecka?
– Jo men Johan Larsson har SM-guld också ha ha, nä men det vore kul om det blev guld här med.

Sitt första VM-mål har han hunnit med att göra i alla fall. Eller om det nu var han. Jonas Brodin är skeptisk men Henrik Zetterberg hävdar med bestämdhet att det var en styrning från en dansk back som skickade Brodins skott i mål i måndags.

– Men jag såg det inte så mycket själv, för det var en som stod i vägen, en som stod i skottlinjen så jag såg inte om pucken gick på hans klubba eller Zätas klubba. Men tanken var ju ett skottpass till Zäta och att han skulle styra den, sedan får den gå in hur den vill. Det var kul att det blev mål i alla fall. Och självklart blev jag glad, det spelar ingen roll om det var jag eller Zäta som gjorde målet utan det var kul.
Zetterberg var ju ambitiös också och både hämtade pucken plus sa till domarna två gånger innan det blev rätt målskytt i det officiella protokollet?
– Ja det var juste av Zäta att han ger mig målet utan att vi vet vem som gjorde det. Men han säger att det inte var han i alla fall.

Han är stenhård på att det var backen som styrde in pucken?
– Ja precis - det var kul.

Pucken kommer han givetvis att spara, berättar Brodin. Den ligger i tryggt förvar på Jonas plats i omklädningsrummet och kommer inte tappas bort, lovar han.

Men det är ju varken mål eller puckar eller kanske ens ett eventuellt guld som är Jonas Brodins största behållning av det här mästerskapet. Det är istället erfarenheterna som bygger på det egna självförtroendet som kommer vara det viktigaste att ta med sig till framtiden.

– Ja, det är grymt att få vara här och att få spela med såna som Alfredsson, Zetterberg och de här. Man lär sig något nytt nästan varenda dag när man är med de här grabbarna. Det är svårt att säga exakt vad men man lär sig en massa småtips både på och utanför isen även om det inte är något jag kommer på just nu. Men man lär sig jättemycket när man är här.

Vem tar du mest hjälp av?
– Oj, svår fråga! Det spelar ju egentligen ingen roll vem man frågar för alla är ju bra spelare och bra killar. Sedan när man är på isen och gör det dåligt då snackar vi om det och i fall man gör något bra också, det är väl både och vem som kommer fram till vem.

Inga kommentarer: