tisdag 8 maj 2012

VM Loui Eriksson: " Boxplay är någonting som vi kanske måste öva på"


 (Loui Eriksson. FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Danmark fick kämpa i motlut matchen igenom men de fick i gång pp-spelet bra. Synd för Sverige som hade svårt med just spel i numerärt underläge.

– I första upp till 6-1 spelar vi väldigt bra med många småchanser och vi är överallt känns det som. Sedan i tredje så känns det lite slarvigt. Det är slarvpass och vi tog lite onödiga utvisningar kanske. De var bra på power play i dag, säger Loui Eriksson.


Och det syntes att Sverige hade lite problem med skärpan när målskyttet skenat ett tag:

– Det blir ju lätt att man slappnar av där men det tycker jag egentligen inte att vi ska göra utan vi ska bara köra på där och försöka skapa chanser så som vi gjorde i början, fram till 6-1. Men som sagt. Det var lite slarvigt och då kom de igen ganska bra.

De två första danska reduceringsmålen kom i pp, det ena i fem mot tre, ett i fem mot fyra:

– Ja men de gjorde det bra. De slängde puckarna på mål och jag tycker det var bra gjort av dem men boxplay är någonting som vi kanske måste öva på och bli bättre på. De spelade bra där i dag.

Det ser glest ut på isen framför målvakten när det är boxplay, blir det skillnad i boxplay på stor is jämfört med vad ni är vana vid?
– Ja så kan det vara. Vi kanske ger dem lite för mycket tid ibland känns det som. De får ställa upp istället för att åka och pressa och göra så att vi slår bort pucken. Så vi gav de för mycket tid, konstaterar Loui Eriksson.

Dallas forwarden gjorde å andra sidan två mål själv och hade världens chans precis före 0-3 målet till Sverige. Det såg till och med ut som en Kenta Nilsson fint?
– Ja det var det som var grejen - jag hade ganska mycket tid och tänkte gå runt honom i stället och precis då så, var det nästan så jag fick in pucken. Men som tur var fick jag en ny chans direkt på det. Då var det bara att sätta in pucken.

Och samspelet mellan Loui Eriksson och Detroitduon Zetterberg-Franzén:
– Det funkar bra! Vår kedja hittar varandra bra. Vi skapar mycket chanser och fick sätta några puckar igen så det är skönt att ta med sig det till nästa match också.

Det känns som att du får mer utrymme och används bättre nu än under tidigare spel i Tre Kronor. Håller du med?
– Ja, det känns så lite grann och… som sagt de hittar mig väldigt bra, Zäta och Frasse. Det känns som att vi har samma tänk och som sagt, vi har ganska bra snurr där nere. Det har funkat bra, det är bara att fortsätta.

Var det ni eller Mårts som tänkte ut kedjorna?
– Det var Mårts idé från början. Han sa det redan på en gång när jag kom över att det skulle bli så. Det är roligt att få spela med de två som är två bra spelare i NHL, konstaterar Loui Eriksson och fortsätter:

– Men det är en sån roll jag har i Dallas också, att få spela med två bra spelare, jag har gjort det hela säsongen. Och det är ju alltid roligt att få spela med två så spelskickliga spelare, som kan hitta en passning här och där. Det tycker jag har funkat bra i de matcher vi har spelat här.

Inga kommentarer: