söndag 12 augusti 2012

FÖRSÄSONG Pirnes "Det viktigaste är om du har kvar passionen eller inte."



AIK har letat efter den perfekta länken mellan tvillingarna. Nu – kanske – de har hittat honom i Esa Pirnes. Trion har bara hunnit köra ihop i två veckor men det klickade direkt när kedjan länkades ihop:

– Vi spelar samma typ av hockey, tänker hockey lika och bara vet hur de andra i kedjan tänker göra, kommer reagera och sådär. Det är kul hela tiden, säger Pirnes och spricker upp i ett stort leende.

Under Roger Melin fick tvillingarna Ahlström ta stort defensivt ansvar trots att de värvades till AIK som två offensiva poängsökande snabba spelare. Och enligt Anders Gozzi kommer twinsen få chansen nu att gå mer framåt, vara mer offensiva och ta större ansvar i till exempel pp. Men det gäller att de tar chansen nu under försäsongen också och för att det inte ska bli för stora luckor bakåt när de ångar på framåt krävs en klok, rutinerad, defensivt tänkande länk i mitten. Med andra ord. Esa Pirnes.

– Vi har samma tänk, har snackat lite om det och jag är lite som en tredje brorsa fast jag är född nio år tidigare ha, ha, ha. Nä men det har funkat jättebra mellan oss, en jättebra connection redan från första träningen. Sedan har vi bra fart i hela laget, alla jobbar så hårt så det är bara roligt att få spela med mina kedjekompisar. Jag brukar säga att de är som Sedinarna. De är otroligt bra killar. Det är kul att spela med dem, säger Pirnes.

Och i 6-1 vinsten mot Modo så var det just finländaren, Oscar och Victor Ahlström som var den bästa kedjan tätt följd av juniorkedjan med Christoffer Gozzi, Mattias Janmark-Nylén och Dennis Norström.

– Vi tänker exakt likadant, read and react och är inte fast i något vi har bestämt i förväg om hur vi ska spela utan det är mer att reagera snabbt i situationen, försöka hitta ytor och lägga fram passen där, så kommer någon av de andra två dit. Det har funkat jättebra, att vi tänker så lika i hockey har gjort det enkelt för mig att komma in i samspelet med brorsorna.

Gozzi sa att de behöver en defensiv tredje länk som tar stort ansvar bakåt, är det en okej roll för dig?
– Ja, det är mitt jobb och jag gillar det. Har ju varit tvåvägscenter i nästan 20 år. De jobbar så bra i hörnorna så jag kan bara ligga bakom där och som vid målet jag fick göra i dag (3-2 mot Modo). De (tvillingarna) jobbar fram pucken ur hörnet, jag ligger lite bakom där, får pucken och öppet mål, säger Pirnes.

Att Oscar har ett litet ärr på ena kinden har han koll på. Och blandar han ihop dem är det ju bara fråga om han tagit rätt:

– Det går nog bra! Jag tror att om några månader så kan jag nog se skillnad på vem som är Victor och vem som är Oscar!

Din roll i AIK då, vad vill du bidra med?
– Jag känner att jag kan bidra med lite ledarskap, hårt arbete, lite stabilitet. De yngre killarna jobbar hårt och mitt jobb är också att hjälpa de yngre med tips och råd och berätta om mina erfarenheter, berätta vad jag har gjort genom åren. Sedan om det är tajt och tufft läge så måste jag ta klivet fram och visa vägen både offensivt och defensivt och hjälpa laget åt båda håll. Men jag tror inte att vårt lag har några superstjärnor så. Alla jobbar hårt och alla måste vara med i försvaret, i backcheckningen likväl som gå framåt och att alla tar jobbet är och kommer vara hemligheten som ligger bakom AIKs framgångar

Din bästa styrka?
– Erfarenhet och att jag är som bäst när det är som tuffast. Jag blir bättre och bättre ju mer det gäller. Det är lite svårt det här med försäsongsmatcher när man blir äldre, det är svårt att få samma känsla och gå igång lika mycket som man gjorde när man var 20, 21 år men när laget och matcherna blir tuffare så tror jag att jag är den spelare som kan kliva fram och bidra som mest när det behövs mest.

Har du några svagheter fortfarande?
– Ja det är klart, det har alla. Jag hade ett par tuffa år i Finland, på grund av skador och gjorde fem operationer på två år. Det gjorde att jag tappade massor i fysiken men jag har slitit hårt med att jobba upp fysiken igen och förra året var det första som jag var helt fräsch i kroppen igen efter de där två tuffa åren så nu måste jag visa igen att jag har styrkan och skridskoåkningen som krävs. Det är det jag måste jobba med mest, för jag vill såklart vara uppe där, på topnivån i elitserien och det är det jag har som mål och jobbar för varje dag.

Det här med din ålder (35 år) då? Det är något som kan verka tveksamt?
– Jo men det därmed ålder är bara en siffra, du ser det även i NHL där spelare som Teemu Selänne, Daniel Alfredsson och Nicklas Lidström alla har spelat på topp och varit bland de bästa fast de är över 40 år så hur bra man är har inte med åldern att göra utan det handlar om hur väl du tar hand om dig själv och din kropp och hur hårt du jobbar för att fortsätta vara bra samt vad du kan bidra med till laget. Jag tror att det viktigaste är om du har kvar passionen eller inte.  Har du kvar passionen och är villig att jobba hårt och är noga med detaljerna så spelar åldern ingen roll. Jag är 35 men hoppas jag har fem, sex år kvar på toppnivå.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Pratade ni svenska eller engelska?

Riktigt bra läsning hursom!

Anonym sa...

Alltid kul att läsa om AIK, bra jobbat! //Gnaget

Marie Hallman sa...

Anonym: en blandning av svenska och engelska. Han ville gärna ta det på svenska men när orden saknades blev det engelska. Och jo jag har varit lite snäll och ändrat grammatiken så det blev rätt, riktig så här bra svenska har han inte. Men han ansträngde sig verkligen så det var han värd! Väldigt trevlig Pirnes.

Gnaget: Tack!

Janne sa...

Marie du är bara så bra stort tack för Pirnes läsningen !

Marie Hallman sa...

Janne: Kul att du gillart, tack för att du läser :)

Jerker sa...

Vad säger du om detta Marie?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/internationellt/nhl/article15257541.ab

Kan det inte vara värt att höra med Djurgården hur de tänkte med Zibbe. Enligt rapporter från Ottawa var klubbledningens krav att han skulle få mycket istid i förstakedjan men tydligen så struntade Djurgården i dessa krav. Hade varit kul att höra varför de gick emot Ottawas önskemål. Tråkigt eftersom det ger sån oerhörd badwill till föreningen och nästa gång vi tappar någon spelare till Nordamerika så kanske vi inte får låna tillbaka den om den inte platsar.

Marie Hallman sa...

Jerker: Det är väl två saker. Dels ett, hur kan man gå med på att ett NHL-lag ska bestämma hur en spelare ska spela? De har ju ingen som helst koll på övriga truppen, vad som hände hur och varför. Antingen lånar man ut och låter laget använda spelaren som det passar laget bäst eller så lånar man inte ut. Tycker jag.

Sedan är ju tanken varje år att ALLA spelare ska utvecklas och gå framåt, inte bara ett NHL lån som Zibbe. Problemet var ju att allt gick i stå, det hände ingenting i någons utveckling över huvudtaget.

Att Hardy övertalades att stanna kvar en säsong till var en katastrof. Gav fel vibbar från start och när det väl gått i baklås fanns ingen som kunde lirka upp allt som låst sig.

Och så otur (LHCs sista mål mot Modo avgjorde att DIF - som redan spelat färdigt sin match - hamnade i kvalserien).

Väl där var paniken total, är rädd för att Ottawas krav på hur Zibbe skulle spela var helt bortglömda då, det var rädda det som räddas gick som gällde.

Sedan sket sig allt ändå.

Jag tror inte NHL-lag - som inte kan åka ur - fattar vidden av det kaos som blir när en klubb hamnar i det läge som DIF gjorde.Det kan man inte fatta förrän man hamnar där själv som klubb.

Så det finns ju många aspekter på det där. Man kan ju även se hur svenska spelare används helt fel i vissa NHL-lag och fastnar helt i sina karriärer. Inte för att klubben är värdelös men för att den aktuelle tränaren fattar fel beslut för den aktuelle spelare osv.

Så man kan ju vrida och vända på det där resonemanget.