fredag 31 augusti 2012

Fredric Andersson: " Smågrejer som hela laget kan bli bättre på"




(Fredric Andersson tycker spelet blivit bättre trots några tunga förluster. FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)


Ett mål per match i fyra av de hittills fem spelade på försäsongen. SSK förlorade med 2-3 men det går i alla fall inte att klaga på Fredric Andersson – han har gjort mål i fyra av SSKs fem träningsmatcher. Det fjärde kom mot just Almtuna så hans form är bra.

– Ja formen är bra när det gäller att göra mål men fan det är lite smågrejer som man kan bli bättre på – som hela laget kan bli bättre på! Säger Fredric Andersson och tar ett exempel:

– Som… för det första göra fler mål i en sån här match och sedan när vi är lite längre in i egen zon, då tycker jag vi blir lite virriga. Då kan vi backa tillbaka till in i mitten och utgå därifrån och komma tillbaka på dem igen.

Att Almtuna vann med 3-1 speglar inte alls matchen. Uppsalalaget var klart bäst i första, sedan tappade man farten medan SSK växlade upp och tog över mer och mer i andra och dominerade spelet i tredje.

. Ja, jag tycker jag det var en ganska bra match från våran sida förutom att vi inte satte dit dem.

Fast i första tyckte ja det var spel åt ett håll – erat?
– Hm… Ja den (perioden) var helt… då satt vi kvar i bussen lite. Men sedan i andra blev det bättre.

Snackade ni något om det i pausen?
– Ja det gjorde vi. Johan sa några väl valda sedan tycker jag vi var bättre än de i andra och tredje.

Då spelar ni nästan ut dem tyckte jag?
– Ja men samtidigt, så vill de försvara lite. Det blir lite automatiskt så när man ligger under men det var synd att vi inte kunde vinna i alla fall.

Men slutresultatet är ju sekundärt på försäsongen. SSK har två träningsmatcher kvar, båda mot AIK, och frågan är ju hur spelet har utvecklat sig under de fem spelade matcherna.

– Det är klart att vi har gått framåt, hela mittzonsspelet … där är vi tajtare, vi har mycket bättre avståndskontroll på dem, men det kan bli bättre. Det jobbar vi på under träningar och har snackat om. Sedan tycker jag att passningarna är lite bättre, lite snabbare, inte lika mycket back, back utan man tittar upp direkt och spelar på första så man vänder spelet snabbare. Men allt det där går att jobba på mycket mer och det blir bättre för varje vecka. Vi kommer vara väl förberedda, det känns så, säger Andersson.

Och offensivt går det inte att säga emot honom. På backen är det lite mer osäkert. SSK saknar fortfarande den där sista pusselbiten, den erfarne backen. Jag försöket fråga sportchef Nygårds hur det går men fick inget riktigt svar på frågan mer än att SSK så klart jobbar på det.

Och med Fredrik Sonntag på skadelistan så saknas det lite tyngd i backsidan. Men Fredrik Andersson tyckte det såg bättre ut än vad bloggen gör:

– Vi har lite ont om backar nu, ja, men jag tycker att vi har spelskickliga unga backar som måste få våga göra misstag och när de känner sig trygga så tror jag att de kommer att växa mer som Djuse, Press, Lööv… Vi har många unga bra backar så nu glömmer jag väl någon men samtidigt som vi har (Johan) Jonsson är stabil och Mike (Bergin) som också är stabil i försvaret. När de har fått spela tillsammans lite till så tror jag det blir bättre, samtidigt som Sonntag – tycker jag - är en mycket bra back. Framför allt defensivt men jag vet att han har kapacitet offensivt också så jag vet att när han kommer tillbaka så tycker jag att… då ser det bra ut igen så jag är inte orolig.

Hur lång tid har de unga backarna på sig egentligen?
– Nä men man måste ju få… hur många matcher har vi lirat? Fem är det väl… och vi har varit på is i fyra veckor bara. Det tar längre tid än så. De måste få känna på seriematcher, det är det också. Det blir lite annorlunda då.

Får ni andra, äldre forwards, ta mer ansvar bakåt? Och stoppar det upp spelet?
– Nej, … vi har ju ganska många offensivt skickliga backar och det är väl som alltid att när vi blir fast där, då får man hjälpa till. Vi får hjälpas åt och snacka lite extra kanske när man inte är van, när man har spelat juniorhockey men sånt där kommer, det kommer att komma. Sedan när alla känner sig trygga i försvarszonen då blir det mycket bättre. Då är man mycket mindre i egen zon, man bli mindre trött. Då kommer det mer framåt också. Så det kommer!

Inga kommentarer: