onsdag 15 augusti 2012

Marie möter Chet Pickard: " Från tränarna och neråt är budskapet glasklart. Vi ska upp."

 
(Chet Picard. FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)
Djurgårdens kommande säsong kommer vara fylld av förväntningar och krav. Både utifrån och inifrån laget själva. Perfekt, tycker nye målvakten Chet Pickard.

– Det är det engagemanget man vill ha. Man vill ställas till svars för det man gör. För oss finns det bara en sak– som jag har uppfattat det – och det är att vi är här för att vinna varje match.
Det tänket förväntar jag mig att alla har, säger Pickard.

Och slår direkt fast:

– Att vinna är det viktigaste. Vi vill ju ta oss upp i elitserien och jag vet att det blir tufft, det är ingen enkel grej att göra men det är vår plan och det är det som laget är byggt för att göra.

Det var förre Timråmålvakten Anders Lindbäck, nu i Nashville/Milwaukee, som tipsade Djurgården om Pickard. Men det fick den nye Djurgårdskeepern inte veta förrän agenten hörde av sig.

– Jag kände till båda ligorna (elitserien och hockeyallsvenskan) och så landet Sverige så klart. Jag vet att det har kommit många bra hockeyspelare och framför allt många bra hockeymålvakter härifrån de senaste åren. När de sa att det var Anders som hade rekommenderat mig ringde jag honom. Han var väldigt glad för min skull, sa att det var en kanonchans, att det är en bra stad, bra klubb och sköna fans. Allt var första klass, sa han och det kändes bra att höra av honom, han är ju min kompis, säger Pickard.

När väl han och Djurgården kommit i kontakt med varandra gick allt snabbt. Efter någon vecka var det klart till Pickards stora glädje:

– Det är roligt att komma till ett lag som visar att de vill ha en, att komma till ett lag som jag vet kan vinna och har den känslan i sig.

Att ramla in så här nära premiären, jag antar att det är stor skillnad mot NHL?
– Både och men det här med att alla redan är med i laget är lite annorlunda. Du ska inte genom först en camp i Nashville och sedan en till i Milwaukee och allt det där utan alla är redan med i laget. Det känns rätt häftigt att komma in här och se stilen på hockeyn, hur killarna är och spelar, alla olika åldrar, och att känna att det enda som gäller är att vi är här tillsammans för att vinna. Inget annat. Jag gillar det, gillar att vi bara fokuserar på det. Eftersom laget redan är klart så kan vi fokusera på att få ihop laget till ett vinnande lag direkt.

– Vi är inte här för att konkurrera med de andra om jobbet för även om tävling är bra så är det skönt att ha ett lag redan nu. Kedjekompisarna kommer ihop till en enhet, som målvakt får man ett bra samspel med den andra målvakten och målvaktstränaren, du vet alla är här som ett LAG det är bra.  Sedan triggar vi så klart varandra på träning och får in i systemet att vi är här för att vinna tillsammans, det är nog det bästa så här långt.

Men vad tänkte du när frågan om DIF kom?
– Att för mig är det bra att komma till en topporganisation där vi förväntas vinna ligan och där vi går för att vinna varje match. Det är ett bra miljöombyte för mig också, att få jobba på att hitta tillbaka i spelet, få jobba med nya människor, en ny typ av spel och jag är verkligen glad över att vara här. Killarna verkar toppen, tränaren är toppen så jag tror det kan bli ett kul år.Sedan är fansen är toppen! Jag la ut en tweet när det var klart att jag skulle komma hit och fansen hängde på direkt.

Det sa bara pang så hade du rejält många nya följare?
– Ja det var rätt häftigt. Några fans har skickat mig videos med highlights och grejer, det var roligt att få ta del av det.

Men med fansens engagemang kommer – återigen - krav och förväntningar?
– Jomen vi har både rutinerade killar och unga spelare och alla vill samma sak. Det är det viktigaste. Alla här inne har bara ett mål och det är att alla vill upp, alla vill vinna varje match. Så från tränarna och neråt är budskapet glasklart. Det är bra, vi har atmosfär som andas vinnare i det här gänget.

Djurgårdens vd sa nyss att ni inte behöver ha pressen på er men det kommer ni ju att ha från dag ett?!
– Ja alla väntar sig vinster och när jag skrev på, det första jag, fick höra från fansen var att ”ta oss upp igen, ta oss tillbaka, vi är en stolt klubb. Vi ska dit.” 

Och som målvakt är du både syndabock och segerhjälte?
– Ja men det är ju det man gillar och det är en roll man med vilje tar på sig redan som ung. Det är därför det är bra när fansen ligger på och engagerar sig. Sedan är ju tanken att göra fler bra än dåliga matcher men det är som det är. Engagemanget är kul när det går bra och släpper man ett skitmål är folk tokiga på en men det är något man vänjer sig vid och jag är här för att vara med i ett bra gäng, en bra klubb och en stolt klubb. För det finns mycket stolthet och tradition här och det gillar jag. 



(På plats. FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Men så var det ju det här med statistiken.  Chet Pickard låg rumt 91-92 i räddningsprocent och hade en fin GAA fram tills han tog klivet upp från juniorhockeyn. Väl i AHL åkte räddningsprocenten ner till 89,2 och de tre senaste säsongerna har räddningsprocenten landat på mellan 87,7 och 89,9. GAA har legat över tre insläppta mål i snitt i ECHL vilket gett upphov till oro och kommentarer bland Djurgårdens fans. Han har dessutom spelat färre än hälften av matcherna de senaste säsongerna.

Enligt Anders Lindbäck beror det på politik kring vem som ska stå men Picard vill helst inte prata om sin tidigare klubbledning:

– Äh jag vet inte. Jag tittar inte bakåt jag tittar framåt på att jag är här och får en chans till ett miljöombyte.

Du vill inte älta det som har varit?
 Nej, det är inte för att det var dåligt på något sätt och jag har lärt mig mycket även i spelet men för mig… alla måste inse att jag var en top pick i draften och det var inte utan orsak. Jag är en bra målvakt, jag är fortfarande ung och att jag får chansen här är kanske viktigt mest mentalt. Att jag får en ny chans, att jag får nytt förtroende kan vara bra för både mig och laget och i slutänden Nashville.

Men siffrorna är tydliga, så för att vara väldigt rakt på sak. Har du spelat dåligt?
– Nej… man kan se vad som helst i statistiken. När man går tidigt i draften, förväntar sig folk saker av en och det är bra men kanske var Nashville inte det bästa (draftvalet) som kunde hända mig då de redan hade en massa bra målvakter där, därför kanske det inte har varit den bästa situationen för mig, säger Chet Pickard och fortsätter:

– Men jag har lärt mig mycket om mig själv som person och som målvakt, har sett saker som jag insett att jag måste ändra och som jag har ändrat på. För även om man inte ser resultaten på papper så ser du det på träning och på matcher och jag tror att miljöombytet ger mig en möjlighet att slappna av och bara fokusera på att vinna och det med killarna som är här, det är mitt fokus.

Nu får du spela på stor is som du inte är van vid?
– Jomen största skillnaden för mig är nog spelstilen inte isstorleken. Jag tror de dumpar pucken mer i Nordamerika än vad man gör här. Här dumpar man inte pucken alls.

Nä det är väl lite mer sidlesspass här?
 Ja och det tror våran målvaktstränare kommer att gynna mig för jag är bra på skridskorna, är snabb från sida till sida, är bra på förflyttningar och här tar killarna inte alltid ett snabb skott eller ett direktskott så jag är alltid där på mina fötter och är redo. Så om man slajdar och de tar ett pass till då är jag dead meat. Vi pratade om det i dag, det är mer is, mer tid samtidigt som killarna här är skickligare på många sätt. Det är många som är tekniskt kunniga här så jag tror det kommer gynna mig med tanke på hur jag spelare, säger Pickard.

När vi talas vid har han bara hunnit med fem träningar med Djurgården. Det är å andra sidan inklämt på ett par dagar. Men spela räcker inte, Picard kollar in den svenska stilen även från sidan:

– Ja härom kvällen vara jag på en J20 match för att kolla in hur spelet är, hur det funkar och man kan se en viss stil som man spelar med här. Det är många droppass genom neutrala zonen och det blir alltmer sånt i NHL också men i kontringarna och i pp, så jag tror inte det blir så stor omställning för mig. Visst kommer jag lära mig saker varje dag och det är bra, det är planen. Kollar man på målvakterna som kommer här ifrån så är de väldigt bra så de måste göra något rätt här! Det vill jag ta del av!

Om du ska presentera dig själv då, vilket typ av målvakt är du?
 Jag är en aggressivt spelande målvakt. Jag åker mycket skridskor, står gärna upp och i en bra position. Ofta ser man målvakter åka fram och tillbaka mellan stolparna men jag står gärna i en bra position och sedan reagerar utifrån det.

Butterfly då?
– Nja, är man nere på knäet mycket så hinner du inte reagera på ett snabbt pass så det är bra ändå att stå på fötterna så mycket du kan, visst ibland måste du slajda och gå ner men för mig är huvudgrejen att hela tiden följa pucken med blicken. För oavsett vad som händer ska jag se pucken.  Man måste- oavsett stil – alltid se pucken och det är det viktigaste för då hinner man komma rätt, säger Pickard och fortsätter:

– Det finns många stilar och tekniker och det är bra att kunna dem, men det viktigaste är tracking, att hinna se var pucken ska komma innan den gör det och jag är bra på det. Ser du pucken så kan du stoppa den. Positionsspel är viktigt men du måste framför allt kunna se var pucken är hela tiden, ser du den då tar du den. Bara du stoppar pucken så skiter folk i hur du gör det och jag tror det kommer vara kul för mig att få jobba med killar här för du ser målvakterna som kommer härifrån och kan jag lägga ihop det jag kan och det jag gör med det jag lär mig här så kan det bli riktigt bra. Jag ser verkligen fram emot det.

5 kommentarer:

Axel A sa...

Härlig intervju, dock heter han Pickard och inte det fransk-klingade Picard :)

oerhört sympatisk kille som inte vill säga något dumt, men det verkar som att han inte kände sig så uppskattad i Nashville.

Anonym sa...

Tack Marie för intervjuerna med Chet och Challe! Mycket uppskattat. :)

Jojo

Marie Hallman sa...

Axel Det har du helt rätt i , ska uttalas PICK-ard också. Bra att du sa till har ändrat!! Verkar väldigt sympatisk, förstår att han inte vill såga Nashville han tillhör trots allt dem.

Jojo Tack själv, det värmer :)

Anonym sa...

En mycket bra intervju, Marie (som vanligt)Både hoppas och tror att Pickard spikar igen under säsongen.

Thomas

Marie Hallman sa...

Thomas: Tack! Han såg i alla fall bättre ut än jag hade väntat mig!