onsdag 22 augusti 2012

Marie Möter Niklas Kronwall del två - lockout?!


 (FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Det går ju inte att pratat med NHL-spelare i dag utan att komma in på lockouten. Med stort L. Uppgifterna om vad som händer/inte händer är många så jag kollade läget (som det var tisdag eftermiddag) lite med Niklas Kronwall om det också.

Han är tillsammans med Justin Abdelkader NHLPA:s två representanter i Detroit. Det innebär att de får all information först. Är det något som kommer till Detroit så skickar de det Kronwalls och Abdelkaders namn. Sedan är det upp till de två att föra vidare all information som kommer in så att alla i laget är uppdaterade på vad som händer och vet vad som gäller just nu.


Men förhandlar det gör de inte:
– Nej, vi har inte varit med så långt. Vi har egentligen bara Zäta som sitter i den här kommittén som NHLPA har som består av 31 spelare.

Det är de som är förhandlingsgruppen?
– Ja det kan man säga, sedan har vi haft spelare som inte är med i den här kommittén som åkt med på de här mötena så vi har haft jättebra uppslutning från spelarnas sida, som har varit på de här mötena, som suttit med i förhandlingarna, lyssnat och representerat resten av ligan. Så än så länge har många tagit ett jätteansvar och varit med i de här förhandlingarna.

Hur gör du för att ladda nu är det är så osäkert? Många säger att de kör som om de ska iväg till campen som vanligt, känner du att du kan göra så du också?
– Ja det tycker jag. Sommaren har rullat på nästan som vanligt, det är väl bara att man har suttit i lite fler telefonsamtal med folk där borta lite oftare än vanligt.

Är det inte svårt mentalt att köra på som vanligt?
– Nej vi har som uppgift att komma förberedda när campen börjar och den brukar alltid börja någonstans där runt 16-18 september, så då gäller det för oss att vara redo. Sedan är det klart att när det gäller de här andra bitarna så hoppas vi – men än någon annan och lika så fansen så klart – att vi drar igång precis som vanligt.

 (FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

En sak jag undrar är ju varför ägarna inte kan spela vidare utan att avtalet är påskrivet?
– Det får du nog fråga ägarna om…

Ja men vad har de haft för argument för att det prompt måste bli en lockout?
– Jag vet inte men de känner väl att de behöver ett nytt avtal för att vi ska kunna spela vidare och det är klart att man har väl hört att det hände i basebollen - om jag inte är helt ute och cyklar nu – för många, många år sedan att de spelade vidare och sedan när det var dags för slutspel så – när de stora pengarna skulle komma in – då hade spelarna under den tiden klivit av om jag inte är ute och cyklar. Det är väl ett argument men det kom väl inte som någon jätteöverraskning för oss att de valde att gå ut och säga så men samtidigt så är det jättetråkigt för vi vill ju inget hellre än att spela hockey.

Vad säger fansen – i Detroit till exempel?
– Nu vet inte jag exakt vad de säger där men det är väl ingen som är glad åt att det kanske står en lockout för dörren men än så länge så hoppas vi från spelarnas sida i alla fall att det kommer att lösa sig. Det finns fortfarande lite tid att jobba på och har man bara motivationen att sätta igång så hoppas jag att vi kan lösa det här.

Jag pratade lite med George Malik som skriver om Detroit dygnet runt typ, han bad mig hälsa att ni har fansens stöd.
– Vad fint! (Kronwall såg verkligen glad ut när han hörde det där innan han fortsatte:

– På så sätt så tror jag det är lite annorlunda den här gången när det här kollektivavtalet går ut kontra 04/05 det som hände där. Då fanns det ju ekonomiska problem och alla var medvetna om att vi kommer att behöva ge upp vissa saker och då fick väl ägarna precis det de pekade på. Och man hoppades väl att – nu fick ni precis det ni ville ha och det har ändå visat sig att hockeyn har kunnat växa efter en lite trög start precis när det gick igång men ser man till de senaste åren så har hockeyn mått väldigt bra. Hockeyn mår väldigt bra idag, så på så sätt känns det som att man borde kunna lösa det här utan några större konstigheter.

I USA har det varit lågkonjunktur länge, många människor har vräkts från sina hem och har det tufft, så jag kan tänka mig att många fans tycker det är en konstigt strid. Ni slåss om vem som ska ha mest av vinsten?
– Ja absolut.  Jag har full förståelse för att fans tycker att den delen är konstig. Men samtidigt … Vad ska man säga… vi kämpar ju för våra rättigheter också. Jag tänker framför allt på de yngre spelarna som kommer in och om man nu ser till ägarnas första förslag så skulle det vara jäkligt tufft för de yngre spelarna. Att de blir ännu mer livegna om man säger så. De har ingen rätt till någonting egentligen. Och det är väl någonting som vi känner är orättvist.

Det är viktigt att lyfta fram kanske? Det blir ju lätt annars att man bara ser de stora stjärnornas strid och inte de här som inte tjänar lika mycket?
– Ja och sedan självklart, man måste se det som en business någonstans också. Det är klart att många tjänar fantastiska summor och det är inte så att vi säger att vi vill ha ännu mer. Så är det definitivt inte. Och jag tror inte att fansen uppfattar det så heller. Utan vi vill bara ha en rättvis deal där alla kan vara glada och nöjda. Och jag tror att om man ser till hur pass bra hockeyn mår. Om det nu finns några problem så borde man kunna lyfta fram ett system där alla är glada och nöjda om man säger så.

 (FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)


Om det nu blir en konflikt så har jag sett artiklar där du sagt att du kommer att spela i Djurgården?
– Jag vet inte om jag någonsin har sagt det så riktigt. Inte precis så. Man ska kanske inte alltid riktigt tro det som står i tidningarna.

Men hur känner du då? Om det blir en konflikt känner du att du kan åka hit och spela och vad krävs för att ta det beslutet?
– Alltså jag gillar ju inte att spekulera i sånt egentligen. Det är sånt som KANSKE kommer att hända men nu kanske vi får en deal som är klar om två veckor och då har man suttit och spekulerat i onödan. Men det jag har sagt hela tiden är att OM det nu skulle bli så att jag spelar i Sverige, så har jag svårt att se att jag skulle sätta på mig än annan tröja (än Djurgårdens, Maries anm) i Sverige.

Men hur långt måste det gå innan du kan känna att nu tar jag beslutet att dra hem och spela i Sverige, så här blir det?
– Ja det är inte först den femtonde (september).

Och då är det ändå en månad kvar tills er serie (NHL) egentligen ska börja?
– Precis.

Kan det hända något fram till dess också?
– Absolut. Visst kan det göra det. Så det är absolut inte så att när den 15:e har passerats så stängs allting utan då flyttar man fram det. Om det nu är så att det går så långt att den 15:e har vi inget klart, då kommer man ändå fortsätta jobba på att förhoppningsvis fortsätta komma fram till någonting under tiden.

Så den här bilden som finns att den 15:e pang så rusar alla hit för då har elitserien börjat, den stämmer inte?
– Nej.

Men om det inte ens är säkert att ni kommer hem och spelar, då blir det ju en lite konstig bild som förmedlats?
– Ja det blir det ju för någonstans är det ändå så att… förra gången när det var lockout så var det klart lite tidigare att den kommer hålla på länge. Nu tror jag inte alls att det är så. Om det kommer gå så långt som till lockout så tror jag inte det kommer gå så långt som hela året. Det tror jag inte.

Så det är inte givet att det kommer ta en viss tid innan vi vet vad som väntar?
– Nej absolut inte. Vi vet inte ens om det kommer att bli och om det blir och det sedan varar i en vecka, i en månad, i två månader eller tre månader. Det är det ingen som vet och om folk ska åka hit och spela här då måste du ha en outklausul att så fort något är överenskommet så måste du kunna lämna allt och åka tillbaka till NHL. Och hur ställer sig svenska elitserien till det? Det är så himla frågor kring allt och det är- återigen – bara spekulationer när man sitter och säger att jag ska spela här eller där. Man måste ha alla fakta på bordet innan man säger för mycket så att det här att ”jag ska spela här eller jag ska spela där”. Jag tror man måste vara försiktigt innan man säger såna saker.

Men när känner du… vill du känna att det är tokkört i botten innan du tar ett beslut?
– Ja, återigen. Man måste ha så mycket fakta som möjligt innan man tar ett beslut.

Att man vet att nu kommer det vara avstängt ett tag?
– Precis. Men det kanske kommer så långt att den 15:e så står man fortfarande så långt ifrån varandra fortfarande att då vet alla att det här kanske inte löser sig nästa vecka. Då har man lite att jobba på, då kanske kommer ta lite längre tid än en vecka. Men igen. Det är väldigt mycket spekulationer. Så än så länge tror jag alla är fullt motiverade att försöka lösa det här så att vi kan sätta igång precis som vanligt, då slipper man allt det här.



 (FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Även om ni spelar gratis i VM brukar Svenska Hockeyförbundet klaga på att försäkringarna för spelare under VM är så dyra, att de kan kosta några miljoner för ett par veckor och då måste ju flera spelare i några månader kosta enorma pengar?
Ja… det kostar en hel del. Det är rätt mycket pengar. Allt är ju baserat på ditt kontrakt.

I procent då?
– Ja precis. Säg att om du tjänar tre miljoner då är det en premie där efter.

Det låter med andra ord dyrt?
– Ja men jag vet inte hur det funkar och det är återigen spekulationer så länge man inte har fakta och okej om det skulle gå så långt så är det ju nästa fråga, vem tar den delen och så vidare. Nu har ju många personliga försäkringar ändå, utöver det klubben betalar, men alla har inte det.

Inga kommentarer: