torsdag 30 augusti 2012

Michael Holmqvist: " Länge sedan jag gjorde mål på straff"


 

(Michael Holmqvist gjorde både 2-1 och 5-4. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Djurgården hämtade upp tre underlägen och avgjorde till slut på straffar mot Brynäs. Mest osannolike straffhjälte? Michael Holmqvist som nästan aldrig lägger straffar över huvudtaget:

– Tydligen var det så att Bengan (DIFs läkare) hade pekat på mig, våran doktor pekade på mig och då lyssnade Challe på honom, så vi får tacka honom (Bengt) då, ha, ha.


Efter två schweiziska och två tjeckiska lag stod svenska elitserielaget Brynäs för motståndet på Hovet för Djurgården. Gästerna gjorde 1-0 efter 18.52 av första. Men Djurgården stressades inte av det.

5.22 kom den första av flera kvitteringsmål. 1-1 Ludwig Blomstrand som var bäst på planen mot Brynäs.  Och bara fem minuter senare tog Djurgården ledningen (2-1) genom ett mål som såg lite lagom casual ut.

Nils Andersson åkte runt målet, vad hände sedan?
– Han la in pucken efter att han hade åkt förbi lite där bakom målet, sedan kom jag in (i slottet) perfekt, fick pucken på bladet och sköt direkt mellan benen på honom (Brynäsmålvakten) berättar Michael Holmqvist.

Det såg nästan ut som att du gjorde målet i förbifarten?
– Ja, jag visste precis var pucken skulle komma, ha, ha. Nä det var lite tur, säger en lite förkylningssnörvlig Holmqvist efter matchen.

2-1 målet var hans första i DIF tröjan sedan återkomsten till klubben och än bättre blev det. Efter att DIF hämtat upp 2-3 till 3-3 och gjort om det igen från 3-4 till 4-4 blev det straffar.

Efter att de tre ordinarie straffarna vardera för lagen var tagna var det dags för sudden death straffar. Johan -Harju sköt Brynäs fjärde straff rakt på ett benskydd. Michael Holmqvist kom in och sköt sitt första straffmål på väldig länge.

Det var en riktigt snygg straff, vad tänkte du innan straffen?
– Jag hade faktiskt tänkt… eller jag vet inte vad jag hade tänkt! Det var länge sedan jag gjorde mål på straff, det var 2006 tror jag som jag gjorde mål på straff.

Va? Oj! 2006?
– Ja i Chicago var det som jag gjorde mål senast på straff. Sedan har jag inte fått ta så många straffar, har kanske bara fått ta två, tre straffar total så det är inte en jätte konstig kvot, det är det inte. Men det var kul att få sätta den i dag, säger Holmqvist.

Men han ger bara betyget en ”okej match” från Djurgårdens sida:

– Ja vi gör en helt okej match, vi kommer tillbaka – tre gånger hämtar vi upp underläge, det visar på bra styrka. Vi kämpar på i 65 minuter och jag tycker att vi håller ihop, det ser bra ut.

Det var snabba kvitteringar också, det var bara någon minut emellan?
– Ja precis, det är jättekul att se att vi kommer tillbaka direkt, precis efter att vi har släppt in mål, det är bra.

Snackade ni något om just det i första pausen?
– Nja jag vet inte men vi var ganska nöjda ändå med första perioden sedan gick vi bara ut och fortsatte köra. Jag tycker Brynäs är lite bättre än oss i början av andra, sedan tar vi över mer och mer, sedan är det en ganska jämn match.

Hur viktigt är det att känna att man kommer tillbaka flera gånger mot ett elitserielag?
– Jag tycker att det är viktigt för laget att vi kan komma tillbaka och göra en helt okej match efter två ganska dåliga matcher i Tjeckien.

Varför bara ”helt okej” och inte ”jättebra”?
– Jomen det är fortfarande grejer som ska bli bättre… det är lite försvarsgrejer, vi strular lite med puckar där vi inte ska göra det och så där, så det finns fortfarande saker att jobba på.

Hur var de där matcherna i Tjeckien?
– Första matchen, var ju på liten rink. Jag spelade inte den men jag såg den och de var ett jätteduktigt, skickligt lag som var vana vid att spela på liten rink och det var inte heller någon ursäkt i och för sig. De var mycket bättre helt enkelt. Andra matchen där hade vi alldeles för stor respekt i början, sedan tycker jag vi var bättre i en stor del av matchen, där ljuger siffrorna lite i den matchen tycker jag, säger Michael Holmqvist.

Frågan är ju vad två vinster hemma, följt av två målmässigt tunga torsk och sedan vinst på straffar mot ett elitserielag betyder? Och hur starka Djurgården är?
– Det är svårt att säga efter bara några matcher så här men jag tycker vi har ett grymt bra gäng här inne, vi har kul varje dag – tillsammans och så där och det tycker jag är det viktigaste. Det är jättebra stämning i hela gruppen, det är jätteviktigt. Sedan om vi vinner eller förlorar på försäsongen… Det är klart det är roligare att vinna än förlora men vi ska inte dra för stora växlar på försäsongen tror jag.

Hur stor är hungern att visa vad ni går för när serien börjar?
– Jo det är klart att den kommer vara stor. Alla vet vad som gäller och vi kommer jobba mot samma mål allihop. Det kommer bli bra tror jag.

Christian Eklund fick med sig 29 utvisningsminuter, vilka bland annat innehöll ett gäng gruff här och där?
– Äh det är så det kan bli ibland på försäsongen, det är inget konstigt med det. Det ska vara lite grinigt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Marie, vad händer med Bremberg?

Anonym sa...

Läs artikeln innan så ser du :)

Marie Hallman sa...

Anonym x 2: Ja precis. Han testade ett par nya skridskor, de satt allt annat än bra... det gav inflammation i fötterna. Men jag messade med honom i går, det är inget avancerat, han vilar fötterna bara, lägger sig snart så han är snart tillbaka trodde han.

Anonym sa...

finns det något videoklipp som sammanfattar matchen? typ någon highlight video?

Marie Hallman sa...

Anonym: Tror inte det!