fredag 14 september 2012

Holmqvist " Blev lite onödigt spännade på slutet"



 ( Holmqvist med hjärtat tillbaka där det ska vara. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Djurgården var en storlek större i två och en halv period. Men släppte till två mål i slutet av tredje och var bara en fantomräddning av Chet Pickard, med benskyddet, i slutsekunderna från att tappa premiärsegern.

– Det var lite hjärtat i halsgropen på slutet. Det är klart att man är glad över segern, men det blev lite onödigt spännande på slutet tycker jag, säger Michael Holmqvist.

Det kändes som att det gick en kollektiv suck av lättnad, från isen upp till högsta bänkraden när matchen blåstes av. Och då hade Djurgården ändå dominerat matchen i över 50 minuter.

– Men jag tycker man känner i första perioden att det är jävla spänt därute, det var en grym publik och du vet man… ja, det är premiär och vi vet inte riktigt var vi står och så där så det är klart att det var nervöst. Det släpper lite i andra men i tredje tycker jag vi lägger av lite grann och då smäller det direkt. Så det gäller att vara med i 60 minuter.

Blev ni lite för glada över 3-0 efter två perioder kanske?
– Ja jag vet inte men det är farligt, det gäller att vara med, konstaterar Michael Holmqvist som sköt två skott i matchen. Ett av dem gick in – 3-0 via en elegant styrning – efter 18.37 i andra.

 (Måljubel - där bak i bilden till vänster - efter 3-0. FOTO SARAH CARLSSON)

– Det var en bra pass av Elias (Granath) som fick ner pucken mot målet, jag fick pucken på forehand, jag kunde inte göra så mycket annat än att styra den då. Så jag hade tur att den gick in. Jag tror den kom mellan benen på mig – så – säger Holmqvist och visar hur han hade klubban bakom ryggen och petade fram pucken mellan benen och in över mållinjen)
 
Det såg så skönt casual ut?
– Ja det är väl skönt att det ser bra ut, ha, ha.

Hemvändaren var nära ett mål i tredje perioden också, men den fräckisen gick inte in när han försökte virka in pucken samtidigt som han åkte parallellt förbi Lassinantti i Almtunakassen:

– Det var samma sak där, det var det enda jag kunde göra i det läget. Det var en retur som jag var tvungen att ta mellan benen för att komma bort från målvakten, och så skjuta men jag missade pucken precis tror jag.

(Holmqvist försöker med en fräckis. FOTO DANIEL PETTERSSON)

Hur summerar du din egen insats då? Bäst på planen vet jag att många tyckte!
– Nej det tycker inte jag!

Jasså, varför inte?
– Nej men det var som jag sa där att i första känns det nervöst och äh, ah, det var en helt okej premiär tycker jag.

 Och visst var det så. Men Almtuna tjänar på att få ner farten i spelet och efter Djurgården 2-0 mål i mitten av andra fick gästerna ner tempot. Om det var medvetet eller om de bara inte orkade gasa och fick DIF att slå av på takten av bara farten ska väl vara osagt men tempot gick ner i alla fall.

– Ja, det är möjligt. De jobbar hårt hela matchen och kanske var det lite som du säger att de fick ner oss där men jag tycker ändå att vi tog tre poäng, det är jävligt härligt. Det var viktigt att vinna den här första matchen.

Tror du det blir en utmaning i många matcher nu, att när det går bra, hålla upp farten och inte känna fan vad bra det går och slappna av?
– Jo men så är det ju. Det är jätteviktigt att vi struntar i vad det står på tavlan och kör verkligen i varje byte i 60 minuter.

Hur svåra var Almtuna jämfört hur du trodde att de skulle vara?
– Nämen det är en helt annan hockey. Och det var precis som vi trodde att det skulle vara. Det kommer vara mycket flängigare där ute och inte alls lika uppstyrt (som i elitserien), så kan vi spela oss ur egen zon när de checkar med tre man så kommer vi få många lägen framåt tror jag. Så det blev en helt okej match.

Hur svårt är det för som är vana vid Elitserien att ta er an ett sånt här spel som det blir?
– Äh jag vet inte, men det är ett helt annat spel. Det är bara att vänja sig, det finns inget annat. Och det ska inte vara något problem tycker jag.

Måste ni göra något annorlunda för att hantera det
– Nej det är bara att fortsätta köra vårat spel, ha tålamod och jobba i 60 minuter så kommer det bli bra.




Inga kommentarer: