söndag 30 september 2012

Ottosson: " Vi är inte tillräckligt svåra att möta "



 
(Ottosson. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Djurgården vann skotten stort i såväl matchen som helhet (44-23) och tredje perioden i synnerhet (21-7) men nollades ändå av Västerås på bortaplan.

– Det är svårt att ha någon riktigt bra analys direkt efter … allt känns skit, jag tycker inte att vi är… tillräckligt svåra att möta, konstaterar Kristofer Ottosson.


Djurgården parkerade stundtals i VIKs zon, inte minst i tredje som nämnts men avsluten var inte tillräckligt vassa samtidigt som Lars Johansson i Västeråsmålet fick till den ena kanonräddningen efter den andra.

– Vi kan vara hårdare i jobbet, noggrannare i situationerna, noggrannare in och ut ur situationer, ibland välja det enkla… allt de där måste upp för vi bjuder de på så många uppenbara saker och sätter oss själva i svårigheter. Det känns inte bra. Sedan så har vi många lägen men vi gör inte mål. Det präglar också matchen givetvis, säger Ottosson.

Han kan inte annat än skaka på huvudet när antalet skott kommer på tal:

– Det där (skotten) kan vara lite missvisande ändå men vi hade ganska många chanser. Vi borde kunna göra mål och få en helt annan matchbild. Nu, är det ju svårt när vi inte gör mål och får jaga och inte gör det (jaga) särskilt bra heller.

Jag tycker ofta det känns som ni står för långt ifrån och skjuter, att ni borde vara hetare mot målet?
– Det kan jag väl också känna när vi har inte gör mål, samtidigt så har vi många lägen i dag och ganska bra lägen men vi gör inte mål och då tycker jag att den känslan förstärks ännu mer. Om man slänger in en puck och någon är framför och den trillar in, då får man känslan att vi driver på mål och puckarna går in så jag håller med om den känslan- men varför vet jag inte riktigt.

Hur har det varit – om man ser till alla matcherna - att komma till den här typen av spel för dig som mest bara spelat i elitserien?
– Det är lite skillnad. Det är mer disciplin och uppstyrt i elitserien, tempot är det ingen skillnad på. Eller det är snarare lite högre här, det blir lite mera… det svänger lite mer okontrollerat fram och tillbaka tycker jag. På gott och på ont. Det gäller ju… man kan göra bra saker av det också, så att det inte svänger åt fel håll menar jag. Så att du har en disciplin, så det bör man kunna utnyttja på bättre sätt så det får vi jobba på.

Är det svårt att vänja sig vid det?
– Det kan man inte säga, det går ju bra för Kopitar. Det handlar om spelskicklighet! Så man kan inte säga för att man har spelat ett visst år i elitserien så blir det här svårt utan det handlar om att lösa problemen helt enkelt. Att göra det med engagemang och med gemensamma idéer. Men vi kan hoppas att vi vänjer oss, eller att vi gör det bättre och bättre efter hand.

Jag stötte på Tommy Salo i pausen, han tyckte ni var överlägset mer tekniskt skickliga men sa att just det kan vara svårt när man har den tekniken att hantera det spel som är i hockeyallsvenskan. Håller du med?
– Han kanske har rätt, jag vet inte. Det var länge sedan jag spelade i allsvenskan förra gången så vi får hoppas att han har rätt och att det är någonting som vi kan dra fördel av i Djurgården. Men hitta på ursäkter och sånt, det tycker jag inte är någon idé. Utan man ska göra någonting bra av allting.

Vad kan ni göra då, det är ju match snart igen?
– Ja det är ingen lång tid man har på sig och det är inga stora förändringar heller utan vi får belysa de problem som vi har. Vi pratar om det i omklädningsrummet, sedan får man nöta det på träningarna och sedan hoppas dels att bara genom säga det så får man en effekt redan till nästa match och sedan får man jobba med det på lång sikt så man får ett resultat över tid också.

Ni hade ju ett snack inför förra matchen (Malmö borta) och det lönade sig och har ni kört samma en gång till då?
Ja vi har inte gjort något annorlunda än inför den matchen…

… Det är ju det som är så sjukt. Eller hur?
– Ja men resultat förlåter allting, då är allt frid och fröjd och det är en bekräftelse på att du gör någonting bra och att du har en bra verksamhet. Så att… sedan är det ju människor. Det är motståndare.  Det är inte förutsägbart men det är ju charmen med det också. Vore det bara ett rakt spår – så här gör vi och så funkar det, då vore det tråkigt.

 
(Ottosson mot VIK. FOTO: ANDREAS GRANDIN)
I bortamatchen mot Västerås fick Kristofer Ottosson spela back också. Alexander Falk fick en lårkaka i början av tredje perioden – eller närmare bestämt i periodens första byte.

– Han klev av, han gjorde illa sig. Då hade vi bara fem backar så då fick jag spela back.

Jag har faktiskt funderat på det där, borde inte du göra en Nichlas Falk och omskola dig till back, nu när ni har brist på backar och du är så defensivt skicklig?
– Hm, ja du den frågan får jag lämna över till vår tränare… men jag står givetvis till förfogande om det är vad som krävs för att få ut det bästa av laget så jag har absolut inget emot det. Det har jag inte.

Du har inte snackat något med Challe om att spela mer back?
– Nej, vi har inte haft det på agendan! Utan nu fick jag spela back i tredje och jag har inget emot det så vi får se. Men nu får vi eventuellt in en ny back då (Murray) och sedan kommer det tillbaka lite folk som har varit borta också så det kanske inte blir aktuellt igen.

9 kommentarer:

THOMAS ALEX sa...

Marie -> 86 % på Pickard kan väl inte stämma. Västerås sköt 22 skott och han släppte bara in två. Det sista var han ganska chanslös på eftersom han stod i båset. Borde bli över 90 %. Vem har förstt dig med statistiken?

THOMAS ALEX sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marie Hallman sa...

thomas: swehockey.se se här:

http://stats.swehockey.se/Game/Events/122854
räddade 20 av 23

Daniel sa...

Det är ju rätt svårt att rädda ett skott när man sitter på bänken (3-0:an var ju mål i öppen kasse). :)

Chefen sa...

DAniel> dålig bortförklaring den ska han ha Chet.

Pluggen sa...

Bra skrivet som vanligt!:) Marie, skulle du kunna fråga Challe om det inte är läge att ta in en mental coach?

Experten sa...

Passa på att fråga Challe när det dags att byta
a) tränare
b) sportchef

Marie Hallman sa...

Daniel sant, jag har gått på swehockey= förbundets officiella statistik. Vet inte om de räknat rätt antal skott från första början...

chefen världens längsta plock!

Pluggen: funderar på att fråga men väntar lite

Experten: Jag vet svaret så ingen i det att fråga. Svaret? "Det blir en spekulation och jag gillar inte att spekulera." ;)

Marie Hallman sa...

Thomas och Pluggen, hur som nu skiter jag i swehockeys procent ohc räknar om själv.21 tagna av totalt 23 skott blir 91,30 jag lägger in det istället!