onsdag 17 oktober 2012

Calle Hagelin: "Jag har försökt komma in med mycket energi och mycket glädje"



 (Hagelin är obesegrad med sitt SSK. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Tredje raka segern för SSK och tredje raka segern – på tre möjliga för Calle Hagelin när Södertälje tog första bortasegern för säsongen:

-Ja precis vi har lyckats vinna de tre senaste matcherna här. Det var väl bara Malmömatchen som gick i väg målmässigt de andra har varit tajta. Men det är kul, det är bra go i laget och jag tycker alla jobbar för varandra. Jag tycker att vi har fått in en sån liten  vinnarkänsla i laget, en känsla av att allt är möjligt, säger den lockoutade NY Rangers forwarden.


Som ju också är SSK-forward för tillfället. Innan han och NHL-kollegan Matt Read kom in i laget var det förlust på förlust och ett allt sämre självförtroende i laget. Just det kan ju inte Hagelin själv jämföra med men han hade klart för sig direkt vad han ville ta med in i SSK:

-Jag har försökte komma in med mycket energi och mycket glädje. Det var lite spelare som hängde med huvudet när jag kom och jag tycker att jag har sett lite skillnad på det nu, men det är nog framför allt för att vi har börjat vinna matcher, inte på grund av mig.

Fast det där hänger ju ihop? Det blir en positiv spiral?
-Ja absolut men framför allt så är många av de här grabbarna mina bästa kompisar så för mig är det bara kul att vara med och få bidra.

De måste ha berättat hur tungt det var?
-Ja de sa att det var många matcher där de borde ha vunnit men inte vann och det tär ju alltid på självförtroendet, samtidigt så tror jag att när det blir så, då känner man att man att man är med i matchen att man skulle kunna vinna mot varje lag och ligan är ruggigt jämn. Det kommer ju gå i vågor, ibland vinner du flera matcher i rad, ibland förlorar du flera på rad. Just nu har vi en winning streak som det heter och förhoppningsvis ska vi bygga på det i helgen.

Du kom in i lag där det var tungt, var det knepigt läge att komma in i ?
-Nej det var ju inget att förlora - tänkte jag. Vi låg ju redan sist så det kunde inte bli sämre. Det var det jag tänkte, för egen del tänkte jag mest att jag skulle försöka lyfta laget på något sätt. Försöka få in lite energi och det.

Och visst har Calle Hagelin och Matt Read tillfört energi –och poäng. Damien Fleury  -som jobbade fram lägen men inte satte dem före lockoutspelarnas ankomst hittade plötsligt rätt i såväl skytte som tajming och placering.

Att tillfällige gesten Matt Read sliter lika hårt defensivt som offensivt, har bra spelsinne och matar fram puckar vid rätt ställe har även det höjt SSK. Hagelin och Read kände inte varandra tidigare. Eller… de hade träffats som motståndare i college men inte mer än så.

Väl på plats i Södertälje blev det tydligt att de tre passade hur bra som helst tillsammans:
-Framför allt så börjar det ofta med att man har en bra center som kan leverera bra passningar ut på kanterna och sedan vinner många tekningar och är otroligt smart. Sedan är Fleury en riktig avslutare. Du ser hur han hittar öppna områden runt målet och när han får pucken så hänger han oftast dit den. Det är kul att lira med dem, konstaterar Hagelin.

Har det varit som du tänkte att spela i hockeyallsvenskans här långt?
-Ja det har det! Men samtidigt  kanske lite fulare, lite fler slashing och höga klubbor än jag trodde men det är sånt man får ta.

Det är lite annat spel än AHL. Jag kan tänka mig att det är lättare att komma in som forward än som back och bara köra?
-Ja exakt men det är lite så i NHL också att man kan gå in och köra samtidigt som här  är det lite skillnad i respekt mot varandra i just det här med höga klubbor och lite mer slashingar det är det inte i NHL.

Du har tränat med SSK på försäsongen förra året och i år, hur mycket nytta har du haft av det?
-Nä men framför allt så känner jag många i laget. Det var ingen omställning för mig att komma in.

Är det den typen av system eller en kombo som gör att du passar in direkt?
-Systemet har jag väl inte lyssnat på  när de har haft sina genomgångar på somrarna om jag ska vara ärlig. Men det är inget speciellt svårt system heller, fast jag tror det är mer att jag känner grabbarna i laget. Det är inte att jag kommer in i … ibland kan det ju komma in någon som alla känner är en kaxig lirare som försöker vara någon förmer. Men för mig är det här mitt andra lag, jag är kompis med alla så jag tror inte att det blir en sån känsla.

Fanns det någon tvekan?
-Tvekan var ju att jag trodde att jag kanske skulle spela i AHL, det var väl det.

Ja det sa du redan på upptakten?
-Ja för jag trodde det var så regeln var men så blev jag inte nerskickad ändå.

De vill inte riskera att ha dig på waivers kanske?
-Ja det var ju det, det visade sig att jag hade spelat tillräckligt många matcher för att behöva gå genom waivers och det ville inte Rangers. Så då blev det SSK.

Vad tänker du om fortsättningen?
-Det känns ju positivt måste jag säga, sedan får man se. Jag har inte läst igenom allt ordentligt än. Det kom ju i går och i dag är det matchdag så jag får åka hem och kolla och lyssna runt lite med andra spelare. Men förhoppningsvis rör det sig framåt och så börjar ligan här inom kort.

Är det en konstig känsla att inte veta var man ska vara?
-Nja, nä men just nu så vet jag ju var jag ska vara! Jag ska vara i SSK och blir det klart där borta så åker jag över. Det är inte mer med det och så är det alltid, jag lever i nuet, försöker inte ha alltför bra framförhållning. Något som mamma inte brukar vara så nöjd med men det är som det är. Blir det klart så hoppar jag på ett plan direkt och åker iväg, säger Calle Hagenlin som nu har gjort ett mål och fyra assist på sina tre matcher i SSK.

Mot Almtuna stod Calle Hagelin för ännu en precis passning fram till Fleurys 3-4 efter bara 56  sekunder av sista perioden och den där pingislungan som han pratade om efter första matchen har tänjts ut lite, berättar Hagelin för bloggen med ett skratt..  

Och det ser ju så lätt ut när du åker!
-Ja, ha ha, men så lätt är det inte! Jag har nog i alla fall 30 procent till att ge så vi får hoppas jag hittar det någon gång är.

Segermatchen mot Almtuna blev konstig?
-Ja det blev lite utvisningar och lite ryckigt på något sätt. Först dominerade de i tio minuter, sedan dominerade vi i tio. Det var mycket…

Mycket spel runt målen men inte så mycket på mitten?
-Ja precis, det var mycket antingen eller. Men som ett fan måste det ha varit kul att få se mycket lägen och så. Det var ju inte så mycket mittzonsspel vilket är skönt för fansen sådär… och för mig själv. Vid ena bytet var man i deras zon, nästa byte var man hela bytet i sin egen. -Det var lite… sedan var det mycket utvisningar så jag fick spela mycket pp och boxplay också. Det är alltid kul.

Skönt för dig att slippa mittzonen också
-Ja där vill man inte vara, där gör man inga mål. Det är lika bra att åka in i anfallszon och försöka vrida och vända lite.

Det senaste budet i lockouten har gett både positiva och negativa vibbar. Men oavsett om det blir en deal nu – eller över huvudtaget den här säsongen - så bör SSK-spelarna ändå ha fått upp ett så fint stjälvförtroende att det håller sig kvar även utan Hagelin och Read tror Hagelin:

-Ja absolut. Du ser ju att vissa grabbar får göra mål nu och jag tror att det var framför allt där som det tyngde. Att många kände att vi skapar och skapar men vi får inte in den, jag vet själv hur det blir. Man tappar självförtroendet och då blir det lite tråkigt men nu är det ju bara att jobba vidare på den inslagna vägen.

Kan ni bygga även nu direkt på den inslagna vägen?
-Ja absolut och jag tror att vi kan spela ännu bättre. Vi har varit lite för ojämna i alla matcherna. Jag kan bara ta min line som exempel. Jag tror att vi kan ha mer tryck i anfallszonen än vad vi har haft. Vi kunde ha varit mer effektiva också. Mot Malmö var vi det men idag så skulle vi ha hängt några till.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en bra intervju, som alltid.

Marie Hallman sa...

Anonym Tack själv för att du läser :)