torsdag 4 oktober 2012

Douglas Murray: "Vi gör det svårt för oss själva och är inte tillräckligt konsekventa med pucken"



 
(Murray efter debuten. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Han fick stående ovationer vid lineup. Men debutmatchen blev inte den fest som Douglas Murray själv och Djurgårdsfansen hade hoppats.

– Vi spelar inte vårat spel i 60 minuter, gör det svårt för oss själva och är inte tillräckligt konsekventa med pucken. De gör ett bra jobb som pressar oss också, det går att dra fördel av det men det gör vi inte, konstaterar en besviken Murray efter matchen.


Han har inte hunnit träna särskilt mycket sedan han lämnade Sverige för någon månad sedan. Och har bara hunnit med ett par, tre riktigt bra träningar här. Så den stora isen var precis så jobbig att spela på som man – faktiskt – hade kunnat förvänta sig i det här skedet av Murrays säsong:

– Det är andningen och allt som inte är där. Det spelar ingen roll hur mycket man har tränat på sommaren, men man kan inte träna sig till matchform. Du måste spela också, det är därför man har försäsongsmatcher. I första perioden var det riktigt jobbigt, det var nästan så det kändes bättre sedan ju mer jag spelade, säger Murray.

Är det något du är nöjd med?
– Nja jag vet inte. Man är inte så nöjd med någonting när man förlorar. Att jag har kommit i gång kanske…

Skönt att få börja köra? Det är väl enda sättet att ta sig in i det nu?
– Ja det är det väl. Man vill ju kunna spela uppe på sin nivå och hjälpa laget att vinna men situationen är som den är så… det är bara att göra sitt bästa, säger Murray.

(FOTO DANIEL PETTERSSON)

Efter matchen är han – inte helt oväntat – omringad av medieuppbådet. Han tar frågorna, tänker igenom svaren, står upp för laget men besvikelsen lyser igenom. Och då började ändå matchen med ett rejält välkomnande till Djurgården och Hovet från fansen:

– Alltså publiken är underbar, jag har ju gått på matcherna sedan jag var liten med morfar och jag kommer ihåg första gångerna man smög i väg från morfars platser och ställde sig vid sidan av klacken och tyckte det var riktigt häftigt. Idag gav de definitivt adrenalin och extra energi, de höll i gång riktigt bra under matchen också.

Murray var inne på två av BIK Karlskogas mål. Och att möta ett lag i HockeyAllsvenskan var:

– Ungefär som jag hade förväntat mig. Jag har ju sett unga killar som kommer upp från allsvenskan och som berättar hur det är. Det är väldigt lite som skiljer när man kommer upp på högre nivåer. Det är bara titta på Djurgården som legat i Elitserien hur länge som helst men det har ändå inte börjat så bra här för oss. Det är ju inte så att spelarna är långsamma och inte kan skjuta i HockeyAllsvenskan, det som skiljer är kanske att spelarna är mer kompletta i allt när man kommer upp i elitserien och i NHL

Vad säger du om de två mål du själv var inne på?
– Det var konstiga situationer vid båda målen. Vid första studsar pucken bakifrån, man är omvänd och allting. Det blir snabbt två mot en och jag hade inte koll på var andra killen var, andra killen kommer in och får nästan friläge… vid andra målet jag vet inte om … Chet sa att det var hans fel. Jag vet inte om han tror att jag ska spela där. Det var en studsande puck som jag inte hann röra innan den går i mål.

Men du var nära att bli målskytt också?
– Ja det hade blivit ett annat resultat om jag hade gjort mål…

Nu landade pucken på nätet istället för i mål. Å andra sidan fanns det ju ett gäng spelare till på planen och det såg ut som det har gjort i de flesta matcherna – att DIF pendlar som en speedad berg och dalbana mellan högt och lågt.

När spelet funkar är man klasser bättre än motståndarna, men så kommer någon motgång i spelet, blir ett baklängesmål som punkterar laget mentalt eller ibland så bara tar det stopp utan att man fattar varför. Då blir det krångligt, änsligt och ser i alla fall lamslaget ut från sidan även om det kanske inte känns så för spelarna. Självförtroendet verkar stundtals dra med raketfart ner i källaren:

– Det är någonting vi har pratat om på träningarna att det är lite så för tillfället men det där är problem vi har haft i San José Sharks också, det är ingenting som bara gäller för Djurgården. Det är väldigt svårt just det där, en match böljar och att kunna hålla i det. Men då tittar man på det negativa. Sedan kan man titta på det positiva också när de gör 1-0 och vi gör 1-1 direkt efter, det är ju totala motsatsen. Det är så.

(FOTO DANIEL PETTERSSON)
 
Men ni dominerar ju när ni har spelet, varför orkar ni inte hålla uppe det tro du?
– Det handlar inte om att man inte orkar, det är inte lätt att spela, för då skulle alla spela i så fall. Så det är inte lätt att sätta tummen på det, för då skulle coachen säga åt oss vad vi skulle göra så det tillhör sport. Se på de bästa i världen, de är bästa i varenda match. Det spelar ingen roll om det är golf eller tennis eller basket. De är bättre än alla andra i varenda sekund. Det är därför vissa är bättre än andra. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, det är en väldigt svår sak att beskriva. Skulle jag veta exakt vad det är skulle jag fixa det.

Ni lyfte er i alla fall rejält inför tredje, vad sa ni i pausen inför sista perioden?
– Nä men vi försökte bygga vidare på spelet i andra, jag tycker vi spelade bra i slutet av andra också. Vi sa att vi skulle fortsätta pressa och spela vår hockey. Det är ju det som är det viktigaste. Som spelare måste du vilja lika mycket eller mer än de andra, sedan spelar skicklighet ingen som helst roll. Det är så det är. Talangen kan du bara ta och slänga ut genom dörren om de andra kämpar hårdare än du själv gör. Det spelar ingen roll hur talangfull du är. Du måste ändå kämpa hårt. Men det är inte alltid lätt att kämpa rätt heller, det gäller att dra åt samma håll.

Vad får du för betyg av morfar i dag tror du?
– Jag brukar inte få godkänt ändå, så jag är rätt van vid det?

Vad kan du ta med till nästa match?
– Inte så mycket men vara mindre trött! Säger Murray med ändå en liten glimt i ögat.

Nu kommer Gabriel Landeskog in i laget. Den lockoutade Coloradoforwarden landar under torsdagen och ansluter till laget på fredagen är det tänkt. När han kan spela var däremot oklart men transferkort och annat ska gå att cleara snabbt, sa tränaren Challe Berglund på presskonferensen.

Och NHL-kollegan Murray ser en stor förstärkning i Colorados unga lagkapten:
– Det är en fantastisk spelare, han är otroligt mogen och det säger jag inte för att han har blivit kapten eller sådär. Jag har ju träffat honom och har sett honom spela och han är väldigt, väldigt mogen hockeyspelare. Jag tror han kommer tillföra otroligt mycket. Han går på mål, han spelar fysiskt och tar hand om pucken. Ger inte bort pucken – jag tycker att vi slarvar alldeles för mycket med pucken och gör det för lätt för motståndarna. Och det är ju ingen hemlighet att vi inte har gjort så många mål på sistone så förhoppningsvis kan han hjälpa oss med det i alla fall.

Inga kommentarer: