fredag 4 januari 2013

"Bättre än pappa och bättre på att dela med sig av pucken" (Rättade matchdagar)


Det har både ryktats och påståtts (utan grund) vara klart ett antal gånger de två senaste åren, men nu är det de facto klart. Klockan 16.00 torsdag 3 januari skrev far och son Nylander på för SSK.

Det blir med andra ord äntligen dags att se både Micke och William Nylander tillsammans på isen. Junior i familjen har inte kunnat spela i A-laget innan då spelare som vill börja spela collegehockey inte får ha spelet i en kommersiell liga.


Nu har William Nylander Altelius bestämt sig för att skippa planerna på collegehockey och därmed öppnades möjligheten att få spela med pappa i SSK.

William är just nu på landslagsuppdrag, kommer hem först i helgen. Micke Nylander ansluter redan på fredagen och kan eventuellt spela med SSK redan i kväll, fredag mot Karlskrona hemma. Om det går eller inte beror lite på transferpapper från senaste klubben Bolzano. 

EDIT jag lyckades förskjuta hela spelschemat ett par dagar när jag skrev det här i natt men nu är det rätt sorry om jag förvirrat någon med matchdagarna!!!

Första tillfället det är teoretiskt möjligt att spela tillsammans är nu på söndag borta mot Asplöven  men mest troligt blir det - om båda är skadefria - debut mot Tingsryd hemma på onsdag. Så här skriver SSK i pressmeddelandet ” Bedömningen är att far och son kommer göra sin första match tillsammans den 9 januari hemma mot Tingsryd.” Kul blir det hur som helst att se dem spela ihop.

Kontraktet med Micke Nylander gäller säsongen ut med en outklausul för spel/tryout i NHL. Williams kontrakt gäller den här säsongen ut samt en säsong till. Han har i sin tur en outklausul för spel i Elitserien eller spel i en klubb utanför Sverige nästa säsong (2013/2014)

Jag kollade med en landslagkamrat till William för ett år sedan hur bra han var? Svaret blev – redan då – ”bättre än pappa, lika teknisk men är bättre på att dela med sig av pucken”. Så talang finns, det är ingen tvekan om det. Sedan ska man förvalta den också men med pappa Micke och farbror Peter Nylanders stöd och råd borde det kunna gå bra.

Så här säger Per Nygårds om övergången i ett pressmeddelande:
”Vi är glada att vi får in far och son Nylander i vår trupp; två forwards vars främsta egenskaper är kreativiteten med puck. Micke har en enorm meritlista med bland annat VM-guld och en förmåga att hitta sina medspelare i trånga situationer i anfallszon. Micke har ju deltagit på våra träningar under hösten och trots sin ålder håller han fortfarande en hög nivå samt är väl fysiskt förberedd att spela HockeyAllsvenskan. William är samma typ av spelare men är en vassare skytt. Båda två har en speluppfattning utöver det vanliga. William hittar otroliga passningar som öppnar upp till målsituationer med sin fina känsla för var med- och motspelare är på banan.

Här är Micke Nylanders kommentar i samma pressmeddelande:
”Det ska bli riktigt kul att spela i SSK, jag känner stor tacksamhet mot SSK-fansen som samlade in imponerande belopp när det var på gång att jag skulle komma förra säsongen. Jag hoppas verkligen kunna återgälda en del till SSK och fansen nu. Att dessutom få möjligheten att spela tillsammans med William är ju nästan för bra för att vara sant. Jag har ju fortfarande förhoppningar om NHL-spel, men om det inte går vägen ser jag fram emot att spela i SSK säsongen ut.”

William Nylander Altelius säger så här i pressmeddelandet:
”En stor dröm går i uppfyllelse nu när jag får möjligheten att spela med min pappa. Jag har ju
sedan en tid tillbaka hoppats få chansen i A-laget och nu efter noga övervägande har jag och min familj bestämt att vi väljer denna väg istället för collegevägen. Det har verkligen varit roligt att spela i SSK:s J20, nu ska bli fantastiskt kul att åka ut på isen och företräda SSK:s A-lag. ”

3 kommentarer:

Micke D sa...

Det är väl hemma mot Karlskrona ikväll fredag?

Peter sa...

Hej!

Skulle vara väldigt glad för en lägesrapport med Nygårds eller Matte Carlsson (helst båda två) ang Mattes "märkliga" skada och dess rehab. Vad händer? Vad har gått snett? Han skulle varit spelklar senast till premiären mot Mora den 12/9...

I och med värvningen av Nylander x2nämnde Nygårds Mattes situation som ett av skälen till värvningarna. Är han att räkna med alls den här säsongen?

Skulle också vilja veta tankarna till en ev. ersättare för Cam Fowler om NHL drar igång. Fansens-pengarna kan väl knappast vara slut då han endast varit här i knappt två månader

Tacksam för svar!

Marie Hallman sa...

Micke: Precis! Jag var helt väck i huvet i natt uppenbarligen, lyckades skjuta hela schemat två dagar fel så allt som stod om matchdagar blev galet. är rättat nu ber om ursäkt om jag förvirrat någon!!! Och bra att du sa till.

Peter: Ah om jag hinner! Är alltid bökigt att hitta en tid när Nygårds kan samtidigt som jag.

När det gäller Matte så har väl inget gått snett i den meningen att någon har gjort något fel, det kan ju vara så tråkigt att kroppen inte går att laga till rätt nivå, dvs så att den klarar elitspel. De kanske var lite väl optimistiska.
Bra fråga om Fowler, får se vad jag hinner med!