lördag 23 februari 2013

Ottosson " Vi måste göra alla detaljer så rejält som möjligt "

(Ottosson vill se rejält spel i seriens tre matcher. FOTOWWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIVBILD)

Förlust mot Leksand senast och nu torsk mot Örebro.  Och, som lök på laxen, ett missat tillfälle att köra om BIK Karlskoga som förlorade mot Malmö.

Djurgården står kvar på femteplatsen i tabellen, med Örebro flåsandes bakom och har tre poäng upp till trean Västerås som möter Leksand borta under lördagen.


– Det är fortfarande möjligt att ta den där platsen men det är mycket kvar att göra, konstaterar Kristofer Ottosson.

Djurgårdsforwarden gjorde 2-1 i powerplay bara 41 sekunder in i andra. Men två mål är för lite, Örebro fortsatte pressa, kvitterade tio minuter senare och tog över spelet i tredje och vann med 4-2 efter ett spel och ett straffmål i tredje.

– Det är alltid svårt att analysera en match så här tätt inpå slutet men de är bättre i början, jag tycker att vi kommer tillbaka och tar över matchen men sedan tappar vi den lite på disciplin. Vi tar onödiga utvisningar, vi tar svåra spelalternativ. Det håller inte helt enkelt. Det är en svår bortamatch där vi ledde med 2-1, hade 2-2 i början av tredje och det är inte så dåligt, säger Kristofer Ottosson på väg hem i spelarbussen och fortsätter:

– Ibland får man spela med mer tålamod. Vi måste ligga och vänta ut rätt läge (för att gå på mål). Det är inte bara att tuta och köra. Man kan inte bara tro att vi kommer vinna enbart genom att spela bättre hockey än det andra laget. Man vinner på många olika sätt, ett är att vara disciplinerade, ett annat att ha bra försvarsspel. Man måste ta vara på det man får. Och även om det svänger så är vi tillbaka i ett bra spel i andra. Jag tycker vi trycker tillbaka dem i många stunder, sedan i tredje så svänger det tillbaka till deras fördel igen men jag har svårt att säga varför.

Er tränare, Tony Zabel sa till Viasat att han inte såg någon glöd i ögonen hos spelarna på slutet. Kände du också så?
-Nej. Utan det kanske är mer så att det är många trötta ben och då är det svårt att spela. Då blir det ett annat spel, man får hålla på och slå ifrån sig och kämpa och då blir det svårt att vara kreativ. Det blir svårt att ha den där energin framåt. Men varför det är så, är svårt att säga.

Vilken var din egen känsla av läget då? Finns verkligen orken och viljan att ge allt?
– Ja, det gör den. Absolut. Den kan inte suddas ut på grund av den här tredje perioden. Det är en svår bortamatch och att det var 1-1 efter första var smickrande för oss. Ibland blir man tillbakapressad då handlar det om att kunna spela hockey på det sättet också.

Så du tycker ni är beredda och har modet att ge allt?
– Ja det har vi definitivt. Det tycker jag att vi har visat också efter den dåliga starten som ligger oss till last fortfarande. Vi har rest oss, spelat bra hockey och hittat olika sätt att vinna på. Jag tycker definitivt att den beredskapen finns. Den försvinner inte för att vi förlorar den här matchen och för att vi förlorade senast mot Leksand, säger Ottosson och fortsätter:

– Vi har en gemensam plan. Vi får gå tillbaka till den, repetera vad som är viktigt, se till att alla är på samma tåg och göra samma jobb igen, göra det som krävs för att vinna. För viljan och modet finns, säger Ottosson.

Nu väntar tre bottenlag för DIF, Tingsryd hemma, Karlskrona hemma och Asplöven borta. Men även om de tre lagen är i botten av tabellen väntar tre tuffa matcher då alla tre motståndarna är med i striden runt det nedre kvalstrecket.

– Plus att vi inte har haft lätt för dem tidigare. Vi har vunnit mot Asplöven men det var tufft senast. Karlskrona har vi två förluster emot och Tingsryd förlorade vi mot hemma senast vi mötte dem så oavsett motstånd kommer de här tre matcherna att handla om vår egen prestation. Bortser vi stundtals från den här matchen, så har vi spelat bra de senaste tio-femton omgångarna. Vi har varit svåra att möta, har hittat sätt att vinna och har kunnat pulsera matcherna och kunnat spela bra försvarsspel när det har behövts och vända på det och vara bra även offensivt. Det är bara de om det handlar om, oavsett motstånd eller topp eller bottenlag så måste vi spela så.

Och alla tre ni har kvar att möta slåss för livet i HockeyAllsvenskan och lär gå all in nu?
– Ja, de går säkerligen in som underdags utan något att förlora så det gäller att vi inte går i  fällan och inte respekterar motståndet. Ska man vinna matcher i den här serien så gäller det att ta kloka beslut – oavsett motstånd. Vi kan inte ha en högra tolerans för att dribbla på blå bara för att vi möter ett bottenlag. Det straffar sig direkt om alla tummar bara lite på såna givna detaljer. Åker vi och tappar puckar i mittzonen utan att jobba hem så kommer det älskas av alla lag vi möter. Det kan vi inte ta lätt på utan det gäller att göra det här rejäla jobbet och att vinna de matcher som är kvar på det här sättet också. Vi ska inte gå ut och ha en myskväll och hoppas att det räcker utan vi måste göra alla detaljer så rejält som möjligt, säger Ottosson.

I senaste hemmamatchen, i onsdags mot Leksand, fick han ta emot priset som årets Järnkamin och om jag hörde rätt hade han det största antalet röstande som någon haft.

– Jättekul! Jag är verkligen stolt och glad över priset.

Visste du om att du hade fått det?
– Nej, ingen hade sagt något och när jag stod på blå så var det så svårt att höra vad de säger. Men det kan inte vara så många som har spelat så många säsonger med Djurgården som jag har spelat så när jag hörde dom orden förstod jag att det var jag. 

Hur har det varit då, att spela i höst?
– Jag har uppskattat det! Det hade varit jobbigt om jag hade varit riktigt, riktigt dålig. Och inte hade platsat med tanke på det som har varit. Det hade varit jobbigt att inte göra rätt för sig men det har gått bra.

Och visst har Ottosson gjort rätt för sig, med råge. Han är trea i lagets interna poängliga och har gjort näst flest mål i laget, efter Dustin Johner. Att fansen gjorde vad de kunde för att han skulle kunna spela i DIF den här säsongen också är noterat med stor tacksamhet.

– Jag kände mig lite påpassad i början men det har klingat av nu. Jag tänker inte på det och jag tror inte så många andra tänker på det heller. För min del har det bara varit roligt att få vara med och bidra.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta lag kan inte prestera under press, ochsäg inte dom krossa karlskoga, det är ingen merit dom är i usel form. Nej tyvärr kommer vi nog sluta 6 och vara avsågade efter halva playoff. DIF Hockey är tyvärr sämst när det gäller, lite konstigt med dom starka kärakterer som ändå finns i truppen men jag tror nog att klubbens historia och allt vad det innebär får motsat effekt när det drar ihop sig. Vi såg det i fjoll och ser det nu igen, dom viker ner sig. Vi är i HA för att stanna länge,,,

Marie Hallman sa...

Anonym: Jag håller med dig om att de har svårt under press men man vet aldrig. Jag hoppas att de håller nu för en gångs skull. Vore roligt.