måndag 11 mars 2013

Holm: " Nu har vi fortfarande chansen"

(Philip Holm. FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Djurgården hade såväl kniven mot strupen som pistolen mot tinningen. Men fick hjälp av BIK Karlskoga och tog sedan sista chansen mot Oskarshamn efter en drömstart och ett drömmål av Philip Holm.

– Om det var snyggaste jag gjort? Hm. Jo det var det nog. Jag kan ha haft en finare när jag var lite yngre men den här var rätt snygg med tror jag, säger Philip Holm glatt i bussen på väg hem från Oskarshamn.


Djurgårdsbacken drog i gång matchens målskytte redan efter 4.13 av första efter lite slalomåkning:

– Jag tror jag fick pucken på blå, hade ganska hög fart och gick förbi någon i mitten. Jag såg att de hade en back kvar där nere men utmanade honom, kände att jag hade högre fart och gick förbi honom också. Sedan lade jag bara in pucken, kom från höger och la upp den mot bortre. Där gick den in.

Och snacka om rätt match att göra sitt kanske livs mål i. Djurgården behövde tre poäng för att ens vara i närheten om att vara med i racet om den där sista platsen i kvalserien. Det blev tre pinnar för DIF som vann med 4-2 mot Oskarshamn, tre poäng även
 för BIK och noll för Örebro och inför den sista matchen i playoffserien ser tabellen ut så här:

1.      BIK Karlskoga 13 poäng -2
-------------------------------------------------
2.      Örebro              12 poäng +5
3.      Djurgården        11 poäng +4
4.      Oskarshamn        4 poäng  -7

-Ja, det målet kanske skulle ha behövt komma tidigare, i någon annan match men det var bra att det kom ändå. Det var viktigt med tre poäng, nu har vi fortfarande chansen.

Jag hörde något om att några i laget grät efter matchen i Karlskoga?
 – Nja, det gjorde vi inte men alla var besvikna efter två förluster på rad mot dem (BIK) Det var mest besvikelse. Men vi visste samtidigt att det fanns en chans och kände att man inte får gräva ner sig förrän det är helt klart att det är kört och kände att vi ska göra det bästa vi kan för att vinna, så får vi se sedan hur långt det räcker. Så snacket innan var bara att gå ut och spela, gå för tre poäng. Vi visste att vi var tvungna att vinna och det var skönt att vi lyckades göra det.

Petr Kalus gick ju ut på twitter efter den matchen och skrev att ”We have to believe still in the game”. Men även övriga spelare peppade varandra:

– Ja alla var besvikna som sagt men vi pratade lite (om måndagens match) och sa väl att nu är det bara ut och spela. Vi kände ändå att vi hade chansen i båda matcherna mot BIK, vi var inte utspelade utan det var jämnt och sa väl bara att vi har fortfarande chansen. Vi ska gå ut och spela som vi ska, vi ska ta sex poäng sedan får vi se vad det räcker till.


(Philip Holm gav DIF en drömstart. FOTO ANDREAS GRANDIN/ARKIV)


Men … det fanns ett stort men också. Örebro fick inte ta tre poäng för då hade de redan varit klara för kvalserien oavsett resultatet i Oskarshamn. Och det såg mörkt ut först för DIF, när Örebro inledde målskyttet i Behrn arena, men BIK Karlskoga kvitterade, gick upp till 2-1, sedan kvitterade Örebro innan BIK tog ledningen igen och till slut vann med 4-2.

Men den dramatiken hade Philip Holm inte koll på alls.

– Vissa vill kanske veta hur det går i den andra matchen men för mig spelar det ingen roll. Och jag fick inte veta någonting heller så det var inget jag tänkte på utan jag fokuserade på vår match.

Hur som helst. Nu är Oskarshamn helt avsågade men BIK, Örebro och DIF har alla fortfarande chansen att gå till kvalserien fast det är bara BIK Karlskoga som har det helt i egna händer:

– Det är klart att det hade varit skönare om det hade varit vi som hade haft det i egna händer men förutom det så är man väl taggad! Jag är inte nervös utan tycker mest det är roligt att få spela en sådan avgörande match och hemmamatch dessutom. Jag tycker bara att det är kul, säger Holm.

Han var offensiv back – eller i alla fall mer offensiv – som junior men har nu tagit en betydligt mer defensiv roll. Trots det har han gjort sex mål och åtta assist hittills och brukar ligga runt sex, sju mål så det är läge att tangera det personliga målrekordet och göra säsongens sjunde mål på onsdag. Å andra sidan är det ju minst lika viktigt att han fortsätter göra det han gjort allra bäst i vinter – hålla tätt bakåt.

– Man har olika roller i alla lag, min roll är att spela enkelt och försöka att inte släppa in mål bakåt och sedan följa med uppåt när chansen ges men det är först och främst defensiven som jag ska ta hand om.

Och just det jobbet har du fått en hel del beröm för den här säsongen. Hur tycker du själv att det har gått?
– Det har känts okej. Jag åkte på någon hjärnskakning i början, kom tillbaka och sedan har det känts bättre och bättre.

Nu tycker jag ju att det är bra att någon vill ta den viktiga men oglamorösa rollen som defensiv back. Men skulle du vilja vara mer offensiv?
– Äh för mig är det viktigaste att jag tar den roll som laget behöver. Tidigare, när jag var yngre och spelade i Nacka, var jag lite mer offensivt lagd. Men jag har utvecklat in defensiva roll i Djurgården och trivs med det. Bara jag kan vara med och bidra så att det går bra för laget så är jag nöjd!

Inga kommentarer: