tisdag 9 april 2013

Nylander Altelius: "Det gäller att hålla upp huvudet" (uppdaterad med truppen)


(Seniorspelet gav erfarenheter som kan bli värdefulla i U18 VM. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)

Silver 2010, silver 2011 och silver 2012. Sverige har varit nära men inte nått hela vägen fram i U18-VM. Det gör bara William Nylander Altelius än mer taggad:

– Jag tror det kommer att bli jättekul! Sedan är jag bara glad över att jag får vara med. Och jag ser fram emot att få vinna – för om vi vinner kan det bli Sveriges första U18-VM-guld. Det vore riktigt häftigt, säger en hoppfull 16-åring dagen före resan till det sista VM-förberedande lägret i Norrtälje.


Småkronorna samlas under onsdagen och åker sedan vidare till Ryssland på lördag.  Där har Småkronorna först genrep mot Ryssland tisdag 16 april och sedan inleds U18-VM för Sveriges del med match mot Tyskland torsdag 18 april.

Och kanske kan William Nylander Altelius – som fyller 17 den 1 maj dra nytta av de erfarenheter som han har fått i SSK, under sin första säsong som spelare i en seniorliga (åtta matcher i HockeyAllsvenskan men framför allt i Kvalserien)

– Jag lärde mig att man straffas mycket hårdare (i seniorspel) än med juniorerna. Det gäller att ha koll på spelarna på banan. De är starka och kan komma i full fart och sänka dig så det gäller att hålla upp huvudet. Plus att allt går snabbare.

Var det någon som försökte sänka dig då?
– Ja i första matchen mot Leksand så fick jag en passning av pappa, då kom det en back i full fart för att smälla på mig men jag hann undan… som tur var.

Hur nära var det att backen hann i fatt dig?
– Nära. Pappa lägger en macka som var mjuk så att jag kunde plocka upp den i fart. Och precis när jag får den ser jag att han (leksandsbacken) är typ en meter ifrån mig. Jag kollade upp innan pappa la passningen och då var backen tio meter bort, kollar ner för att ta emot passningen och ser då att han plötsligt bara är en meter ifrån. Så det går fortare i seniorspel.

 Det är väl hårdare spel också?
– Ja, i juniormatcherna så tacklar man ju också men inte så här, jag har aldrig varit med om där att det kommer någon efter en för att sätta in en tackling.

Hur kändes det att spela i HockeyAllsvenskan annars?
– Det började kännas bra efter kanske två matcher av Kvalserien. Då började det kännas som att man verkligen kom in i hockeyn, i liret i allsvenskan och på kvalserienivå. Det kändes i och för sig riktigt bra i första matchen men efter det så tror jag att man var lite avvaktande, sedan kanske det tog fem, sex matcher innan man kände sig på topp igen. Och så hade vi ju ledigt två veckor efter serien för att vänta in det här playofflaget – så när Kvalserien började då hade man inte spelat match på ett par veckor, sedan ska man plötsligt möta bästa laget i serien.

Men att hantera såna uppehåll är väl också något man lär sig med åldern och tiden?
– Ja man har ju inte match känslan i kroppen efter ett sånt uppehåll så det blir nästan en ny känsla, speciellt i Kvalserien när man börjar mot Leksand på deras hemmaplan med 8 000 som ser matchen. Men det var kul det med.

Vad har varit roligast under din första tid i SSK?
– Hm… det var nog sista matchen mot Leksand när Leksandsfansen sjöng Micke Nylander är etthundratjugo år, ha, ha. Sedan var det så klart att vinna hemma och så, det tyckte jag var riktigt roligt, he he.

Vad som händer till nästa säsong är inte klart. William Nylander Altelius har kontrakt med SSK men har även en out (se artikeln under) och kan lämna. Eller stanna.

– Jag har ingen aning just nu men jag trivs jättebra i Södertälje, de har gett mig chansen och det är jag tacksam för. Och jag kände att jag spelade mycket, mycket bättre under kvalserien. Då började jag känna igen mig själv mer.

Du kommer, enligt uppgifter från olika håll, att toppa draftrankingen som är på väg ut?
– Mmm jag har hört det men jag vet inte om det är så men det är klart att det är kul att man i såna fall är rankad etta. Det gäller bara att fortsätta spela bra – då kanske man blir vald som nummer ett i draften, det vore jättekul att bli vald som etta.

Du har många ögon på dig hela tiden och massor av förväntningar, tar det där ut sin rätt ibland?
– Nej jag tycker bara det är kul. Det gäller bara att vara väl förberedd och ge allt i varje match så går det bra.


Den preliminära truppen till U18-VM:
Målvakter: Ebbe Siönäs, AIK, Samuel Ward, Luleå, Jonas Johansson Brynäs.
Backar: Sebastian Aho, Skellefteå, Robin Norell, Djurgården, Robert Hägg, Modo, Rasmus Andersson, Malmö, Julius Bergman, Frölunda, Carl Dahlström, Linköping, Wilhelm Westlund, Färjestad, Andreas Borgman, Timrå.
Forwards: Alexander Henriksson, Färjestad, André Burakowsky, Malmö, Tobias Liljendahl, Djurgården, Anton Blidh, Frölunda, Victor Rydberg Crus, Linköping, Lucas Wallmark, Karlskrona, Adam Brodecki, Brynäs, Jacob de la Rose, Leksand, Leon Bristedt, Linköping, William Nylander Altelius, SSK, Victor Öhman, Modo, Oskar Lindblom, Brynäs, Jakob Forsbacka-Karlsson, Linköping, Anton Karlsson, Frölunda.

Inga kommentarer: