onsdag 17 april 2013

Silly season SSK Lundberg och Djuse

(Emil Lundberg fotad inför den senaste säsongen. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)

Emil Lundberg blev i dag officiellt klar för HockeyAllsvenska Asplöven. Där kommer han nog få det han saknat i SSK - nämligen speltid.

Det har blivit sisådär med det den här säsongen i SSK och till Hockeysverige säger han att han "inte hört något från SSK förutom att de ville avvakta samtidigt som jag själv vill ha en större roll och få mycket speltid för min egen utveckling"


Och om nu SSK inte ville ha honom kvar - utifrån det han säger själv i alla fall - då är det ju bättre att röra på sig.

Emil Lundberg kom hur som helst in i A-laget förra säsongen, fick mer och mer speltid och såg mot slutet av säsongen ut att ha börjat ta rejäla steg framåt.

Så här sa han själv för ett år sedan när han hade förlängt kontraktet med SSK i ett år till:

-För egen del vill jag fortsätta utvecklas. Jag kommer att fortsätta satsa stenhårt i sommar på att bli en starkare hockeyspelare. Och framför allt snabbare. Mina ben ska jag jobba mycket på. Sedan är det så klart att slå mig in i de båda toppkedjorna så man får spela mycket i både boxplay och pp. Men det är inget som kommer gratis. Det får man kämpa för och det kommer jag att göra. Det var därför jag skrev på här också, därför jag vill fortsätta utvecklas på den här nivån.

Nu blev det som sagt sisådär med istid, bland annat för att Lundberg inte fått ut det bästa av sitt spel. Varför man inte presterar och därmed inte får istid kan ha olika orsaker. Jag har lite funderingar där men vill kolla med Emil själv först innan jag skriver om det. Nu är han i Thailand så vi får ta det senare i vår.

****

(Emil Djuse drar vidare efter en säsong i SSK. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)

Att Emil Djuse utnyttjat sin elitserieout vet ni redan, men under onsdagen blev han även officiellt klar för Frölunda.

Nye tränaren där, Roger Rönnberg, har plockat in diverse spelare han haft i Juniorkronorna så man får väl anta att han har bra tankar om och en bra plan för Djuse som kanske inte är helt redo för Elitserien efter bara en säsong i HockeyAllsvenskan.

Han kommer med andra ord knappast att gå in som chefsback men har ju visat stor utvecklingspotential och hela fem av Frölundas sju backar är 21 år eller yngre så visst kommer han få spela. Det är bara att ta för sig.

Inga kommentarer: