torsdag 2 maj 2013

VM 2013: Enroth " Det har känts överraskande bra på träningarna"


(Jhonas Enroth. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Det blir Floridas Jacob Markström som spelar i premiären mot Schweiz och eftersom förbundskapten Pär Mårts vill att ”de ska få tävla om det” innan han väljer vem som är etta får man förmoda att det är Jhonas Enroth som vaktar målet mot Tjeckien på lördag.

Men oavsett när Enroth får spela är Buffalokeepern beredd och taggad till tänderna. Hans förberedelser har varit mycket bättre i år – inte minst för att han fått förtroende av coachen i Buffalo i flera av matcherna i slutet av grundserien när Buffalo jagade slutspelsplats. Det kan jämföras med förra säsongen då Enroth bara hade spelat två matcher på två månader innan han åkte hem för att spela VM.


(FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)



– Jag har rätt så bra självförtroende nu eftersom slutet på den här säsongen har varit väldigt bra och jag har spelat många bra matcher nu på slutet. Med bättre självförtroende, då vågar man vara lite mer aggressiv, man vågar ta för sig mer och man vågar vara lite kyligare i vissa lägen och sådär.

Är det något du lärt dig där borta nu när du har spelat mer som du kan dra nytta av här?’
– Nja, jag tycker det är nästan en helt annan sport här så jag vet inte om jag kan dra så mycket nytta av det faktiskt mer än att det är bra för självförtroendet.

 (FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Och så här långt så...

– Känns det rätt så bra, det har känts överraskande bra på träningarna här i dag och i går, så det är skönt. Jag känner mig lite piggare än jag trodde jag skulle vara. Det känns skönt, det gäller att ta vara på kroppen nu tills turneringen börjar.

(FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)


Förra året kom du till Sverige tidigt, kastades in i några träningslandskamper i ett par veckor före VM började. Nu får du kliva rätt in i hetluften, blir det någon skillnad för dig?
– Ja jag gillar det här mycket bättre. Förra året var jag inte så sugen på att spela träningsmatcherna innan så det här passar mig lite bättre.

Är det lättare att tagga till när man kommer rätt in i hetluften?
– Ja verkligen. Förra året så… det var mest en börda att spela de där träningsmatcherna. För mig kändes det som … jag hade precis kommit till Sverige då också och så var det rätt in och spela. Man var inte så mental förberedd eller jättetaggad då för de extra träningsmatcherna. Men det lägger jag inte fokus på nu.  Utan nu kör vi igång på en gång det blir en annan sak, säger Enroth.

(FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Att han är sugen på att få spela syns verkligen. Det står som en aura av gott självförtroende och ”jag tar det här” runt om honom även om Enroth som alltid är diplomatisk när alla försöker få honom att säga vem som ska spela och så vidare.

 (FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Och att VM spelas hemma är så klart ett extra plus:

– Ja, VM är ju alltid något man drömt om. Jag har gjort det sedan jag var liten, under hela min uppväxt och att få vara med här är otroligt kul, konstaterar Jhonas Enroth.

(FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)


När han får en fråga om de andra målvakterna i mästerskapet lyfter han fram Winnipegs tjeckiske målvakt Ondrej Pavelec och Kanadas Mike Smith som till vardags spelar i Phoenix. Två killar som han har bra koll på:

– Smith är väldigt duktig och Pavelec med. De bär ju nästan sina lag därborta så de är jätteduktiga. 

Rysslands (och Philadelphias) Ilya Bryzgalov då?
 Hm honom vet man inte riktigt vad man får av men det kan vara bra också, för han är en riktigt bra målvakt.

(FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)


Är inte Sergei Varlamov bättre?
– Jo han vann ju förra året, så han är bättre.

(FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)


Förra året blev det kanske för rörigt i Tre Kronor med spelare som kom i strid ström från NHL och att laget aldrig hann spela ihop sig riktigt. Att det nu finns en stomme i laget som har hunnit spela ihop sig tror Jhonas Enroth vara en fördel. Liksom att han själv var med i Channel One Cup i december där stommen i VM-laget fanns med på isen.

– Ja lite grann kanske det spelar in. Nu vet man hur han vill att killarna ska spela och agera så det är klart att det är en fördel om man har varit med lite grann. Det är lite lättare att läsa spelet, om man ska spela tillsammans med de här killarna.

Inga kommentarer: