måndag 20 maj 2013

VM-guld Jimmie Ericsson "Jag tror det (revbenet) var brutet faktiskt"




(En del tål mer smällar än andra. Jimmie Ericsson guldjublar och obs, nu är framtanden fixad igen!. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Det ska till bra mycket för att stoppa en hockeyspelare som älskar att vara med och bidra. Därför spelade Jimmie Ericsson – som nu vunnit SM och VM-guld samt guldpucken samma säsong – med brutet revben i sex av de tio matcherna.

– Ja det har jag gjort, bekräftar Skellefteåforwarden när jag frågar rakt ut hur det nu är och har varit med den där skadan han fick i fjärde matchen, när Sverige mötte Norge.


Han fick en smäll i slutet av matchen då och på bilderna som går ut till tv-bolagen kunde man se att han tog sig för revbenen och hade överjävligt ont.

Både läkarna, lagledningen och Jimmie själv tonade ner skadan efteråt, höll masken utåt för att inte få fler smällar på samma ställe och det var inte en spricka i revbenet som jag trodde utan:

– Jag tror det (revbenet)  var brutet faktiskt, säger Jimmie Ericsson.

Men hur har du kunnat spela med brutet revben?
– Jag har ju haft det här! Medicinska teamet har hjälpts åt att fixa det här, säger han och visar skyddet, ett solitt plastskydd som är utbuktat över revbenen och som har tagit de värsta smällarna.

(Specialskyddet som gjorde att Ericsson kunde spela sex matcher (!) med brutet revben. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Fast det måste ha gjort jätteont att spela med ett brutet revben? Inte minst när det gäller att andas?
– Äh nej, det tycker jag inte. Det gjorde ont ibland men det har blivit bättre och bättre för varje dag.

Vad gjorde att du tänkte, jag skiter i att det är brutet och spelar ändå?
– Att jag ansåg att jag kunde prestera ändå och jag ville så gärna vara med om det här.  Sedan är det så klart så att det gjorde jävligt ont första dagarna. Det gjorde ont när jag gick ut från isen… jag har inte kunnat sova på natten då och så men sedan la sig smärtan.

Men en sån här seger är ju plåster på allt?
– Absolut, det var det jag tänkte också, ha, ha, säger Jimmie Ericsson med ett härligt guldleende över hela ansiktet.

För känslan nu efteråt:
– Det är grymt faktiskt, det är det. Det har varit en jävla härlig säsong… och vad känner jag nu? Ja det är glädje och upprymdhet. Men jag tror att det är som när vi vann SM-guld ungefär. Det kommer mer när man får sätta sig ner i lugn och ro och fundera lite själv någon timme. Sedan tar det väl några dagar innan det har smält in.





Inga kommentarer: